انواع دیابت و تفاوت آن ها با یک دیگر

در میان بیماری هایی که امروزه شاهدشان هستیم، انواع دیابت جزء نمونه های شایع هستند. تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در ۲۰ سال اخیر دو برابر شده است، به طوری که اگر یک کشور بزرگ مانند ایالات متحده آمریکا را در نظر بگیرید، حدود ۳۷.۵ نفر انسان بزرگسال مبتلا به این بیماری دارد و جالب است بدانید که از هر ۵ نفر، ۱ نفر از ابتلای خود به انواع دیابت مطلع نیست. از آن جایی که دیابت هفتمین عامل مرگ و میر شناخته می شود و یکی از دلایل اصلی نارسایی کلیه، قطع عضو اندام تحتانی و نابینایی است، لازم است به طور دقیق تر با علائم و نشانه های آن آشنا شوید تا به محض مشاهده آن ها به پزشک متخصص مراجعه کنید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

دیابت چیست؟

دیابت چیست؟

دیابت در حقیقت نوعی بیماری مزمن است که بر روی چرخه تبدیل غذا به انرژی مورد نیاز بدن شما تاثیر مستقیم می گذارد.

برای معرفی انواع دیابت، بهتر است بدانید که غذایی که شما در روز می خورید به قند یا گلوکز تبدیل خواهد شد و پس از تجزیه در جریان خون شما آزاد می شود. در پی این اتفاقات، با بالا رفتن قند خون، پانکراس (لوزالعمده) سیگنالی مبنی بر ترشح انسولین دریافت خواهد کرد. انسولین ترشح شده نقش نوعی کلید ورودی را بازی خواهد کرد. این کلید درب سلول های شما را باز خواهد کرد تا قند خون به آن ها وارد شود و انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کند.

مراحل ذکر شده، روند طبیعی بدن شما را در مواجهه با قند و تولید انسولین نشان می دهند؛ اما هنگامی که دچار بیماری دیابت می شوید، بدن شما قادر به تولید انسولین کافی نیست یا از انسولین تولید شده به درستی استفاده نخواهد کرد. به سبب نبود انسولین کافی، مقدار زیادی از قند خون در رگ های شما جاری می شود و با ادامه دار بودن این مشکل، شاهد بیماری های جدی تری مانند بیماری های کلیوی، قلبی و نابینایی خواهید بود.

به طور کلی می توان گفت که داروی موثر و درمان همیشگی برای این مشکل وجود ندارد؛ اما با کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی صحیح می توانید تا حد زیادی این مشکل را کنترل کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید تا مشکلات جدی تری که ذکر کردیم برایتان پیش نیاید.

انواع دیابت

انواع دیابت

به طور کلی شاهد سه نوع دیابت هستیم. دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت بارداری (در طول دوران بارداری رخ می دهد.)

  • دیابت نوع اول: در میان انواع دیابت، این نوع اغلب در اثر مشکلات خود ایمنی رخ می دهد. به این صورت که بدن شما به طور اشتباه به خود حمله می کند و از ترشح انسولین به اندازه کافی جلوگیری می کند. تقریبا می توان ادعا کرد که حدود ۵ الی ۱۰ درصد افرادی که از دیابت رنج می برند، دچار دیابت نوع ۱ هستند. این دیابت علائمی شایع و مشخص دارد که در میان کودکان، نوجوانان و جوانان به خوبی تشخیص داده می شود. اگر به این نوع دیابت مبتلا هستید، لازم است هر روز از انسولین استفاده کنید. هنوز هیچ درمانی برای این مشکل پیدا نشده است و تنها روش هایی برای پیشگیری از شدت یافتن آن در دسترس است.
  • دیابت نوع دو: در این نوع، بدن شما قادر به استفاده صحیح از انسولین نخواهد بود؛ در نتیجه قند خون بدن در سطح نرمال و متعادلی قرار نمی گیرد و موجب بروز مشکلات مختلفی می شود. در میان انواع دیابت، حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد افرادی که به این مشکل دچار هستند، از دیابت نوع ۲ رنج می برند. این مشکل اغلب با گذشت سال های متمادی ایجاد می شود و بزرگسالان بسیاری آن را تجربه می کنند. این مشکل علائم مشخص و واضحی ندارد؛ به همین دلیل است که توصیه می شود، هر چند وقت یک بار سطح قند خون بدنتان را آزمایش کنید تا به محض ایجاد تغییرات، از آن مطلع شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. در میان انواع دیابت، دیابت نوع ۲ را می توانید با ورزش و سبک زندگی سالم، به تاخیر بیندازید یا به طور کلی از بروز آن جلوگیری کنید.
  • دیابت بارداری: در میان انواع دیابت، این مشکل به طور موقت در خانم های باردار رخ می دهد و اغلب پس از اتمام دوران بارداری، از بین خواهد رفت. دیابت بارداری درصد ابتلا به دیابت نوع ۲ را در ادامه زندگی مادران افزایش می دهد و ممکن است برای کودک آن ها نیز خطرآفرین باشد.

نشانه های دیابت

نشانه های دیابت

  • تشنگی و گشنگی مداوم
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • خشکی پوست
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید
  • بهبود دیرهنگام زخم های بدن
  • اگر دچار دیابت نوع ۲ هستید، ممکن است شاهد لک ها یا تیرگی های نقطه ای بر روی اعضای بدن مانند زیر بغل یا گردن نیز باشید. همچنین درد و بی حسی پا ها نیز در انواع دیابت، مخصوصا نوع ۲ یافت شود.
  • دیابت نوع ۱ نیز ممکن است با کاهش وزن خود را نشان دهد. به طور کلی دیابت نوع ۱ مخصوص کودکان، نوجوانان و جوانان است و نوع ۲ در افراد بالای ۴۵ سال رخ می دهد.

درمان دیابت به چه صورت است؟

انواع دیابت

  • هیچ اهمیتی ندارد که شما دچار کدام نوع از دیابت هستید. لازم است تحت نظر پزشک قرار بگیرید و از تشدید انواع دیابت جلوگیری کنید تا بیماری شما به مشکلات جدی منجر نشود.
  • منظور از درمان، نگه داری سطح قند خون در یک محدوده نرمال است تا مشکلی برای سلامتی شما پیش نیاید. از پزشک خود در رابطه با محدوده قند خون مناسب خود سوال کنید و با کار هایی مانند ورزش کردن و فعالیت زیاد از بالا رفتن شدت آن جلوگیری کنید.
  • در دیابت نوع ۱ از آن جایی که آسیب پانکراس شما دائمی است، لازم است در کنار داشتن سبک غذایی سالم از انسولین نیز استفاده کنید و سطح قند خون خود را به طور مداوم بررسی کنید.
  • دیابت نوع ۲ با ورزش و رژیم غذایی، قابل کنترل است و گاهی دارو ها نیز می توانند برای کنترل آن موثر واقع شوند.

سخن آخر

در این مقاله متوجه شدیم که انوع دیابت چیست. سه نوع دیابت که عبارت اند از : دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری وجود دارد که اکثر ما در معرض خطر ابتلا به آن ها هستیم. و اگر به صورت مرتب به پزشک متخصص مراجعه نکنیم و سبک زندگی نا سالمی داشته باشیم ممکن است به این بیماری مبتلا شویم. به طور کلی برای درمان انواع دیابت لازم است میزان آن را بررسی کنید و با استفاده از روش های مختلف آن را در همان محدوده نگه دارید.