ممکن است عجیب به نظر برسد، اما هر بار که به توالت می‌روید شانس این را دارید که سلامت خود را بررسی کنید! با بررسی رنگ ادرار، می‌توانید متوجه شوید که آیا وضعیت بدن شما خوب است یا نیاز به ویزیت پزشک دارید. اکنون فقط باید علل احتمالی رنگ‌های مختلف ادرار را بدانید. پس با ما همراه باشید...

 

رنگ‌های مختلف ادرار نشان‌دهنده چه چیزهایی هستند؟

1- ادرار نارنجی

 orange-urine

داروهای ضدالتهاب، شیمی‌درمانی، مصرف بیش از حد ویتامین B2 یا بتاکاروتن (موجود در هویج) می‌تواند باعث ادرار نارنجی‌رنگ شوند. کم‌آبی بدن نیز به دلیل افزایش غلظت ادرار، دلیل دیگر ادرار نارنجی است.

اگر در کنار ادرار نارنجی‌رنگ، متوجه رنگ زرد در سفیدی چشم خود شدید، می‌تواند علامتی از نقص در عملکرد کبد باشد و باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

 

2- ادرار صورتی یا مایل به قرمز

 pink urine

ادرار قرمز یا صورتی رنگ ممکن است نگران‌کننده باشد، اما همیشه جای نگرانی نیست زیرا می‌تواند علت غذایی یا دارویی داشته باشد.

غذاها: غذاهایی مانند چغندر، توت سیاه یا ریواس دارای ترکیباتی هستند که معمولا تا یک روز پس از مصرف، باعث قرمز شدن رنگ ادرار می‌شوند.

داروها: استفاده از برخی از آنتی بیوتیک‌ها (مانند ریفادین و ریمکتان) برای درمان سل، فنازوپیریدین ​​ برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری  و داروهای ضد یبوست (دارای گیاه سنا) می‌توانند باعث رنگ قرمز و صورتی ادرار شوند.

خون: خون در ادرار می‌تواند نشانه عفونت ادراری، بیماری کلیوی، تومورهای سرطانی و غیرسرطانی یا سنگ مثانه و کلیه باشد. در صورت مشاهده لخته خون در ادرار، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

     


بیشتر بخوانید: 6 علامت سرطان روده بزرگ که باید جدی بگیرید!


                                                                                                                                                     

3- ادرار سبز یا آبی

 blue or green urine

این رنگ نادر است و می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

غذاها: خوردن مواد غذایی حاوی رنگ‌های خوراکی می‌تواند تا یکی دو روز بعد از مصرف، رنگ ادرار را به سبز یا آبی تغییر دهند.

داروها: برخی داروها مانند آمیتریپتیلین، ایندومتاسین و پروپوفول می‌توانند باعث ادرار سبز یا آبی شوند.

توجه: اگر در معرض هیچ یک از موارد بالا قرار نگرفته‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چراکه رنگ سبز می‌تواند نشانه عفونت مجاری ادراری باشد که توسط باکتری سودوموناس ایجاد می‌شود.

 


  مشاهده کنید: استومی | فروشگاه اینترنتی درمان‌کالا


 

4- ادرار قهوه‌ای

brown urine

غذاهایی مانند ریواس و لوبیا می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای شوند. همچنین ادرار قهوه‌ای، می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن نیز باشد. اما اگر آب زیادی نوشیدید و رنگ قهوه‌ای از بین نرفت ممکن است نشانه مشکلات کبد و کلیوی باشد.

توجه: اگر ادرار قهوه‌ای شما همراه با درد شکم، ضایعه پوستی و تشنج باشد، احتمالا یک مشکل ژنتیکی است. همچنین در برخی مواقع، خون بعد از تجزیه، به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود که این می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری مانند تومور باشد.

 


بیشتر بخوانید: چگونه با استفاده از فقط یک قاشق، سلامتی خود را چک کنیم؟!


 
5- ادرار کف‌آلود

foamy urine

اگر هرچندوقت یک‌بار اتفاق بیفتد طبیعی است و معمولاً به دلیل جریان سریع ادرار کردن است. اما درصورتی‌که مدام تکرار شود، باید به پزشک مراجعه کنید. چراکه ادرار کف‌آلود یا گازدار می‌تواند نشانه وجود پروتئین در ادرار باشد که ناشی از وجود مشکل جدی در کلیه است.

 

6- ادرار شفاف

ادرار شفاف، نشان می‌دهد که شما بیشتر از مقدار لازم آب می‌نوشید. نوشیدن بیش‌ازحد آب باعث مشکلات متعددی از جمله عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن می‌شود و خستگی، تهوع و استفراغ را به همراه دارد.

 

7- زرد کم رنگ، زرد شفاف، زرد تیره

این رنگ‌ها به معنی آن است که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در حالت ایده آل، ادرار شما باید به رنگ زرد کم رنگ باشد. زرد کم‌رنگ، نشان‌دهنده تعادل خوب و مناسب در مقدار مایعات بدن است. یک قانون طلایی را به یاد داشته باشید: اگر ادرار شما شبیه لیموناد است پس جای نگرانی نیست!

 

کلام آخر

با وجود اینکه پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص قطعی بیماری‌ها، به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ اما با دانستن اینکه رنگ‌های مختلف ادرار، نشان‌دهنده چه مشکلاتی در سلامتی شما هستند، می‌‍توانید بیماری‌ها را خیلی زود تشخیص دهید و تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.همچنین با مشاهده تغییرات کوچک در رنگ ادرار، دچار اضطراب نمی‌شوید و دلیل اصلی این تغییرات را می‌دانید.

 

 منابع:

www.webmd.com

 


بیشتر بخوانید: