راه های کاهش قند خون چیست؟

قند خون بالا یا هایپرگلیسمی یک بیماری خود ایمنی است که متاسفانه افراد بسیاری در سراسر جهان با آن درگیر هستند. عوامل متعددی می تواند مدیریت قند خون را مختل کند و منجر به هایپرگلیسمی شود که مهم ترین آن محصولات و مواد غذایی ای است که به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنیم. به همین دلیل افراد دیابتی همواره برای کنترل قند خون با چالش های زیادی روبرو هستند؛ زیرا تقریبا همه مواد غذایی در دسترس ما حاوی کربوهیدرات است و بعد از مصرف در بدن تبدیل به قند می شود. خوشبختانه امروزه روش های زیادی برای کنترل این مشکل وجود دارد.

راه های کاهش قند خون

بدن شما معمولاً با تولید انسولین، هورمونی که به سلول های شما اجازه می دهد از قند موجود در گردش خون استفاده کنند، سطح قند خون را مدیریت می کند. به این ترتیب انسولین مهم ترین تنظیم کننده قند خون در بدن است. متاسفانه افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند نمی توانند به خوبی میزان تولید انسولین در بدن خود را کنترل کنند.

مدیریت قند خون به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است؛ زیرا سطوح بالای آن می تواند منجر به عوارض تهدید کننده ای شود. در ادامه شما را با راه های کاهش قند خون آشنا می کنیم که رعایت آن ها چندان هم دشوار نیست.

  • تحرک داشتن و ورزش کردن

راه های کاهش قند خون

ورزش منظم می تواند به شما کمک کند وزن متعادلی داشته باشید و آن را حفظ کنید. علاوه بر این موجب کاهش حساسیت به انسولین و استفاده موثر تر از قند موجود در خون می شود. ورزش همچنین به عضلات شما کمک می کند تا از قند خون برای تولید انرژی و انقباض عضلانی استفاده کند.

  • مصرف کربوهیدرات خود را مدیریت کنید

کربوهیدرات مصرف شده در طول روز به شدت بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد. بدن کربوهیدرات ها را به قندی که عمدتاً گلوکز است، تجزیه می کند. زمانی که کربوهیدرات زیادی می خورید یا مشکلاتی در عملکرد انسولین دارید، سطح گلوکز خون می تواند افزایش پیدا کند. به همین دلیل طبق نظر متخصصین یکی از بهترین راه های کاهش قند خون، مدیریت مصرف کربوهیدرات است.

  • فیبر بیشتری بخورید.

راه های کاهش قند خون

فیبر موجود در مواد غذایی هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند تر می کند و موجب افزایش تدریجی سطح قند خون در بدن می شود. یک غذای رژیمی با فیبر بالا می تواند توانایی بدن شما برای تنظیم قند خون و به حداقل رساندن افت آن را بهبود ببخشد.

  • آب بنوشید و هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی یکی از راه های کاهش قند خون است که به شما کمک می کند آن را در محدوده سالم نگه دارید و علاوه بر جلوگیری از کم آبی، به کلیه ها کمک می کند تا هرگونه قند اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

  • غذا هایی با شاخص گلیسمی پایین انتخاب کنید

شاخص گلیسمی (GI) سرعت تجزیه کربوهیدرات موجود در غذا هاست. هر چه شاخص گلیسمی غذای انتخاب شده پایین تر باشد، سرعت هضم و تبدیل شدن آن به قند در بدن کند تر است. به همین دلیل غذا هایی با شاخص گلیسمی پایین انتخاب بهتری برای افراد دیابتی هستند. غذا هایی مانند بلغور، جو دو سر، ماست یونانی شیرین نشده، حبوبات، پاستای تهیه شده از گندم کامل و سبزیجات غیر نشاسته ای شاخص گلیسمی پایین و متوسطی دارند.

کافی میکس رژیمی و بدون قند کامور

راه های کاهش قند خون

همانطور که می دانید نوشیدنی های حاوی قهوه می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و خستگی و خواب آلودگی شما را رفع کند. اما اغلب محصولات حاوی قهوه موجود در فروشگاه ها مقادیر زیادی شکر دارند. اگر علاقه زیادی به کافی میکس دارید و به دنبال راه های کاهش قند خون هستید، می توانید با خیال راحت از کافی میکس های رژیمی و بدون قند کامور استفاده کنید. این محصول به صورت تخصصی برای افراد دیابتی فرموله شده است و به دلیل داشتن قند و کالری پایین تاثیری در نوسانات قند خون این افراد ندارد.

کافی میکس رژیمی و بدون قند کامور هیچ تفاوتی با کافی میکس های معمولی ندارد و به محض نوشیدن، بی حوصلگی و کسالت شما را رفع می کند. مصرف این محصول موجب احساس شادی و نشاط در شما می شود و انرژی تحلیل رفته بدن را برمی گرداند.

ازجمله ویژگی های کافی میکس رژیمی کامور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به افزایش انرژی بدن
  • فاقد ترکیبات مضر و اسید های چرب
  • حاوی قند پایین (0.48 گرم در هر ساشه)
  • مناسب برای افراد دیابتی، ورزشکاران و افرادی که رژیم دارند

آبنبات بدون قند کامور با لیمو

آبنبات بدون قند کامور با لیمو

یکی دیگر از محصولات کامور که در مقاله "راه های کاهش قند خون" به شما معرفی می کنیم، آبنبات بدون قند کامور با طعم لیمو است. این محصول به صورت تخصصی برای افراد دیابتی تهیه شده است. کالری پایین، نداشتن قند و اسید های چرب، آبنبات بدون قند کامور را به یک گزینه عالی برای افراد دیابتی و افرادی که از رژیم های لاغری پیروی می کنند، تبدیل کرده است.

مزیت بزرگ آبنات کامور خاصیت هضم کنندگی عالی آن است. ترکیبات موجود در این محصول به گونه ای است که اگر بعد از خوردن غذا چند عدد از آن را میل کنید، غذای خورده شده با سرعت بیشتری هضم می شود. از دیگر خواص این محصول می توان به انرژی زا بودن آن اشاره کرد. از آنجایی که افراد دیابتی معمولا با افت فشار مواجه می شوند، مصرف آبنبات کامور می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن فشار آن ها را تنظیم کند.

در ساخت این محصول از ترکیباتی مانند ایزومالت، طعم دهنده های مجاز خوراکی، اسید سیتریک، آسه سولفام پتاسیم، برلیانت بلو، اسیدآسکوربیک و کارموئیزین استفاده شده است.

ازجمله ویژگی های آبنبات بدون قند کامور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قند بسیار پایین (0.01 گرم در هر آبنبات)
  • فاقد چربی
  • قابل استفاده در تمام سنین

شکلات صبحانه بدون قند کامور

شکلات صبحانه بدون قند کامور

شکلات صبحانه یکی از گزینه های پرطرفدار برای وعده صبح و میان وعده ها است که متاسفانه به دلیل وجود قند فراوان برای افراد دیابتی ای که به دنبال راه های کاهش قند خون هستند، مناسب نیست. اما مجموعه کامور با تولید شکلات صبحانه بدون قند، این نیاز افراد دیابتی را نیز رفع کرده است. طعم شکلات صبحانه بدون قند کامور کاملا مشابه نمونه غیر رژیمی آن است و می تواند هوس های گاه و بیگاه شما را برطرف کند.

این محصول برای تمام سنین مناسب است و به دلیل داشتن کاکائو موجب تقویت سیستم گردش خون، بهبود عملکرد قلب و عروق و کنترل فشار خود می شود.

ازجمله ویژگی های شکلات صبحانه بدون قند کامور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قند بسیار پایین (0.48 گرم)
  • فاقد اسید های چرب مضر
  • مناسب برای افراد دیابتی، ورزشکاران و افرادی که رژیم دارند

جمع بندی

ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی مانند مدیریت وزن، کنترل استرس، افزایش کیفیت خواب، ورزش و هیدراته نگه داشتن بدن می تواند قند خون را کاهش دهد. در این مقاله با تعدادی از راه های کاهش قند خون آشنا شدیم. همان طور که گفته شد انتخاب های غذایی درست می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد.

خوشبختانه امروزه محصولات رژیمی بسیاری برای افراد دیابتی تولید شده است که با خیال راحت می توانید از آن ها استفاده کنید؛ اما بهتر است قبل از ایجاد تغییر در شیوه زندگی یا امتحان مکمل های جدید حتماً با پزشک مشورت کنید.