معرفی غذاهای رژیمی افراد دیابتی

تغذیه و فعالیت بدنی بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است. این موضوع در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت اهمیت بیشتری پیدا می کند. پیروی از یک برنامه غذایی سالم و فعال بودن می تواند به شما کمک کند تا سطح گلوکز خون خود را که قند خون نیز نامیده می شود، در محدوده هدف نگه دارید. برای مدیریت گلوکز، باید بین آنچه می خورید، می نوشید، فعالیت بدنی و دارو های کنترل کننده دیابت، تعادل ایجاد کنید. اینکه چه چیزی بخورید، چه مقدار و چه زمانی بخورید، همگی در حفظ سطح گلوکز خون در محدوده ای که پزشک شما توصیه می کند، مهم هستند.

اما احتمالا از خود می پرسید غذاهای رژیمی افراد دیابتی چیست و چطور باید آن ها را تهیه کرد؟

غذاهای افراد دیابتی

غذاهای رژیمی افراد دیابتی

تعدادی از افراد احساس می کنند حالا که به دیابت مبتلا شده اند دیگر باید تمام مواد خوراکی ای که از خوردن آن ها لذت می بردند را حذف کنند. این طرز فکر کاملا اشتباه است؛ زیرا غذاهای رژیمی افراد دیابتی می تواند بسیار لذیذ تر از آنچه که به نظر می رسد، باشد. در واقع خبر خوب این است که شما هنوز هم می توانید غذا های مورد علاقه خود را نوش جان کنید و از آن ها لذت ببرید؛ اما ممکن است نیاز به خوردن وعده های کوچک تر و انتخاب گروه های غذایی بهتری داشته باشید.

پزشک معمولا سعی می کند برنامه غذایی خاصی برای شما در نظر بگیرد که نیاز ها و علایق شما را نیز برآورده کند. کلید تغذیه صحیح در دیابت، خوردن انواع غذا های سالم از همه گروه های غذایی، به مقدار مشخص است.

گروه های غذایی مفید برای افراد دیابتی عبارت هستند از:

  • لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند شیر و پنیر های کم چرب
  • انواع میوه جات مانند: پرتقال، خربزه، انواع توت ها، سیب، موز و انگور
  • غلات کامل مانند: گندم، برنج، جو دوسر، آرد ذرت و کینوا
  • سبزیجات غیر نشاسته ای و نشاسته ای مانند کلم بروکلی، هویج، سبزی، فلفل، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ذرت و نخود سبز
  • پروتئین سالم مانند گوشت بدون چربی، مرغ یا بوقلمون بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، آجیل و بادام زمینی، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود

به خاطر داشته باشید که حداقل نیمی از غلات روزانه شما باید از نوع کامل باشد.

غذاهایی که افراد دیابتی نباید مصرف کنند.

غذاهای رژیمی افراد دیابتی

درست است که غذاهای رژیمی افراد دیابتی همه گروه های غذایی مفید را شامل می شود؛ ولی در این بین محدودیت هایی نیز وجود دارد که برای حفظ سلامتی بدن باید آن ها را رعایت کرد.

غذا ها و نوشیدنی های مضر برای این افراد عبارت هستند از:

  • مواد غذایی سرخ شده و یا سرشار از چربی های اشباع و چربی ترانس
  • خوراکی های شور و سرشار از نمک که به آن ها سدیم نیز می گویند.
  • شیرینی ها، مانند انواع آب نبات، شکلات حاوی شکر، بستنی و ...
  • نوشیدنی های حاوی قند های افزوده مانند آبمیوه ها، نوشابه معمولی، ورزشی، انرژی زا و نوشیدنی های حاوی الکل

پیشنهاد می کنیم در صورت ابتلا به دیابت از آب مفید و گوارا به جای نوشیدنی های شیرین استفاده کنید. علاوه بر این، در نظر گرفتن یک جایگزین در قهوه یا چای می تواند در کنترل قند خون تاثیر به سزایی داشته باشد.

