بهترین زمان حجامت

حجامت از رایج ترین راه های درمانی در اسلام است و فواید زیادی برای شما دارد. این روش درمانی بخشی از سیستم های درمانی باستانی چینی، یونانی و تبتی نیز هست. بقراط، که اغلب پدر علم پزشکی شناخته می شود، توضیحاتی درمورد روش های حجامت ارائه کرده است. این روش درمانی در جهان هم بسیار پر طرفدار است و بسیاری از بیماران با انجام حجامت درمان می شوند. عوارض حجامت بسیار ناچیز است و این مسئله باعث شده است که حجامت بیش از پیش مورداستفاده قرار بگیرد. ما در این مقاله قصد داریم فواید حجامت و بهترین زمان حجامت را بررسی کنیم.

فواید حجامت

بهترین زمان حجامت

حجامت برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. این روش درمانی اگر در بهترین زمان حجامت انجام شود، می تواند در درمان بیماری هایی که باعث ایجاد درد عضلانی می شوند موثر باشد. شما می توانید از حجامت در درمان مشکلات گوارشی، بیماری های پوستی و ... استفاده کنید. حجامت در درمان بیماری های زیر کمک می کند:

بهترین زمان حجامت

بهترین زمان حجامت

هنگامی که به حجامت نیاز باشد، برنامه ای درمانی برای شما تنظیم می شود که در طی جلسات مکرر، معمولا به صورت ماهانه، انجام شود. سپس براساس نوع پیشرفت شما تعداد این جلسات کاهش می یابد. پزشکان طب سنتی توصیه می کنند برای یک فرد سالم که مرتب ورزش می کند و رژیم غذایی سالمی دارد، بهترین زمان حجامت، هر سه ماه یک بار است. حجامت به خصوص در فصل های گرم یعنی بهار و تابستان بسیار توصیه می شود. پزشکان طب سنتی معمولا منتظر می مانند تا علائم پوستی حجامت قبلی کاملا از بین بروند و بعد بیمار را حجامت می کنند. این فرایند تقریبا 2 هفته طول می کشد. مزایای حجامت با کم کردن فاصله جلسات حجامت بیشتر نمی شود؛ بلکه با افزایش تعداد جلسات و داشتن سبک زندگی سالم تاثیر حجامت را در زندگی خود مشاهده می کنید.

گلبول های قرمز نیمی از خون شما را می سازند. سن گلبول های قرمز تقریبا 90 تا 120 روز است. به همین دلیل توصیه می شود که هر 90 روز یک بار حجامت انجام شود. کلیه ها گلبول های قرمز را فیلتر می کنند و طحال و غدد لنفاوی گلبول های قرمز پیر را از گردش خون خارج می کنند. با این حال وقتی بیمار می شویم، بدن ما تمام این گلبول های قرمز تغییر شکل یافته و پیر را به طور کامل فیلتر و خارج نمی کند؛ بنابراین آن ها در نقاط خاصی از بدن ما جمع می شوند. وقتی تعداد گلبول های قرمز پیر افزایش می یابد، تا زمانی که وارد مویرگ ها شوند در سیستم گردش خون ما باقی می مانند. انتقال مواد مغذی و اکسیژن در این شرایط دچار اختلال می شود. مویرگ ها از گلبول های قرمز پیر اشباع می شوند و این بر عملکرد بدن ما تاثیر می گذارد.

زمان های توصیه شده برای حجامت و بهترین زمان حجامت براساس تقویم هجری قمری در روز های هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه است. نامناسب ترین زمان حجامت اواخر ماه قمری است. بهترین زمان حجامت در طول روز بین طلوع آفتاب و غروب آفتاب و در طول روز است. اگر نمی توانید در روز های گفته شده حجامت کنید، نزدیک ترین دوشنبه، سه شنبه یا پنج شنبه به ایام گفته شده بهترین روز های بعدی است. در روز های شنبه، یک شنبه، چهارشنبه و جمعه از حجامت دوری کنید. بهترین روز برای انجام حجامت دوشنبه است.

انجام حجامت در فصل های مختلف

انجام حجامت در فصل های مختلف

برای دانستن بهترین زمان حجامت باید با فواید حجامت در فصل های مختلف آشنا شوید. انجام حجامت در زمستان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود و شما را در برابر انواع بیماری های فصل های سرد سال مانند آنفلوانزا مقاوم می کند. در هوای سرد رگ های خونی منقبض تر و باریک تر می شوند و این مسئله باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا یکی از اصلی ترین عوامل سکته مغزی است. علاوه بر این سرما می تواند خون را غلیظ کند و احتمال تشکیل لخته خون را افزایش دهد.

هنگامی که حجامت در تابستان انجام می شود، از شما در برابر تاثیر گرما بر تنظیم فشار خون محافظت می کند. هم سرما و هم گرما شرایطی غیر عادی برای بدن شما ایجاد می کنند و حجامت به شما کمک می کند تا این شرایط را مدیریت کنید.

اگر در فصل بهار حجامت را انجام دهید، علائم آلرژی در شما کاهش پیدا می کند؛ زیرا حجامت در تنظیم سطح هیستامین در بدن بسیار موثر است.

انجام حجامت در فصل پاییز، می تواند افسردگی فصلی شما را بهبود دهد. حجامت به بدن شما کمک می کند تا هورمون های شادی مانند اندورفین و سروتونین بیشتری ترشح کند. همچنین مانند انجام حجامت در فصل زمستان، حجامت در فصل پاییز می تواند سیستم ایمنی شما را در برابر انواع بیماری ها مانند سرماخوردگی مقاوم کند.

یک تصور غلط رایج درمورد بهترین زمان حجامت این است که حجامت در تابستان مهم تر از زمستان است. واقعیت این است که دمای بدن ما در طول سال در حدود 37 درجه است و تغییر خاصی ندارد. نیاز ما به حجامت در زمستان به همان اندازه است که در تابستان به حجامت نیاز داریم. مخصوصا برای افراد مسن، سیگاری و کارمندانی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستند. آمبولی ریه و ترومبوز ورید عمقی در زمستان شایع هستند و در بعضی موارد باعث مرگ ناگهانی می شوند. این موضوع به این دلیل است که در فصل زمستان مایعات کمتری می نوشیم و کمتر ورزش می کنیم و این امر باعث انقباض فیبر عضلانی در رگ های خون می شود.

جمع بندی

حجامت یک روش درمانی قدیمی است که انواع مختلفی دارد و با وسایل حجامت انجام می شود. این روش درمانی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش جریان خون و کاهش درد کمک می کند. در این مقاله بهترین زمان حجامت بررسی شد و مشخص شد که براساس تقویم هجری قمری روز های هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه بهترین زمان حجامت هستند. حجامت در فصل تابستان با فصل زمستان تفاوتی ندارد و انجام حجامت در هر فصل مزایای خاص خود را دارد.