متاسفانه بسیاری از دختران و پسران جوان در حالی پا به عرصه‌ی زندگی زناشویی می‌گذارند که هنوز مهارت‌های اساسی ارتباط با همسر را نیاموخته‌اند. یکی از اصلی‌ترین این مهارت‌ها مکالمه صحیح است. وقتی نتوانید درست و به جا منظور خود را برسانید چطور توقع دارید طرف مقابل احساسات شما را درک کند؟ شما که توقع ندارید همسرتان علم غیب داشته باشد؟

گفتگو با همسر، فوت‌وفن‌های زیادی دارد. ما در این بخش، شما را در مورد عباراتی که هرگز نباید در مکالمات‌تان به کار ببرید، راهنمایی می‌کنیم...

 

4 چیزی که هرگز نباید به همسر یا شریک زندگیتان بگویید

1- من طلاق می‌خواهم

این عبارت را تنها زمانی استفاده کنید که واقعاً تصمیم اصلی خود را گرفته‌اید و دیگر حاضر به ماندن در زندگی مشترک نیستید. اگر به هر دلیلی می‌خواهید به این روش جایگاه خود را در قلب همسرتان محک بزنید، باید بگویم هنوز به بلوغ شخصیتی نرسیده‌اید.

این یک رفتار بسیار نسنجیده و خالی از تفکر است که می‌تواند بذر شک و ناسازگاری را در ذهن همسرتان بکارد. زیرا به محض اینکه شما به همسرتان بگویید: «من طلاق می‌خواهم»، تعهد و پایبندی شما برای او زیر سوال می‌رود.

بنابراین، اگر از همسرتان عصبانی هستید، ذهنیت خوبی به رفتارهای او ندارید، گمان می‌کنید احساسات‌ لطیف‌تان درک نمی‌شود یا هر مسئله‌ی دیگری، تنها کاری که باید بکنید ایجاد یک مکالمه صحیح است به طرزی که مسائل مختلف با هم ادغام نشود.

 

2- ازت متنفرم

 

این از آن حرف‌هایی است که قدرت ماندن در ذهن را دارد...

آیا واقعاً از همسرتان متنفر یا بیزار هستید؟ اگر چنین است‌، شاید زمان آن رسیده باشد که خیلی جدی به طلاق فکر کنید. اگر نه‌، پس این جمله را نگویید!

به جای اینکه ناگهانی و از سر عصبانیت یا لجاجت با به کار بردن این عبارات همه چیز را خراب‌تر کنید، به دلایل ریشه‌ای فکر کنید و سعی کنید با مکالمه صحیح به بهتر شدن وضعیت کمک کنید. چرا از او متنفرید؟ چون موجب دلخوری یا عصبانیت‌تان شده؟ با چه رفتاری چنین حسی در شما ایجاد کرده است؟... حال موضوع اصلی را پیدا کردیم. موضوعی که باید در یک گفتگوی صحیح به آن بپردازید، دلیل رفتاری است که شما را ناراحت می‌کند.


بیشتر بخوانید: 8 اصل برای داشتن یک مکالمه بدون استرس و نتیجه بخش


 

میزان حساسیت همسران تا مدتی بعد از ازدواج بسیار زیاد است. آن‌ها نسبت به هم توقعات احساسی زیادی دارند و با برآورده نشدن کوچک‌ترین خواسته رنجیده‌خاطر می‌شوند. برای مثال ممکن است شغل همسرتان این اجازه را به او ندهد که همیشه پاسخ‌گوی تماس‌ها و پیامک‌های‌تان باشد؛ این اصلاً دلیل موجهی بر این نیست که او نسبت به شما بی‌توجه و کم‌عاطفه است.

با این افکار زمینه‌ی عصبانیت و بیان عباراتی همچون:‌ «من هیچوقت تو رو دوست نداشتم» یا «من نباید با تو ازدواج می‌کردم» را فراهم می‌کنید. آیا شما در زندگی زناشویی همه‌چیزتمام هستید که با بیان این عبارات احساسات همسرتان را جریحه‌دار می‌کنید؟

بنابراین در ذهن خودتان از کاه کوه نسازید و اجازه دهید در یک مکالمه صحیح او نیز دلایل رفتارش را بیان کند.

 

3- تو ...(ویژگی منفی) هستی

وقتی به شخصیت همسرتان برچسب می‌زنید و به او حمله می‌کنید‌، جلوی تغییرات مثبت را می‌گیرید. به عنوان مثال‌، اگر به همسر خود بگویید که او یک فرد بی‌ارزش است، او هم به این نتیجه می‌رسد که هیچ ارزشی در وجودش ندارد تا بتواند به شما یا رابطه‌ شما ارائه دهد؛ پس تلاشی هم نخواهد کرد.

در یک مکالمه صحیح شما باید در مورد رفتارهایی که آزارتان می‌دهد صحبت کنید. شاید شما از عدم مشارکت همسرتان در امور منزل احساس ناراحتی یا حتی کینه دارید. این رفتار را می‌توان با چند مکالمه اثربخش رفع و رجوع کرد اما با توهین و تحقیر فقط کشمکش‌ها ادامه می‌یابد.

 

4- تو هرگز (اقدام مثبت)/تو همیشه (اقدام منفی)

 

«تو هرگز احساسات من رو درک نمی‌کنی»، «تو هرگز همسر ایده‌آل من نیستی»، «تو همیشه از مسئولیت‌هات فرار می‌کنی» و...

دنبال چه چیزی هستید؟‌ آشفته‌کردن زندگی زناشویی؟ احسنت، عملکردتان بی‌نظیر است!

دوست من، مردان ذاتاً تشویق‌شدن را دوست دارند و نسبت به تهاجم لجاجت می‌ورزند. بنابراین با این طرز گفتگو هیچ وقت به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی نمی‌رسید. در یک مکالمه صحیح ابتدا چند ویژگی مثبت همسرتان را برشمرید و بعد به نحوی معقول و دور از توهین و تهاجم انتظارات خود را بازگو کنید.

 

جمع‌بندی

اگر تا به حال از چهار عباراتی که گفتیم در گفتگوهایتان استفاده می‌کردید، از همین حال در روندتان تجدیدنظر کنید تا کلام شما اثربخشی لازم را داشته باشد. دوست من، با مکالمه صحیح و گفتگوی سازنده در نهایت به احساس خوشبختی در کنار همسرتان می‌رسید. پس بی‌راه نگفته‌اند که:

"کلام تو عصای معجزه‌گر توست"

 

منبع:

www.webmd.com

 


بیشتر بخوانید: