مصرف بالای نمک یکی از اشتباهاتی است که خواسته یا ناخواسته مرتکب میشویم. جالب است بدانید افرادی که نمک زیاد مصرف میکنند، چنین تصوری در مورد خودشان ندارند! مصرف بیشازاندازه نمک، بسیار خطرناک است و بهتر است با شناختن علائم مصرف بالای نمک، از این کار پیشگیری کنیم.

چرا نمک مصرف میکنیم؟ آیا نمک خوردن فایده هم دارد؟

نمک به عنوان یک چاشنی برای طعمدار کردن و نگهداری غذا مورد استفاده قرار میگیرد. این چاشنی از 40 درصد سدیم و 60 درصد کلر شکل گرفته و در صورت مصرف بهاندازه فوایدی هم برای بدن دارد. خوردن نمک برای برقرار کردن تعادل بین آب و مواد معدنی بدن ضروری است، گرفتگی و انقباض عضلات را از بین میبرد و باعث افزایش قدرت پالسهای عصبی بدن میشود.

بدن ما روزانه به دریافت 1500 میلیگرم سدیم نیاز دارد. مصرف بیشتر از این مقدار، عوارض خطرناکی در بدن بهوجود میآورد.

نشانههای مصرف بالای نمک

1- فشار خون بالا

فشار خون بالا که به بیماری پنهان معروف است، بهدلایل زیادی از جمله سابقه خانوادگی و سبک زندگی بروز میکند. یکی از دلایل مهم بالا رفتن فشار خون، افزایش نمک در وعدههای غذایی است. در چنین حالتی نمک باعث از بین رفتن مایعات ضروری بدن شده و همین مسئله بالا رفتن فشار خون را به دنبال دارد.



بیشتر بخوانید: نکات اندازه گیری فشارخون



2- ورم زیاد

یکی از نشانههای مصرف بالای نمک، ورم کردن بیش از حد بدن است. در این حالت ورم بدن در پاها، دستها، صورت و مچ پا بروز میکند. وقتی مصرف نمک بالا باشد، بدن ما برای حفظ تعادل یونهای بدن، آب را در نقاط مختلف بدن حفظ میکند و به شکل ورم دیده میشود. افزایش وزن ناشی از ورم، در بدترین حالت ممکن است تا سه تا چهار کیلو برسد!

3- تشنگی و تکرر ادرار

تشنگی زیاد نیز میتواند به دلیل مصرف بالای نمک باشد. مصرف نمک به مقدار زیاد باعث بیرون کشیدن آب از سلولهای بدن و کمآبی شده و فرد را تشنه میکند. فرد تشنه نیز ناچارا برای جبران آب از دست رفته، مدام آب مینوشد که به تکرر ادرار منجر میشود.


4- اختلال در خواب

مصرف بالای نمک میتواند باعث بروز اختلال در خواب شود. بنابراین بهتر است قبل از خوابیدن نمک زیاد مصرف نکنید. این نمک بالا کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار میدهد.


بیشتر بخوانید: چگونه شب را بدون درد معده بخوابید؟ حتی بدون خوردن شام!



5- مشکلات گوارش

مشکلات معده و گوارش همچون اسهال، تهوع و... میتواند به دلیل مصرف بالای نمک باشد. در واقع این مشکلات به علت کمآبی ناشی از مصرف نمک اتفاق میافتد. نفخ هم یکی از نشانههای مصرف بالای نمک است.

اثرات طولانی خوردن نمک

خوردن نمک به شکل طولانی میتواند مشکلات جدیتری به همراه داشته باشد. با مصرف زیاد نمک، احتمال ابتلاء به نارسایی قلبی، سردرد، سنگ کلیه، سرطان معده، بزرگ شدن عضله قلب، پوکی استخوان و سکته مغزی بیشتر میشود.

جمع بندی

مصرف بیشازاندازه نمک میتواند باعث بروز مشکلات گوارشی، فشار خون بالا، مشکلات خواب، افزایش وزن و... شود. این نوع عوارض در طولانیمدت به شکل خطرناکتری در فرد بروز پیدا میکنند.

منابع:


بیشتر بخوانید: