نشانه ها، علت ها و روش درمان انواع سردردها

"یک استامینوفن بخور و خیال خودتو راحت کن!"

احتمالا این جمله از نظر بسیاری از افراد پیرامون ما، بهترین و در دسترس ترین جواب برای جمله ی "سردرد دارم" باشد. اما آیا واقعا باید برای هر سردردی مسکن بخورید؟ شما هنگامی که سردرد دارید چه میکنید؟ بنظر شما سردردهای مختلف که در نواحی مختلف سر اتفاق می افتند همه به یک دلیل اتفاق می افتند؟ اینکه سردرد به چه دلیلی اتفاق می افتد تا حدودی اهمیت دارد اما چیزی که مهمتر است اینست که وقتی سردرد دارید نمیتوانید به چیزی جز سردرد فکر کنید. سردرد میتواند به شکل های مختلفی بروز کند. درد سر گاهی بصورت مستمر، بدون حس مرکز درد اتفاق می افتد؛ و گاهی بصورت متناوب میتواند در طول زمان بیشتر یا کمتر شود.

هرچه شما در مورد سردردها و نحوه ی اثر آنها بیشتر بدانید، بهتر میتوانید آنها را مدیریت کنید.

بیایید انواع سردردها را بشناسیم...

1- سردردهای تنشی:

این سردردها که به سردردهای انقباضی یا سردرد استرس هم معروف هستند، متداول ترین نوع سردردها هستند. درد این نوع سردرد در هر دو سمت سر اتفاق می افتد و حتی اگر سر را با دستمال ببندید، یا چیزی را بر روی سر، صورت یا گردن خود بگذارید، باز هم حس میشود. همچنین ممکن است که به نور یا صدا حساس شوید.

عوامل ایجاد سردرد:
حالت های نامناسب فیزیکی که موجب فشار به ماهیچه های سر و گردن شما میشود، مانند قوز کردن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا نگه داشتن گوشی تلفن با کمک شانه، میتواند دلیل اصلی این نوع سردردها باشد. استرس، سختی شغل، نخوردن وعده های غذایی اصلی، افسردگی، اضطراب و خواب کم میتواند موجب فشار به ماهیچه های سر، صورت، گردن و فک شود که منجر به این نوع سردرد میشوند.

درمان:

اگر دلیل سردرد شما چیزهایی مانند آرتروز گردن، شکستگی دندان یا آپنه تنفسی خواب است، این سردرد را پزشک باید برای شما برطرف کند. در صورتی که روش هایی که پزشک شما مطرح میکند نتواند سردرد شما را برطرف کند یا اینکه سردرد شما بدون دلایل پزشکی، مانند موارد بالا اتفاق افتاده است، لازم است که از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده کنید. یک دوش حمام گرم یا قرار دادن حوله ی گرم پشت گردن، در این نوع سردرد میتواند مفید باشد. اگر بازهم سردرد شما برطرف نشد، احتمالا دچار استرس هستید؛ لازم است که از تکنیک هایی مانند مدیتیشن یا سایر روش های ریلکسیشن، برای رفع استرس استفاده کنید.

2- سردردهای میگرنی:

در این نوع سردرد، درد به شکل تپشی و در یک سمت سر اتفاق می افتد. این درد میتواند شدید باشد و معمولا صحبت کردن یا راه رفتن میتواند آن را بدتر کند. ممکن است حالت تهوع داشته باشید و به نور، سروصدا یا بو حساس شوید. گرایش به غذاهای خاص یا اختلال در دفع هم میتواند اتفاق بیافتد. برخی افراد قبل، بعد و حین این سردرد، "تشعشع" نور مستمر در جلوی چشمان خود مشاهده میکنند که آزاردهنده است.

عوامل ایجاد سردرد:

نظریه های مختلفی در این مورد بیان میشود که چرا برخی از افراد دچار سردردهای میگرنی میشوند و برخی دیگر خیر؛ اما عوامل ژنتیکی و محیط زندگی دو عاملی هستند که تا کنون بعنوان عوامل اصلی این نوع سردردها شناخته شده اند. سردردهای میگرنی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد میشوند که برای افراد مختلف متفاوت است. از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تغییرات هورمونی، استرس، مشکلات خواب، استشمام بوهای غلیظ، تنباکو، نخوردن وعده های غذایی، تابیدن نور شدید، اضطراب و...

