بهترین راه های تقویت چشم چیست؟

بینایی یکی از بزرگترین نعمت های است که در اختیار ما قرار گرفته است. اگر مراقب بینایی خود نباشید، به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد. اگرچه بسیاری از عوامل غیرقابل کنترل نیز بر بینایی شما تأثیر می گذارد، اما می توانید با ورزش چشم، غذای سالم، عادات سبک زندگی سالم و بسیاری موارد دیگر بینایی خود را بهبود بخشید.

مشکلات رایج چشمی مرتبط با بینایی چیست؟

مشکلات رایج چشمی که بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:

  • دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (پیر چشمی)
  • تاری دید (به نام عیوب انکساری)
  • کاتاراکت (آب مروارید)
  • گلوکوم (آب سیاه)
  • رتینوپاتی دیابتی
  • آستیگماتیسم
  • نزدیک بینی
  • دور بینی

چگونه می توان بینایی را به طور طبیعی بهبود بخشید؟

1-تغذیه سالم:


ویتامین A برای چشم شما بسیار مفید است. همچنین ویتامین C و E و مواد معدنی مانند روی نیز از عوامل محافظت کننده چشم هستند. مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. تغذیه سالم به این معنی است که باید میوه ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف هویج، فلفل قرمز، کلم بروکلی، اسفناج، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین و مرکبات برای چشم شما مناسب است. به طور مشابه، چربی های سالم مانند دانه کتان، ماهی سالمون و ... نیز برای محافظت از بینایی شما مفید هستند.

2-ورزش چشم:

چشمان شما ماهیچه هایی دارد که به عملکرد صحیح چشم ها کمک می کند. ضعف عضلانی چشم میتواند باعث آستنوپی شود که علائمی مانند سردرد، درد اطراف چشم، خستگی، فشار یا خستگی چشم و مشکلات بینایی مانند تاری و دوبینی شود. ورزش هایی مانند پلک زدن سریع، سوئیچ فاصله نزدیک و دور، حرکت جهت دار و ... برای تقویت ماهیچه های چشم شما مناسب هستند.

3- استراحت به چشمان

استراحت دادن به چشم ها به غیر از خواب راه دیگری برای محافظت از بینایی شماست. اگر ساعت های طولانی جلوی صفحه لپ تاپ خود می نشینید یا چندین ساعت از تلفن همراه استفاده می کنید، باید به چشمان خود استراحت دهید. می توانید در ساعات طولانی کار جلوی صفحه نمایش، چشمان خود را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید یا چشمان خود را به مدت 15 دقیقه ببندید. همچنین تکنیک استراحت 20-20-20 بسیار مفید است به طوری که هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه به یک جسم در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.

4-خواب خوب

داشتن 7 تا 8 ساعت خواب بدون وقفه برای سلامت کلی شما ضروری است. علاوه بر این، خواب خوب به حفظ بینایی شما نیز کمک می کند.

معاینه چشم انجام دهید

معاینه منظم چشم برای بینایی شما ضروری است. همانطور که می دانید، متخصصان سلامت می توانند در تشخیص هر گونه مشکل در مراحل اولیه به شما کمک کنند. مشکلات چشمی نیز به همین صورت است. اگر به طور منظم برای معاینات مراجعه می کنید، پزشک می تواند وضعیت شما را با توجه به علائم اولیه شما تجزیه و تحلیل کند.

تناسب اندام خود را حفظ کنید

یکی از راه های تقویت چشم، حفظ تناسب اندام و ورزش کردن است. معمولا دیابت نوع 2 را در افراد چاق و افرادی که اضافه وزن دارند می توانید ببینید. این موضوع در نهایت به رگ های خونی چشم آسیب وارد می کند و بر بینایی فرد تاثیر می گذارد. به این بیماری رتینوپاتی گفته می شود که در جریان خون فرد مبتلا قند بیش از حد است و در اثر آن به دیوار های ظریف شریان آسیب جدی وارد می شود. در نهایت شریان های کوچکی که در شبکیه چشم فرد قرار دارند، آسیب می بینند و در پی آن خون و مایع به داخل چشم راه پیدا می کند و بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

استفاده از عینک محافظ


در محلی که مشغول فعالیت هستید باید با کمک عینک مناسب از چشمان خود مراقبت کنید. در صورتی که با مواد شیمیایی، اشیای تیز مانند تراشه های چوب یا خرده های فلزی سر و کار دارید باید حتما در حین کار از عینک های محکم و محافظ استفاده کنید. عینک های محافظ معمولا از نوعی پلی کربنات ساخته شده اند تا بتوانند از چشم افراد در مقابل عوامل بیرونی محافظت کنند.

عینک محافظ شامل عینک آفتابی نیز می شود. محافظت از چشم در برابر نور خورشید یکی از راه های تقویت چشم است. برای خرید عینک آفتابی باید عینکی را انتخاب کنید که بتواند 99 تا 100 درصد از نور را مسدود کند. استفاده از عینک آفتابی از بروز بیماری هایی همچون آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ناخنک جلوگیری می کند. ناخنک یکی از بیماری هایی است که موجب تاری دید فرد می شود.

دست ها و لنز های خود را تمیز نگه دارید


چشم ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند که در برابر میکروب ها بسیار آسیب پذیرند. یکی از راه های تقویت چشم این است که شما باید همیشه دست های خود را تمیز نگه دارید و از تماس دست کثیف با چشم ها خودداری کنید. همچنین قبل از دست زدن به لنز های خود نیز دست خود را بشویید و لنز ها را ضد عفونی کنید. در نگهداری و تعویض لنز ها حساسیت زیادی به خرج دهید؛ زیرا میکروب ها و باکتری های موجود در لنز ها می توانند باعث بروز بیماری های چشمی شوند.

جمع بندی

چشم ها از مهم ترین اعضای بدن انسان هستند و نقش مهمی را در زندگی افراد ایفا می کنند؛ اما بسیاری از افراد نسبت به آن بی تفاوت هستند. راه های زیادی برای تقویت چشم هست که ما در این مقاله برخی از آن ها را ذکر کردیم. اگر می خواهید بینایی خود را بهبود بخشید، شروع به خوردن غذاهای سالم کنید، تمرینات بدنی منظم و ورزش های چشمی را انجام دهید، سیگار را ترک کنید، به اندازه کافی بخوابید و به چشمان خود استراحت دهید.