خطرات فشار خون پایین در بارداری

بارداری می تواند دوران بسیار حساسی برای هر خانمی باشد. برخی از بیماری ها از زمان بارداری شروع می شود و از آن به بعد به یک مشکل همیشگی تبدیل خواهد شد. یکی از شایع ترین مشکلاتی که در این دوران برای اغلب خانم ها پیش می آید، تغییرات فشار خون است. جا به جا شدن فشار و قند خون گرچه در دوران بارداری شایع است؛ اما می توانند مشکلات جدی تری را برای خانم ها و کودکشان به وجود بیاورند؛ به دلیل اهمیت بالای فشار خون پایین در بارداری، قصد داریم آن را به طور دقیق برایتان بررسی کنیم و علائم آن را ذکر کنیم تا به محض تشخیص آن، اقدام به انجام کار موثری بکنید.

نشانه های فشار خون پایین

فشار خون پایین در بارداری

اغلب فشار خون پایین مشکلات جدی ای را برای بانوان ایجاد نخواهد کرد؛ اما برخی از علائم ممکن است کمی نگران کننده و عجیب به نظر برسند و آرامش خانم های باردار را از بین ببرند یا کیفیت زندگی آن ها را کاهش دهند. برخی از علائم را در ادامه برایتان آورده ایم.

1) حالت تهوع 2) سرگیجه و سر درد 3) هنگام برخواستن احساس سبکی در سرتان خواهید داشت و ممکن است منجر به غش شود 4) اختلال در تنفس 5) خستگی بدن 6) تشنگی مداوم 7) سردی پوست بدن 8) مشکلات بینایی مانند دو بینی یا تاری دید.

هنگام بروز این مشکلات، لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

عوامل فشار خون پایین در بارداری

فشار خون پایین در بارداری

در دوران بارداری بدن خانم ها برای سازگار کردن محیط با رشد نوزاد تغییرات بسیاری خواهد داشت؛ به همبن دلیل است که باید به طور مداوم آزمایش هایی صورت گیرد تا سلامت خانم ها و کودکشان تضمین شود. هنگام معاینات منظم، دکتر سوالات زیادی از خانم ها می پرسد تا فشار خون پایین در بارداری را تشخیص دهد. سوالات پزشک در رابطه با میزان انرژی مادر، خلق و خو، سبک زندگی و سطح استرس خانم ها است. گرچه لازم به ذکر است که فشار خون نیز با توجه به زمان می تواند بالا و پایین شود می توانید با استفده از فشار سنج متوجه بالا پایین رفتن فشار خود شوید تا بتوانید مراقب خود یا خانواده تان باشید.

در ۲۵ هفته نخست بیشتر خانم ها فشار خون پایین در بارداری را تجربه خواهند کرد؛ زیرا رگ های بدن انبساط پیدا می کنند تا خون را به سمت رحم در جریان قرار دهند. همچنین نشستن یا ایستادن طولانی مدت در حمام و استفاده از آب گرم نیز از دیگر عوامل موقت فشار خون پایین در بارداری است.

از عوامل رایج دیگر می توانیم به 1) عفونت های مختلف 2) اختلال خواب 3) تغذیه نامناسب 4) کم آبی بدن 5) کم خونی 6) مشکلات قلبی 7) مشکلات و اختلالات غدد درون ریز 8) آلرژی های مختلف و غیره نیز نام برد.

خطرات و تاثیرات آن بر روی نوزاد

فشار خون پایین در بارداری

در سال های اخیر تحقیقات فراوانی بر روی فشار خون بالا در دوران بارداری و بر روی کودک شکل گرفته است؛ اما داده ها برای نشان دادن تاثیرات فشار خون پایین در بارداری چندان کافی نیست. برخی از تحقیقات نشان داده اند که فشار خون پایین موجب وزن کم کودک یا مشکلاتی از جمله مرده زایی می شود؛ اما تحقیقات دیگر این اتفاقات را به مشکلات زمینه ای نسبت داده اند. به طور کلی برای تعیین مشکلات دقیق تر، به داده های بیشتری نیاز داریم.

همچنین لازم به ذکر است که اغلب خانم های باردار به دلیل سرگیجه ای که ناشی از فشار خون پایین در بارداری است، غش می کنند و به زمین می خورند. اگر این اتفاق به طور مکرر تکرار شود، ممکن است به کودک و مادر آسیب جدی ناشی از زمین خوردن وارد شود. علاوه بر آن ممکن است خون رسانی به کودک مختل شود و با اختلال در خون رسانی، آسیب جدی به کودک وارد شود. با این وجود فشار خون پایین به تنهایی مشکل خاصی ایجاد نمی کند و اغلب بیماری های زمینه ای همراه با فشار خون نامنظم، موجب اتفاق های ناگوار می شود؛ اما هیچ گاه نکات بررسی کردن فشار خون خود را در دوران بارداری فراموش نکنید.

مراقبت ها و درمان های فشار خون پایین در دوران بارداری

مراقبت ها و درمان های فشار خون پایین در دوران بارداری

در کل درمان قطعی برای فشار خون پایین در بارداری وجود ندارد. اغلب پزشک ها درمان های دارویی را برای خانم های باردار موثر نمی دانند و در بعضی مواقع خطرناک نیز می دانند. تنها زمانی که مشکل، علائم یا عوارض خاصی وجود داشته باشد، پزشک ها به دنبال دارو ها خواهند رفت.

برای درمان فشار خون پایین در بارداری، لازم است سبک زندگی و برخی از عادت هایتان را اصلاح کنید تا بتوانید به آن غلبه کنید و جلوی هر گونه آسیبی به کودک خود را بگیرید.

نکات قابل توجه

نکات قابل توجه
  1. هنگامی که مدت طولانی خوابیده اید یا نشسته اید، از بلند شدن با سرعت بالا و سریع خودداری کنید تا به دلیل فشار خون پایین در بارداری به سرگیجه دچار نشوید و آسیب جدی نبینید.
  2. از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  3. اگر با خوردن غذا مشکل دارید، سعی کنید وعده های کوچکی را در طول روز میل کنید تا دچار سوءهاضمه نشوید.
  4. از دوش گرفتن طولانی مدت با آب گرم نیز خودداری کنید و حمام های کوتاه تری داشته باشید.
  5. مخصوصا اگر در فصل های سرد سال هستید، ممکن است کمتر از روز های عادی آب مصرف کنید و در نتیجه دچار فشار خون پایین در بارداری شوید. مصرف آب خود را افزایش دهید تا از این مشکل جلوگیری کنید.
  6. پوشیدن لباس های گشاد در دوران بارداری نیز از راه های دیگر برای کنترل فشار خون پایین در بارداری است.
  7. همچنین اصلی ترین راه برای کنترل فشار خون داشتن یک رژیم غذایی سالم است. رژیم غذایی شما باید مملو از انواع ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز بدن شما باشد. البته لازم به ذکر است که تمام ویتامین ها باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

سخن آخر

به طور کلی تمام خانم های باردار لازم است به طور ماهیانه یا گاهی اوقات هفتگی، بررسی های لازم را انجام دهند تا مشکلاتی مانند تغییرات فشار یا قند خون آسیبی به سلامتی مادر و کودک وارد نکند.