برنامه غذایی افراد دیابتی برای کاهش وزن

برنامه غذایی افراد دیابتی برای کاهش وزن

خوردن مقدار مناسبی از غذاهای رژیمی افراد دیابتی نه تنها به شما کمک می کند سطح گلوکز خون را در حد تعادل نگه دارید، بلکه موجب می شود وزن خود را نیز مدیریت کنید.

برنامه غذایی هر شخصی باید متناسب با نیاز های بدنی او تنظیم شود؛ بنابراین اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، می توانید برای دریافت یک برنامه غذایی سالم با متخصصین تغذیه مشورت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا برنامه مناسبی برای تعیین میزان کالری مورد نیاز و فعالیت بدنی خود که موجب رسیدن به وزن ایده آل و حفظ آن می شود، داشته باشید.

همان طور که می دانید برای کاهش وزن، باید کالری کمتری نسبت به نیاز روزانه بدن مصرف کنید و غذا های سالم را با غذا هایی پر کالری حاوی چربی و قند مضر جایگزین کنید.

اگر دیابت دارید و با اضافه وزن درگیر هستید و قصد بچه دار شدن دارید، سعی کنید قبل از بارداری وزن اضافی خود را کاهش دهید.

حجم مناسب مواد غذایی برای افراد دیابتی

حجم مناسب مواد غذایی برای افراد دیابتی

غذاهای رژیمی افراد دیابتی کاملا سالم است و می تواند نیاز بدن را جبران کند؛ اما برای مصرف همین غذا ها نیز باید برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشید.

دو روش متداول برای تعیین حجم غذا مورد نیاز وجود دارد که عبارت هستند از:

  • روش بشقاب سالم
  • روش شمارش کربوهیدرات

روش بشقاب سالم

این روش به شما کمک می کند اندازه وعده های غذایی خود را کنترل کنید. شما نیازی به شمارش کالری ندارید تنها باید در بشقاب خود مقدار مناسبی از هر گروه غذایی را داشته باشید. به این معنی که نیمی از بشقاب شما باید حاوی سبزیجات، یک چهارم آن حاوی پروتئین های سالم حیوانی و گیاهی و یک چهارم دیگر آن حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات و غذا های نشاسته ای سالم باشد. در این برنامه غذایی می توانید یک واحد میوه و یک لیوان شیر کم چرب نیز مصرف کنید. از بشقاب سالم می توانید در هر وعده غذایی خود کمک بگیرید.

شمارش کربوهیدرات

غذاهای رژیمی افراد دیابتی در صورت شمارش کربوهیدرات ها می تواند سلامتی بیشتری به همراه داشته باشد. در این روش شما باید میزان مصرف ماکرو ها به ویژه کربوهیدرات را در طول روز اندازه گیری و کنترل کنید. از آنجایی که کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند، بیشتر از سایر غذا ها بر سطح قند خون تأثیر می گذارند؛ بنابراین شمارش آن ها می تواند به شما در مدیریت سطح گلوکز خون کمک کند. اگر انسولین مصرف می کنید این کار به شما کمک می کند میزان مصرف انسولین را نیز کنترل کنید.

جمع بندی

غذاهای رژیمی افراد دیابتی

به طور کلی رژیم غذایی خاص و ثابتی برای افراد مبتلا به دیابت وجود ندارد؛ اما اگر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید می توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای رژیمی افراد دیابتی، بیماری خود را کنترل و حتی درمان کنید.

فعال تر شدن و ایجاد تغییرات در آنچه می خورید و می نوشید، در ابتدا می تواند چالش برانگیز به نظر برسد؛ اما اگر این کار را با ایجاد تغییرات کوچک شروع کنید و برای رسیدن به هدف خود از خانواده، دوستان و تیم مراقبت های بهداشتی کمک بگیرید، ادامه مسیر قطعا راحت تر می شود.

شما می توانید با دو روش گفته شده در مقاله تحت عنوان بشقاب سالم و شمارش کربوهیدرات، به افزایش سلامتی بدن خود کمک کنید. متخصصین تغذیه بهترین افرادی هستند که می توانند به شما در داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی کمک کنند. آن ها میزان غذای روزانه را بر اساس نیاز بدن هر فرد تعیین می کنند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم حتما به یک متخصص مراجعه کنید.