آیا شیردهی باعث لاغری می شود ؟

شیر دادن به نوزاد نه تنها سلامت او را تضمین می کند، بلکه می تواند فواید زیادی از جمله کاهش وزن را برای مادران به همراه داشته باشد. در واقع، به نظر می رسد بسیاری از زنان این را یک امتیاز مهم در نظر می گیرند و به همین دلیل با اشتیاق به نوزاد خود شیر می دهند.

زمان مورد نیاز برای کاهش وزن پس از زایمان در زنان متفاوت است؛ اما با توجه به گزارشات دریافت شده از مادران، شیردهی به آن ها کمک می کند سریع تر به اندام قبل از بارداری خود برسند.

البته تعدادی از آن ها هیچ تاثیری در خود احساس نکرده اند و حتی اعلام کرده اند که در هنگام شیردهی وزن آن ها بیشتر هم شده است.

در مقاله پیش رو به این موضوع می پردازیم که آیا شیردهی باعث لاغری می شود یا خیر؟

چگونه شیردهی باعث لاغری می شود؟


برای رسیدن به جواب این سوال که آیا شیردهی باعث لاغری می شود یا خیر، باید به تغییرات بدن مادران در این دوران توجه کرد.

تغذیه با شیر مادر اغلب به عنوان روشی طبیعی برای کمک به کاهش وزن او بعد از تولد نوزاد در نظر گرفته می شود. کاهش وزن دوران شیردهی می تواند تا حدودی به این دلیل باشد که مادران شیرده هر روز کالری بیشتری می سوزانند. تحقیقات نشان می دهد مادرانی که به طور انحصاری نوزاد را تنها با شیر خود تغذیه می کنند، روزانه به طور متوسط 500 کالری بیشتر می سوزانند. این رقم معادل حذف یک وعده غذایی، یک میان وعده مفصل و یا انجام ورزش شدید به مدت 45 تا 60 دقیقه است.

همین موضوع می تواند جواب خوبی برای این سوال باشد که آیا شیردهی باعث لاغری می شود یا خیر.

مورد دومی که باعث کاهش وزن می شود این است که مادران شیرده اغلب نسبت به آنچه می خورند هشیار تر هستند و سعی می کنند برای حفظ سلامت فرزند خود غذا های مفید شامل چربی های سالم، میوه، سبزیجات، فیبر، غلات کامل و... مصرف کنند. داشتن یک رژیم غذایی سالم اولین قدم برای کاهش وزن اصولی است.

در مطالعه دیگری مشخص شد که درصد چربی در بدن زنانی که به مدت 6 تا 12 ماه کودک را با شیر خود تغذیه کرده اند، کمتر از زنانی است که به کودک خود شیر نداده اند.

تعداد دفعات شیردهی نیز می تواند بر میزان کاهش وزن پس از زایمان تأثیر بگذارد. مادرانی که در شبانه روز زیاد به کودک خود شیر می دهند، سریع تر لاغر می شوند.

چرا تعدادی از مادران در شیردهی لاغر نمی شوند؟


در این قسمت مقاله « آیا شیردهی باعث لاغری می شود »، موضوع دیگری را بررسی می کنیم که دقیقا نقطه مقابل این سوال است. چرا تعدادی از مادران در این دوران وزن کم نمی کنند و حتی چاق تر هم می شوند؟

کاهش وزن در دوران شیردهی ممکن است برای همه مادران به یک اندازه راحت نباشد.

کمبود 500 کالری در روز از نظر تئوری به مادران شیرده کمک می کند تا حدود 450 گرم در هفته که تقریبا معادل 2 کیلو در هر ماه است، کاهش وزن داشته باشند؛ بنابراین مادرانی که در دوران بارداری خود 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کرده اند باید بتوانند آن را طی 6 تا 8 ماه از بین ببرند؛ اما در واقعیت این کاهش برای همه یکسان نیست و ممکن است نتیجه دلخواه دریافت نشود.

دلایلی که باعث می شود برخی از زنان در هنگام شیردهی به سختی وزن خود را کاهش دهند می تواند متفاوت باشد.