در میان عوامل ذکر شده، برخی مواد غذایی بیشترین سردردهای میگرنی را موجب شده اند: مشروبات الکلی، پنیر، غذاهای ترش و سوسیس

درمان:

بهترین کار اینست که در یک اتاق ساکت و تاریک، یک جسم سرد بر روی پیشانی خود قرار دهید و چشمان خود را ببندید. اگر حالت تهوع دارید تا جایی که میتوانید باید آب بنوشید. پزشک شما میتواند برای رفع سردرد یا تضعیف نشانه های آن برای شما دارو تجویز کند اما به خاطر داشته باشید که خوردن بیش از حد این دارو های موجب بازگشتن سردرد شما میشود؛ پس طبق توصیه ی پزشک مصرف کنید. مهمتر از این موارد اینست که برای قبل از شروع سردرد میگرنی، لیستی از کارهایی که باید بکنید یا چیزهایی که باید بخورید تهیه کنید تا بتوانید جلوی شلیک میگرن را بگیرید!

* پک های سرد و گرم تراپرل برای این منظور طراحی شده اند، شما میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر، این محصول را مشاهده و خریداری کنید:

ساپورت بنددار گرما و سرما تراپرل | فروشگاه اینترنتی درمان کالا

3- سردردهای خوشه ای:

این نوع سردردها به یکباره می ایند و بسیار دردناک هستند. این نوع سردرد ها در یک سمت سر و معمولا پشت چشم اتفاق می افتند. این نوع سردرد معمولا به مدت چند هفته، خود را در یک ساعت مشخص از روز، نشان میدهد. درد این نوع سردرد در ابتدای شروع آن تا 10 دقیقه به یکباره افزایش می یابد و میتواند تا 3 ساعت باقی بماند. چشم ها و بینی شما ممکن است قرمز شود و جویدن غذا در سمت دردناک سر میتواند موجب تشدید درد شود. همچنین ممکن است به نور، صدا یا بو حساس شوید یا مانند سردردهای میگرنی، تشعشع هایی در جلوی دید خود مشاهده کنید.

عوامل ایجاد سردرد:

این سردردها معمولا در شب به سراغ فرد می ایند؛ به همین خاطر، برخی پزشکان گمان میکنند که دلیل این نوع سردردها خواب نامنظم است. با این وجود، مشروبات الکلی و سیگار، مهمترین عوامل ایجاد این نوع سردرد هستند. اگر در خانواده ی شما سابقه ی این نوع سردرد وجود دارد، احتمال اینکه شما هم این سردرد را تجربه کنید بیشتر است. این نوع سردردها معمولا در فصل بهار و پاییز اتفاق می افتند و با آلرژی فصلی اشتباه گرفته میشوند.

درمان:

پزشکان برای درمان این نوع سردرد، معمولا روش هایی مبتنی بر تنفس اکسیژن خالص تجویز میکنند که از طریق آنها بتوانید جریان خون سر را کاهش دهید. پژوهشگران دلیل این تاثیر را تا کنون نتوانسته اند دقیقا پیدا کنند اما تاثیر این روش ها در پژوهش ها مشاهده شده است. همچنین ممکن است داروهایی که برای میگرن تجویز میشوند، برای این نوع سردرد هم تجویز شوند. این نوع داروها رگ ها را تنگ میکنند و موجب تسکین درد میشوند. در موارد خیلی جدی، داروی وراپامیل تجویز میشود.

4- سردرد سینوسی:

بسیاری از افرادی که گمان میکنند به این نوع سردرد دچار هستند، در واقع میگرن دارند! در هر دو نوع، ممکن است که شما درد در صورت، آبریزش و گرفتگی بینی و ریزش اشک را تجربه کنید که با گذشت زمان بدتر هم میشود. اما در سردرد سینوسی، مخاط بینی زردرنگ میشود، استنشاق سخت میشود و ممکن است تب کنید که در سردرد میگرنی دیده نمیشود.

درمان:

سردرد سینوسی به دلیل تورم سینوس ها به وجود می آید. پس بطور طبیعی پس از یک هفته، با برطرف شدن تورم سینوس ها، سردرد سینوسی هم برطرف میشود. اگر این سردرد بیشتر از یک هفته طول بکشد احتمالا شما دچار عفونت باکتریایی هستید و لازم است که آنتی بیوتیک مصرف کنید. پزشک شما در این موارد ممکن است برای شما شستشوی سینوس از طریق محلول نمک دار را توصیه کند یا اینکه برای برطرف شدن تورم، کورتیکواستروئید تجویز کند.

5- سردردهای ثانویه:

این سردردها به همراه یک بیماری یا وجود شرایط خاصی برای مغز پدیدار میشوند. مثلا سردردهای سینوسی هم میتوانند جزوی از این دسته باشند زیرا به دلیل تورم سینوس به وجود می آیند. برخی از شرایطی که موجب ایجاد سردردهای ثانویه میشوند: صدمه به سر، مشکلی در رگ های خونی، تومور مغزی و تشنج.

درمان:

برای درمان این نوع سردردها فقط پزشک میتواند به شما کمک کند.

منبع:
www.webmd.com