طرز استفاده از تب سنج دیجیتالی زیر بغل

انواع تب سنج دیجیتالی

تب سنج دیجیتال انواع مختلفی دارد که همه‌ی آن‌ها با هدف اندازه‌گیری درجه حرارت بدن طراحی شده‌اند. هر یک از انواع تب سنج دیجیتالی برای اندازه‌گیری تب از نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. 

تب سنج دهانی

استفاده از این تب سنج برای کودکان بالای 3 سال کاربرد دارد. زیرا نوزادان تب سنج را در دهان خود نگه نمی‌دارند. همچنین این تب سنج برای افرادی که به دلیل بیماری یا مشکلات تنفسی قادر به نگه داشتن تب سنج در دهان خود نیستند، کاربرد نخواهد داشت. دقت این تب سنج از روش زیر بغلی بیشتر است.

تب سنج مقعدی (رکتال)

روش مقعدی یکی از روش‌های دقیق سنجش تب در نوزادان است. در این روش سر نقره‌ای تب سنج را به اندازه 2 تا 3 سانتی متر وارد مقعد نوزاد کنید، پس از شنیدن صدای هشدار تب سنج را خارج کرده و دمای بدن را یادداشت نمایید. این روش برای کودکان در مقایسه با تب سنج دهانی و زیر بغلی دقیق‌تر است.

تب سنج گوش (تیمپانیک)

در مقایسه با دیگر روش‌ها، تب سنج گوشی دقت کمتری دارد و ممکن است دمای بدن را به طور دقیق نشان ندهد. برای استفاده از این تب سنج لاله گوش را با دست نگه دارید تا مجرای گوش مشخص شود. پس از قرار دادن تب سنج داخل گوش، دکمه آن را فشار دهید و بعد از پایان سنجش تب، آن را از گوش خارج کنید.

تب سنج پیشانی

این نوع تب سنج دیجیتالی با نام تب سنج شقیقه‌ای نیز معروف است که دقت زیادی داشته و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از اندازه‌گیری حرارت بدن دقت کنید که پیشانی کاملا تمیز و خشک باشد و بر روی آن قطرات عرق دیده نشود. سپس تب سنج را روی شقیقه قرار دهید و منتظر بمانید تا تب را اندازه‌گیری کند.

تب سنج پستانکی

برای نوزادانی که نمی‌توان از دیگر مدل‌های تب سنج مانند تب سنج دهانی استفاده کرد، نوع پستانکی نیز مفید خواهد بود. البته دقت داشته باشید که کودک شما باید در سنی باشد که تب سنج پستانکی را در دهان خود نگه دارد. با وجودی که این تب سنج دقت کمی دارد ولی استفاده از آن برای کودکان حساس‌تر پیشنهاد خوبی است.

تب سنج زیر بغلی

با استفاده از دمای زیر بغل نیز می‌توان تب را اندازه‌گیری کرد و بدین منظور تب سنج زیر بغل کودک طراحی و تولید شده است. دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال زیر بغل به آسانی قابل سنجش است. در ادامه مطلب درباره تب سنج زیر بغلی به طور کامل توضیح خواهیم داد. 

تب سنج زیر بغل

سنجش درجه حرارت بدن با استفاده از تب سنج زیر بغل کودک یکی از روش‌های مورد استفاده است. به طور کلی دقت این تب سنج از نمونه‌های دهانی و مقعدی کمتر است اما در برخی موارد کاربرد بیشتری دارد. برای مدارس، مهد کودک‌ها و محیط‌های عمومی که کاملا بهداشتی نیستند، استفاده از تب سنج زیربغلی گزینه بهتری است. اگر درجه تب کودک خود را با استفاده از این تب سنج اندازه‌گیری می‌کنید، نباید آن را با درجه حرارت اندازه‌گیری شده از دیگر روش‌ها مقایسه کرد. 

تب سنج زیر بغلتب سنج زیر بغل

طرز استفاده از تب سنج زیر بغل

به کار بردن این تب سنج دیجیتال برای افراد بزرگ‌تر آسان‌تر خواهد بود. اما برای استفاده از تب سنج زیر بغل کودک مراحل زیر را دنبال کنید:

1)    لباس کودک را در آورید و دقت داشته باشید که روی پوست نباید آلودگی خاصی دیده شود.

2)    تب سنج را روی سطح پوست بگذارید و دست کودک را روی سینه او قرار دهید تا تب سنج در جای خود بماند.

3)    دقت کنید که تب سنج در اثر تکان یا حرکت از زیر بغل خارج نشود تا صدای هشدار پایان کار را بشنوید. 

4)    عدد درجه حرارت روی صفحه نمایشگر تب سنج را به همراه ساعت و تاریخ تب‌سنجی یادداشت کنید.

نکات مهم در استفاده از تب سنج زیر بغلی

برای استفاده از این تب سنج دیجیتالی نکات زیر را همواره مد نظر قرار دهید:

·        پس از استحمام یا در زمانی که تازه به منزل بازگشته‌اید، درجه تب را اندازه‌گیری نکنید. 

·        دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال زیر بغل معمولا در حدود نیم درجه کمتر از دمای واقعی بدن است.

·        همیشه از یک سمت بدن برای اندازه‌گیری درجه حرارت زیر بغل استفاده کنید تا احتمال خطا کاهش یابد.

·        زمان تب سنجی در نوع زیر بغل کمتر از یک دقیقه بوده که این زمان در تمامی مدل‌ها یکسان نیست.

·        از روش زیر بغلی معمولا برای اندازه‌گیری دمای بدن نوزدان استفاده می‌شود. 

·        زمانی که فرد بزرگسال هوشیاری کافی نداشته باشد یا به طور کامل بی‌هوش باشد، روش زیر بغلی کاربرد دارد.

·        قبل و بعد از استفاده از تب سنج آن را تمیز و ضدعفونی کنید.  

خرید تب سنج دیجیتالی

اندازه‌گیری تب در کودکان اهمیت بیشتری دارد، چراکه تب بالا می‌تواند منجر به صدمات جبران‌ناپذری شود. به طور کلی وجود تب سنج در منزل ضروری است تا بتوان در مواقع بیماری از آن استفاده کرد. همانطور که گفتیم تب سنج دیجیتالی انواع مختلفی دارد که می‌توانید متناسب با نیاز خود هر یک از آن‌ها را تهیه کنید. 

برای خرید تب سنج تنها باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرد تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن بود. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن در زمینه فروش کالای پزشکی است که در این عرصه سابقه‌ای طولانی مدت دارد. برای خرید انواع تب سنج و دیگر تجهیزات پزشکی می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کنید. با خرید از درمان کالا بهترین محصولات را با مناسب‌ترین قیمت سفارش داده و آن‌ها را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل خواهید گرفت.