چند ترفند کاربردی برای درمان خشکی پوست

خشکی پوست باعث می شود پوست خشن و پوسته پوسته به نظر برسد. قسمت های خشک پوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این یک بیماری شایع است که افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد. خشکی پوست دلایل زیادی دارد. این دلایل عبارت هستند از: هوای سرد یا خشک، آسیب های ناشی از نور خورشید، صابون های غیر بهداشتی و حمام کردن بیش از حد.

شما می توانید کار های زیادی از جمله مرطوب کردن پوست و محافظت در برابر آفتاب در تمام طول سال را برای درمان خشکی پوست انجام دهید. محصولات مختلف و روتین های مراقبت از پوست را امتحان کنید تا روشی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

دلایل خشکی پوست

دلایل خشکی پوست

خشکی پوست به دلیل از دست دادن آب از لایه بیرونی پوست اتفاق می افتد که ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • حرارت، بخاری های هیزمی، بخاری های نفتی و شومینه ها همگی باعث کاهش رطوبت می شود.
  • زندگی در شرایط سرد، بادخیز یا آب و هوای کم رطوبت می تواند به خشکی پوست منجر شود.
  • دوش گرفتن یا حمام طولانی با آب گرم یا شست و شوی بیش از حد پوست می تواند پوست شما را خشک کند. حمام کردن، بیش از یک بار در روز می تواند چربی های طبیعی پوست شما را از بین ببرد.
  • بسیاری از صابون ها، شوینده ها و شامپو های مخصوص مو های چرب، رطوبت را از پوست شما می گیرد؛ زیرا برای از بین بردن چربی فرموله شده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس بیشتر احتمال دارد پوست خشکی داشته باشند.
  • برخی از افراد پس از درمان سرطان، دیالیز یا مصرف برخی دارو ها دچار پوست خشک و ضخیم می شوند.
  • با افزایش سن، پوست نازک می شود و آب کمتری تولید می کند.

نشانه ها

درمان خشکی پوست

هر کسی ممکن است دچار خشکی پوست شود؛ اما شرایط زیر باعث می شود که شما بیشتر در معرض خطر خشکی پوست باشید:

  • اگر سن شما بالای 40 سال باشد؛ زیرا توانایی پوست در حفظ رطوبت با افزایش سن کاهش می یابد.
  • شغلی داشته باشید که دستانتان زیاد با آب در تماس باشد. مانند پرستاری یا آرایشگری مو.
  • از دستان خود برای کار با سیمان، خاک رس یا خاک استفاده کنید.
  • به طور مکرر در استخر های کلردار شنا کنید.
  • بیماری ها یا شرایط خاصی مانند کم کاری تیروئید، انواع دیابت یا سوء تغذیه داشته باشید.

درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص نرم کنندگی دارد. نرم کننده ها فضا های بین سلول های پوست را پر می کنند و سطح صافی ایجاد می کنند؛ به همین دلیل است که اسید های چرب اشباع شده که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارند می توانند پوست را هیدراته و صاف کنند و به درمان خشکی پوست کمک شایانی کنند.

مزیت دیگر روغن نارگیل این است که نیازی نیست آن را با چیزی مخلوط کنید. روغن نارگیل به تنهایی برای درمان خشکی پوست مفید است.

  1. بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر به عنوان یک روش رایج برای درمان خشکی پوست شناخته می شود. بلغور جوی دوسر آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی دارد و خشکی را تسکین می دهد. این روش به ویژه برای تسکین خارش پوست مؤثر است. بعد از اینکه از بلغور جوی دوسر استفاده کردید، حتماً پوست خود را مرطوب کنید.

  1. آنتی اکسیدان ها و امگا 3

هنگامی که پوست شما خشک است، به این معنی است که آن را در معرض عناصری قرار می دهید که به سلول های پوست آسیب می رسانند. برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند به پوست شما کمک کنند سالم باقی بماند و اگر پوست شما خشک شده است به درمان خشکی پوست نیز منتهی می شوند.

غذا های غنی از آنتی اکسیدان و امگا 3 می توانند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساخت سلول های سالم کمک کنند.

  1. دمای دوش خود را تنظیم کنید.

آکادمی پوست آمریکا خاطر نشان می کند که خشکی پوست گاهی به سادگی، با تغییر روال دوش گرفتن درمان می شود. در حالی که بیشتر مردم تمایل به گرفتن دوش آب گرم دارند، آب گرم می تواند پوست را خشک کند و باعث آسیب شود.

برخی از صابون هایی که ادعا می شود پوست را مرطوب و ترمیم می کنند می توانند اثر معکوس داشته باشند. آن ها می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند و با مواد شیمیایی، پوست را نازک تر کنند.

با آب ولرم دوش بگیرید و به دنبال صابون هایی باشید که بدون عطر و ملایم تر از صابون های سنتی هستند.

  1. از مرطوب کننده استفاده کنید.

نگه داشتن یک مرطوب کننده در خانه می تواند خشکی ناشی از سیستم های گرمایشی خانه را به حداقل برساند. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، یک مرطوب کننده صورت حدوداً 60 درصد خشکی پوست را جبران می کند و برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است.

پیشگیری

پیشگیری

پوست شما اولین خط دفاعی در برابر باکتری ها و ویروس ها است. هنگامی که پوست شما با خارش آسیب می بیند، ممکن است عفونت ایجاد شود. بهتر است که در کنار درمان خشکی پوست خود، استفاده از کرم مرطوب کننده را در برنامه روزانه قرار دهید، حتی زمانی که پوست شما آسیبی ندیده است.

هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا یا شرایط تحریککننده پوست، حتماً از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید که عرق را از پوست دور کند.

به یاد داشته باشید که پوست بسیار خشک می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. اگر درمان های خانگی کمکی نکردند، ممکن است لازم باشد برای درمان خشکی پوست خود به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم محافظت از پوست بسیار مهم است؛ زیرا پوست بیرونی ترین عضو بدن است و سلامت آن باعث حفظ دیگر اندام ها می شود. معمولاً خشکی پوست به دلیل حرارت، نور خورشید و محیط زندگی است. اما همچنان راه هایی برای پیشگیری و درمان خشکی پوست هست که سعی کردیم به مؤثر ترین آن ها بپردازیم.