هفت راه ترک سیگار

همه ما به خوبی با عوارض مصرف سیگار مانند بد اخلاقی، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های ریوی و ... آشنایی کامل داریم. اما طبق تحقیات انجام شده خلاص شدن از این وابستگی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. افرادی که بار ها در این مسیر تلاش کرده اند و موفق نشده اند، از مشکلات مختلفی مانند تند شدن خلق و خو، سردرد های مداوم، افسردگی و ... صحبت می کنند. اما از آنجایی که هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست، در ادامه شما را با بهترین روش های رسیدن به این هدف آشنا می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با بهترین راه ترک سیگار، این مقاله را مطالعه کنید.

راه ترک سیگار

راه ترک سیگار

خوشبختانه امروزه برای افراد با اراده ای که قصد دارند سیگار خود را برای همیشه ترک کنند روش های بسیاری داریم. در ادامه شما را با 7 راهکار اصولی آشنا می کنیم که به کمک آن ها می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن خود را از این وابستگی خلاص کنید.

  1. دلیل خوبی برای ترک سیگار پیدا کنید

اولین و مهم ترین قدم در شروع راه ترک سیگار، داشتن انگیزه است. شما برای این کار به یک دلیل شخصی قوی نیاز دارید تا بتوانید در برابر وسوسه های پیش رو مقاومت کنید. این دلیل می تواند محافظت از خانواده در برابر دود سیگار یا احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان ریه و مشکلات قلبی باشد. همانطور که می دانید نیکوتین موجود در سیگار پوست را تیره و خراب می کند. جلوگیری از پیری پوست هم می تواند دلیل خوبی برای غلبه بر میل به سیگار کشیدن باشد.

  1. قبل از اقدام به ترک، کاملا آماده شوید

از بین بردن این وابستگی تنها با بیرون انداختن بسته سیگار و داشتن انگیزه امکان پذیر نیست.

سیگار یک اعتیاد است که در آن مغز شدیدا به نیکوتین وابسته می شود. با کنار گذاشتن یکباره این ماده شما به شدت احساس تحلیل می کنید. بنابراین این راه ترک سیگار می تواند آسیب بیشتری به شما وارد کند. برای شروع این مسیر بهتر است با پزشک خود در مورد تمام روش های موجود مانند کلاس های ترک سیگار، مشاوره، دارو و حتی هیپنوتیزم مشورت کنید و راهکار مناسبی با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

  1. برای نیکوتین جایگزین در نظر بگیرید

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، ترک نیکوتین ممکن است باعث سردرد شود، بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد یا انرژی شما را کاهش دهد. بنابراین پیدا کردن یک جایگزین مناسب می تواند این مشکلات را مهار کند. مطالعات نشان می دهد آدامس ها، پاستیل ها و چسب هایی که حاوی درصد پایینی نیکوتین هستند، شانس موفقیت شما در ترک سیگار را بیشتر کنند.

  1. با قرص ها و دارو های مناسب آشنا شوید

استفاده از دارو و تحت نظر پزشک بودن یک راه ترک سیگار است که اتفاقا طرفداران بسیاری دارد. داروها می توانند هوس شما نسبت به سیگار کشیدن را کاهش دهند. همچنین تعدادی از آن ها موجب کاهش علائم ترک مانند افسردگی یا مشکلات مربوط به تمرکز می شوند.

  1. به عزیزان خود تکیه کنید

راه ترک سیگار

به دوستان، خانواده و سایر افرادی که به آن ها نزدیک هستید بگویید که میخواهید سیگار را ترک کنید. آن ها می توانند انگیزه ای برای ادامه راه ترک سیگار باشند و شما را در این مسیر، به خصوص زمانی که وسوسه می شوید، تشویق کنند. علاوه بر این پیوستن به یک گروه پشتیبانی و صحبت کردن با یک مشاور باتجربه، می تواند تاثیر خوبی در افزایش اعتماد به نفس شما داشته باشد. رفتار درمانی نوعی مشاوره است که به شما کمک می کند راهبرد های ترک سیگار را شناسایی کنید و به آن پایبند باشید. حتی چند جلسه کوتاه مشاوره می تواند بسیار کمک کننده باشد.