برای مثال، شیردهی باعث افزایش گرسنگی می شود و این حس موجب می شود مادر نسبت به غذا خوردن تمایل بیشتری داشته باشد. از طرفی دیگر آن ها معمولاً دوره های خواب نامنظمی دارند. کمبود خواب یکی دیگر از عوامل شناخته شده برای افزایش گرسنگی، اشتها و در نهایت افزایش وزن است.

همین دو عامل یعنی افزایش اشتها و خواب نا منظم می توانند به راحتی از کاهش وزن جلوگیری کنند و حتی موجب افزایش آن نیز شوند.

راه های سالم کم کردن وزن هنگام شیردهی


با رسیدن به جواب این سوال که آیا شیردهی باعث لاغری می شود یا خیر، متوجه شدیم چه کاهش وزن و چه افزایش آن در این دوران امری کاملا طبیعی و البته قابل کنترل است. طبیعتاً هر مادری تمایل دارد بعد از گذراندن دوران سخت بارداری هر چه زود تر به فرم اولیه و قبلی بدن خود برگردد.

بهترین راه کاهش وزن در این دوران قرار گرفتن در کالری منفی یا نقصان است. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کاهش بیش از حد کالری می تواند دریافت مواد مغذی و مورد نیاز بدن مادر و نوزاد را دشوار کند و باعث بروز خستگی، ضعف و حتی استپ وزنی شود.

پیشنهاد می کنیم برای داشتن کاهش وزن اصولی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • تحرک روزانه خود را با ورزش کردن افزایش دهید.
  • آب کافی به بدن خود برسانید و آن را هیدراته نگه دارید.
  • مصرف غذا های فرآوری شده و آماده را به حداقل برسانید.
  • کمی کمتر از کالری مجاز روزانه خود غذا بخورید و از پرخوری اجتناب کنید.
  • آهسته و آگاهانه غذا بخورید، به عبارت دیگر برای غذاخوردن زمان بگذارید.
  • سعی کنید غذا های سرشار از پروتئین و فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • غذا های مفید را در معرض دید قرار دهید و هنگام گرسنگی از آن ها میل کنید.

مزایای شیردهی برای مادر و فرزند


دریافت یک جواب قانع کننده برای این سوال که آیا شیردهی باعث لاغری می شود، می تواند برای مادرانی که علاقه ای به این کار ندارند ایجاد انگیزه کند تا نوزاد را با شیر خود تغذیه کنند؛ اما بهتر است بدانید شیردهی علاوه بر کاهش وزن مزیت های دیگری نیز برای مادر و نوزاد به همراه دارد که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • تقویت رشد مغزی کودک
  • جلوگیری از چاق شدن کودکان
  • کاهش خونریزی بعد از زایمان
  • کاهش خطر ابتلا به افسردگی بعد از تولد نوزاد
  • محافظت از کودک در برابر عفونت و بیماری های مختلف
  • تقویت انقباضات رحمی بعد از زایمان و کمک به جمع شدن زودتر آن
  • ایجاد تغذیه ایده آل و کامل برای کودک و در نتیجه افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت او
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون سندرم متابولیک، فشار خون بالا، آرتریت، بیماری قلبی و دیابت و همچنین سرطان سینه و تخمدان در مادر

علاوه بر موارد گفته شده مزیت دیگر شیردهی این است که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. شیردهی رایگان است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. همچنین به راحتی می توان از آن در هر موقعیتی، بدون اینکه نگران گرم کردن یا تمیز کردن شیشه شیر باشیم، استفاده کنیم.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، مادرانی که به صورت انحصاری نوزاد را با شیر خود تغذیه می کنند نسبت به مادرانی که از شیر خشک و سایر مکمل ها استفاده می کنند، 1.5 کیلو گرم بیشتر وزن کم خواهند کرد. همچنین آن ها می توانند بسیار سریع تر از گروه دوم به وزن قبل از بارداری خود برگردند.

در نهایت باید گفت شیردهی اثرات بلند مدت مثبتی بر روی وزن شما دارد؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم آن را دست کم نگیرید و برای حفظ سلامتی خود و نوزاد عزیزتان حتما این کار را انجام دهید.