روده بزرگ یک لوله ماهیچهای 1.5 تا 2 متری است که در پایینترین بخش سیستم گوارشی بدن قرار دارد. این قسمت از سیستم گوارشی وظیفه دفع مواد اضافی از فرآیند گوارش را بر عهده دارد. مواد زائد باقیمانده از گوارش ابتدا بصورت مایع میباشند. بیشتر آب این مایع در هنگام عبور از روده بزرگ جذب میشود و مابقی بصورت مدفوع دفع میشود.

سرطان روده از تجمع کوچک سلولهای غیرسرطانی به نام "پولیپ" (Polyp) در دیواره داخلی روده بزرگ شروع میشود که در طول زمان، برخی از این پولیپها میتوانند به سرطان روده منجر شوند.

گاهی ممکن است پولیپها خیلی کوچک و کمتر از آن باشند که علائم جدی در بدن ایجاد کنند. به همینخاطر معاینات منظم سالانه توسط پزشک متخصص، جهت پیشگیری از سرطان روده بزرگ ضروریست.

علائم سرطان روده بزرگ:

1- تغییرات مداوم در سیستم دفع؛ مانند اسهال و یبوست طولانی مدت

2- خونریزی مقعدی یا مشاهده خون در مدفوع

3- ناراحتیهای شکمی مداوم؛ مانند گرفتگی، درد یا نفخ طولانی مدت

4- احساس اینکه در فرآیند دفع روده شما بطور کامل خالی نمیشود

5- ضعف و خستگی غیرعادی

6- کاهش وزن بدون دلیل

اگر هرکدام از این علائم در شخصی دیده شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند و مورد معاینه قرار گیرد.

با وجود اینکه ریسک ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش مییابد، این سرطان میتواند در هر سنی رخ دهد. عواملی مانند استعمال سیگار، مشروبات الکلی، اضافه وزن و کمبود میوهجات و سبزیجات در سبد غذایی، میتواند ریسک ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد.

بیشتر سرطانهای روده با عمل جراحی و برداشتن پولیپ درمان میشوند؛ اما بر اساس میزان پیشرفت سرطان، از روشهای دارویی یا درمانهای تشعشعی هم میتوان استفاده کرد.

انواع عملهای جراحی روده بزرگ:

1- پولیپکتومی و برداشتن موضعی:

این نوع عمل جراحی در مراحل اولیه سرطان روده و در حالتی که پیشرفت تومور قابل توجه نباشد، مورد استفاده قرار میگیرد. برای انجام این عمل، با استفاده از یک لوله بلند قابل انعطاف که دارای یک دوربین است و از راه مقعد وارد روده میشود، داخل روده دیده میشود و با استفاده از یک حلقه سیم کاتر، محل پولیپ که شامل تومور است بریده میشود. اگر کمی پیشرفت تومور بیشتر باشد، گاهی بافت سالم دور پولیپ هم جهت اطمینان بریده میشود.

2- کلکتومی:

در این نوع عمل جراحی روده، با توجه به نوع تومور و محل قرارگیری آن در روده، قسمتی از روده یا تمامی آن بریده شده و از بدن خارج میشود. در صورتی که میزان پیشرفت سرطان از مراحل اولیه گذشته باشد، از این نوع عمل استفاده میشود. در این نوع عمل جراحی، علاوه بر بافت سرطانی، قسمتی از بافت سالم روده از دو طرف بافت سرطانی هم جدا میشود. در صورتی که کل بافت غیرسرطانی روده دچار مشکلاتی مثل وجود پولیپهای متعدد یا التهاب باشد، کل روده بزرگ از بدن خارج میشود.

عوارض جانبی عمل جراحی روده بزرگ:

میزان عوارض جانبی بعد از عمل جراحی روده، به میزان سلامتی فرد قبل از انجام عمل بستگی دارد. اما بطور کلی همه افراد روز بعد از عمل معمولا درد در قسمت روده بزرگ را حس میکنند که با مسکن برطرف میشود و ممکن است 2 تا 4 روز نتوانند غذا بخورند و فقط مایعات تجویزشده توسط پزشک را استفاده کنند. این کار برای ریکاوری روده و تطبیق با شرایط جدید لازم است.

با توجه به اینکه با بریدن و خارج کردن روده، ممکن است دیگر امکان دفع از طریق مقعد وجود نداشته باشد، پس از انجام عمل جراحی، لازم است که بیمار بصورت دائم یا موقت از کیسههای کلستومی یا ایلستومی استفاده کند. کیسههای کلستومی یا ایلستومی به حفرهای که پزشک بر روی شکم بیمار در نظر گرفته است متصل میشوند و جهت خروج مدفوع مورد استفاده قرار میگیرند. طبیعتا این مسأله سبک زندگی شخص را با تغییراتی روبرو خواهد کرد که باید به تدریج خود را با آن وفق دهد.

بخوانید:


وبلاگ درمانکالا | زندگی با کیسه کلستومی!