نکات مراقبت از پوست در فصل بهار

هوای بسیار خشک و سرد بیرون و گرمای زیاد و خشک داخل منزل می تواند در ماه های زمستان به پوست شما آسیب برساند؛ اما در فصل بهار، تغییرات شگرفی در درجه حرارت، میزان تابش نور خورشید و میزان رطوبت رخ می دهد که می تواند باعث تحریک پوست، جوش و سایر مشکلات تشدید کننده پوست شود. به همین دلیل لازم است در هر فصلی متناسب با تغییرات آب و هوایی به وجود آمده، روش های محافظت از پوست خود را نیز تغییر دهید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باید در بهار از پوست خود محافظت کنید و چگونه این کار را انجام دهید.

چرا باید در بهار از پوست خود مراقبت کنیم؟

چرا باید در بهار از پوست خود مراقبت کنیم؟

مراقبت از پوست در فصل بهار برخلاف تصور ما اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که بهار یکی از خوش آب و هوا ترین فصل های سال است، معمولا علاقه به بیرون رفتن در روز های بهاری نیز بیشتر می شود. در واقع بعد از ماه های طولانی و سخت زمستان، این کار تنها چیزی است که ما را به وجد می آورد؛ اما با آمدن این فصل، خورشید ساعات بیشتری در آسمان خودنمایی می کند و باعث می شود ما بیشتر در معرض اشعه مضر UV قرار داشته باشیم. همه ما به خوبی می دانیم که اشعه های خورشید همیشه حتی در هوای ابری هم وجود دارند، چه برسد به هوای آفتابی بهاری که پرتو های خورشید پوست صورت و بدن ما را بیشتر نوازش می کنند؛ بنابراین به یاد داشته باشید که همیشه و در هر زمان از سال، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

موضوع دیگری که اهمیت مراقبت از پوست در فصل بهار را بیشتر می کند، تعریق بیشتر پوست در این فصل است. روز های روشن، طولانی و هوای عالی بهاری، زمان مناسبی برای ورزش است. معمولا در این روز ها، باشگاه ها و مسیر های پیاده روی شلوغ تر می شوند. فعالیت بیشتر طبیعتاً به معنی تعریق بیشتر و بروز جوش و آکنه بیشتر است. به عبارت ساده نتیجه ترکیبی از رطوبت و فعالیت بیشتر، عرق کردن و افزایش تولید چربی در پوست است. همچنین بهتر است در این فصل از مرطوب کننده های سنگین و زمستانی خود استفاده نکنید و آن ها را با کرم ها و سرم های سبک تر جایگزین کنید؛ بنابراین برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ و ظاهر نشدن مشکلات پوستی مختلف، لازم است صورت خود را به خوبی تمیز کنید.

لزوم مراقبت از پوست در فصل بهار تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. همه ما به خوبی می دانیم که در این فصل گل ها، درختان و همه گیاهان در حال شکوفه دادن و گرده افشانی هستند. تحمل این روند طبیعی و زیبا می تواند برای کسانی که از آلرژی رنج می برند، دشوار باشد. خارش، تورم چشم ها یا آبریزش بینی ممکن است شما را مجبور کند که مرتباً با دست یا دستمال صورت خود را تمیز کنید. تماس بیش از اندازه دست و دستمال به پوست حساس اطراف چشم و بینی می تواند حساسیت زا باشد و آلودگی و باکتری را به راحتی از دستان شما به پوست منتقل کند. قرار گرفتن این موجودات کوچک مقدمه ای برای شروع مشکلات مختلف پوستی است.

مراقبت از پوست در فصل بهار

راه های مراقبت از پوست در فصل بهار

با توجه به توضیحات پاراگراف قبل، اکنون لزوم مراقبت از پوست در فصل بهار را کاملا می دانیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای داشتن پوستی زیبا و سالم در این فصل باید چه کار هایی انجام دهید.

  1. پوست خود را لایه برداری کنید.

اکثر پوست ها در زمستان خشک، پوسته پوسته و کدر می شوند. جای تعجب نیست که بخواهید پوست قدیمی را قبل از شروع بهار و تابستان از بین ببرید. بهترین راه برای از بین بردن پوست پیر و کدر لایه برداری آن است. لایه برداری صورت، سلول های مرده سطحی پوست را از بین می برد و لایه ای شاداب تر از آن را نشان می دهد. همچنین این کار به پوست شما اجازه می دهد که محصولات مراقبتی را به طور موثر تری جذب کند. سعی کنید از لایه بردار های ملایم و حاوی ویتامین C استفاده کنید.

  1. درصد SPF ضد آفتاب خود را افزایش دهید.

همان طور که گفتیم در این فصل میزان تابش نور خورشید و دمای هوا بیشتر می شود و شما هم زمان بیشتری در بیرون از منزل به سر می برید؛ بنابراین برای مراقبت از پوست در فصل بهار قطعا به یک ضد آفتاب با SPF قوی تر احتیاج دارید.

  1. پوست خود را آبرسانی کنید.

درست است که رطوبت هوا در بهار افزایش پیدا می کند ولی با توجه به لایه برداری انجام شده پوست تازه و حساس شما به آبرسانی موضعی احتیاج دارد؛ بنابراین برای حفظ طراوت و سلامتی آن استفاده از محصولات مرطوب کننده را فراموش نکنید.

  1. برس های آرایش خود را تمیز کنید.

اگر برای شروع سال جدید در حال تمیز کردن کمد های خود هستید، تمیز کردن برس ها و لوازم آرایشی خود را فراموش نکنید. برس ها و اسفنج های آرایشی می توانند مقدار زیادی کثیفی و باکتری، که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند را به پوست شما منتقل کنند؛ بنابراین یکی از برنامه های مراقبت از پوست در فصل بهار را به پاکسازی لوازم آرایشی خود اختصاص دهید. برای این کار می توانید آن ها را با یک شوینده ملایم مانند شامپو بچه تمیز کنید.

  1. میوه ها و سبزیجات تازه بخورید.

فصل بهار بهترین زمان برای مصرف میوه ها و سبزیجات تازه است. این کار علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن از هیدراته شدن پوست شما جلوگیری می کند. در واقع یک راه عالی برای دریافت آب بیشتر در روز، داشتن میان وعده هایی از نوع میوه و سبزیجات تازه است. آب موجود در این مواد غذایی تازه و سالم به پوست شما کمک می کند تا خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند و جوان تر به نظر برسد.

میوه ها و سبزیجات تازه بخورید

جمع بندی

معنای تغییر فصل و نو شدن طبیعت چیزی بیشتر از تمیز کردن کمد لباس ها و منزل است. با شروع هر فصلی لازم است علاوه بر ایجاد تغییرات در محل زندگی و منزل، روتین های مراقبت از پوست و بدن خود را نیز تغییر دهیم. همان طور که در طول مقاله اشاره شد در هر فصلی پوست نیاز به محصولات و روش های مراقبتی متفاوتی دارد. در مقاله پیش رو سعی کردیم روتین مراقبت از پوست در فصل بهار را به طور کامل بررسی کنیم و شما را برای شروع سال جدید و البته پوست جدید و با طراوت آماده کنیم. با عمل به نکات گفته شده در این مطلب می توانید سال جدید را با پوستی سالم و زیبا شروع کنید.