  1. از الکل و سایر محرک ها اجتناب کنید

زمانی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید معمولا پایبندی به نکشیدن سیگار سخت تر می شود. بنابراین سعی کنید همراه با ترک سیگار مصرف الکل را هم به حداقل برسانید. همچنین اگر اغلب هنگام نوشیدن قهوه سیگار می کشید، برای چند هفته چای را با قهوه جایگزین کنید. یا اگر معمولاً بعد از غذا سیگار می کشید، به جای آن کار دیگری مانند مسواک زدن، پیاده روی کردن یا جویدن آدامس را امتحان کنید.

  1. به خودتان استراحت بدهید

بهترین راه ترک سیگار پیدا کردن راهی برای آرامش ذهن و بدن است. همان طور که می دانید یکی از دلایل علاقه مندی افراد به سیگار، آرامشی است که بلافاصله بعد از مصرف نیکوتین ایجاد می شود. اگر قصد ترک کردن این ماده مخدر را دارید باید راه های جدیدی برای رسیدن به آرامش پیدا کنید. گزینه های زیادی برای این منظور وجود دارند که تعدادی از آن ها عبارتند از: ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، ارتباط داشتن با دوستان، استفاده از ماساژور و ... .

سعی کنید در چند هفته اول بعد از ترک سیگار از حضور در موقعیت های استرس زا اجتناب کنید.

آدامس ترک سیگار الدر بسته 24عددی

آدامس ترک سیگار الدر بسته 24عددی

از آنجایی که ترک سیگار با آدامس موجب کاهش ولع به روشن کردن سیگار می شود، این راه می تواند راه حل خوبی برای ترک کردن این عادت ناسالم باشد.

آدامس الدر یک جایگزین مناسب برای ترک سیگار است؛ زیرا در هر قطعه این آدامس حدود 2 میلی گرم نیکوتین هست. نیکوتین موجود در این محصول از طریق بافت های دهان وارد جریان خون می شود و می تواند یک راه ترک سیگار مطمئن برای افرادی باشد که چندین بار اقدام به ترک این رفتار کرده اند ولی در آن موفق نبوده اند.

آدامس ترک سیگار الدر بسته 24عددی حاوی 50 میلی گرم کلسیم است که مصرف آن می تواند موجب تقویت استخوان ها و دندان شود.

برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف آدامس ترک سیگار الدر نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • حداقل 15 دقیقه قبل از مصرف آدامس از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. حواستان باشد غذا های اسیدی مانند قهوه، نوشابه و آب پرتقال میزان جذب نیکوتین موجود در آدامس را کاهش می هد.
  • اگر روزانه عادت به کشیدن 20 نخ سیگار دارید بهتر است در طول روز 8 الی 12 قطعه آدامس مصرف کنید. در صورت کم نشدن ولع سیگار کشیدن، می توانید تعداد مصرف را بالاتر ببرید.
  • پیشنهاد می کنیم در هفته اول ترک سیگار هر 1 یا 2 ساعت، یک تکه آدامس مصرف کنید و رفته رفته با توجه به عکس العمل بدن و ذهن فاصله را بیشتر کنید.
  • استفاده بیشتر از 20 آدامس در یک روز مجاز نیست.

این محصول در ایران تولید می شود و هر بسته آن حاوی 24 قطعه آدامس نعنایی است.

جمع بندی

افرادی که سیگار می کشند اغلب چندین بار برای ترک آن اقدام کرده اند ولی به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند. اما همان طور که در طول مقاله "راه ترک سیگار" گفته شد، برای موفقیت در این مسیر باید آگاهانه قدم برداشت و شرایط مساعدی را برای حفظ آرامش خود فراهم کرد. شما می توانید با پیروی از چند استراتژی ساده و دریافت حمایت از دوستان، خانواده و حتی مشاور و پزشک، این مسیر را با موفقیت به پایان برسانید. در طول این مسیر برای مبارزه با چالش های پیش رو می توانید از درمان های جایگزین مانند آدامس حاوی نیکوتین که با یک نمونه از آن آشنا شدید، استفاده کنید.