چه زمانی بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین است؟

بدن انسان برای عملکرد صحیح به 13 ویتامین نیاز دارد. شما می توانید این ویتامین ها را از غذا ها دریافت کنید و بدن خود را سالم نگه دارید؛ اما اگر به هر دلیلی مانند حساسیت غذایی دچار کمبود ویتامین هستید، می توانید از مکمل ها استفاده کنید تا کمبود ویتامین را در بدن خود جبران کنید. نکته ای که وجود دارد این است که مصرف ویتامین ها یک سری قاعده و قانون دارد. برای مثال هر ویتامینی باید در زمان خاصی خورده شود تا بیشترین تأثیر خود را بر بدن بگذارد.

آشنایی با بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

  • ویتامین های حل شونده در آب

ویتامین های حل شونده در آب همان طور که از نامشان پیداست، برای جذب شدن فقط کافی است که در آب حل شوند و مصرف شوند؛ به همین دلیل نیازی به خوردن آن ها همراه غذا نیست.

به طور کلی، 9 ویتامین وجود دارد که در آب حل می شود. این نه ویتامین شامل ویتامین C، ویتامین B-B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B 12 است.

یکی از نکات مهم در زمینه بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین های محلول در آب این است که باید به طور منظم مصرف شود. ویتامین های حل شونده در آب امکان ذخیره شدن در چربی ها و بافت های بدن را ندارد و جذب و ذخیره آن ها سخت است؛ به همین دلیل است که مقدار زیادی از ویتامین توسط ادرار دفع می شود.

  • ویتامین C

ویتامین C یکی از حیاتی ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. برای آشنایی با بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین C خوب است بدانید که ویتامین Cبه عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند. برای مثال این ویتامین می تواند سیستم ایمنی را بهبود دهد. همچنین این ویتامین برای عملکرد صحیح سنتز کلاژن و انتقال دهنده های عصبی ضروری است.

ویتامین C به صورت مکمل های مختلفی به فروش می رسد. برای مثال اسید اسکوربیک، بیوفلاونوئید، لیپوزومی و آسکوربات کلسیم برخی از مدل های مختلف ویتامین C است.

ویتامین C را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. اگر چه بهتر است آن را همراه غذا مصرف کنید تا از عوارض احتمالی گوارشی ناشی از اسیدیته بالای ویتامین C جلوگیری کنید. برای دانستن بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین C خوب است بگوییم که ویتامین C باید در مکانی تاریک و خنک نگهداری شود؛ زیرا این ویتامین نسبت به گرما و نور حساس است.

ویتامین C

  • ویتامین B

ویتامین B مدل های بسیار زیادی دارد. هر مدل ویتامین B به صورت جداگانه نیز به فروش می رسد؛ اما معمولاً مدل B کمپلکس که تمامی مدل های ویتامین B را در خود دارد بیشتر توصیه می شود.

ویتامین B را می توانید در هر زمان از روز، چه با غذا و چه بدون غذا مصرف کنید. با این حال، بیشتر توصیه می شود ویتامین B را صبح ها مصرف کنید؛ زیرا این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی دارد.

برای آشنایی بیشتر با بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین B خوب است بدانید که به برخی از افراد توصیه می شود که این ویتامین را حتماً با معده خالی مصرف کنند؛ زیرا افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند، می توانند با مصرف این ویتامین به صورت ناشتا، مقدار بیشتری از ویتامین را جذب کنند.

  • ویتامین A

کمبود ویتامین A معمولاً اتفاق نادری است؛ اما افراد در زمان بارداری و شیردهی و مبتلایان به فیبروز کیستیک ممکن است که به کمبود این ویتامین دچار شوند. برای آشنایی با بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین A باید بدانید که ویتامین A را از روغن کبد ماهی تولید می کنند. برای اینکه بهتر بتوانید ویتامین A را جذب کنید، بهتر است که آن را همراه غذا مصرف کنید. در صورتی که رژیم غذایی مناسبی دارید، نیازی به ویتامین A ندارید؛ زیرا دوز بالای ویتامین می تواند بسیار خطرناک باشد.

  • ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری است که برای سیستم ایمنی، سلامت استخوان، رشد سلولی و خیلی از قسمت های بدن نیاز است. متأسفانه کمبود ویتامین D در جهان بسیار شایع است. به نحوی که می توان گفت تقریباً 1 میلیارد نفر از مردم دنیا به کمبود این ویتامین مبتلا هستند.

برای آشنایی بیشتر با بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و ویتامین D خوب است بدانید این ویتامین باید در روز و همراه وعده های غذایی یا میان وعده ها مصرف شود .

ویتامین D

  • ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کند. این ویتامین سیستم ایمنی و جریان خون شما را سالم نگه می دارد. ویتامین E معمولاً در اکثر مواد غذایی پیدا می شود؛ در صورتی که رژیم غذایی مناسبی دارید؛ تقریباً نادر است که به کمبود این ویتامین دچار شوید.

برخی از افراد که شرایط پزشکی خاصی از جمله سندرم روده کوتاه، فیبروز کیستیک و بیماری کرون دارند، ممکن است که به کمبود ویتامین E دچار شوند. این دسته از افراد باید برای جذب بهتر ویتامین E آن را همراه با غذا مصرف کنند.

مولتی ویتامین ها

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها همان طور که از اسمشان پیداست، انواع ویتامین ها و مواد معدنی را دارند. خیلی از افراد مولتی ویتامین ها را به مکمل های تک مغذی ترجیح می دهند؛ زیرا مصرف مولتی ویتامین راحت تر است و هزینه کمتری دارد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین همراه غذا است. از آن جایی که مولتی ویتامین ها ویتامین های مختلفی دارند، توصیه می شود که همیشه همراه با غذا آن ها را مصرف کنید. مصرف مولتی ویتامین همراه غذا می تواند جذب آن را راحت تر کند و از برخی ناراحتی های احتمالی گوارشی جلوگیری کند.

جمع بندی

بدن انسان مواد مغذی را به روش های مختلفی جذب و ذخیره می کند؛ به همین دلیل است که باید با بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و دیگر ویتامین ها آشنا شد. به عنوان مثال برخی از ویتامین ها بهتر است که با معده خالی خورده شوند و برخی دیگر همراه با غذا. برخی از آن ها نیز بهتر است صبح ها خورده شوند و برخی دیگر نیز شب ها قبل از خواب.