تاثیر استرس روی پوست چقدر است و چطور می توان آن را کنترل کرد؟

هر فردی در زندگی خود به دلایلی مختلفی استرس زیادی را تجربه می کند. زمانی که این استرس همیشگی و مزمن باشد، می تواند برای بدن مضر باشد. استرس می تواند یکی از عوامل ایجاد افسردگی در افراد نیز باشد و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این اوصاف باید به دنبال راه هایی رفت که بتوان استرس موجود را کنترل کرد. از اصلی ترین عوارض آن می توان به تاثیر استرس روی پوست و صورت اشاره کرد.

تاثیر استرس روی چهره

افرادی که استرس مزمن را تجربه می کنند عوارض آن را بر روی صورت خود به دو شکل مشاهده خواهند کرد. در حالت اول استرس موجب می شود تا بدن هورمون های مخصوصی را ترشح کند که این هورمون ها بر روی پوست تاثیرات منفی دارد. در حالت دوم استرس باعث می شود تا فرد برخی عادت های بد مانند دندان قروچه یا کندن پوست لب را در پیش بگیرد.

برخی از مهم ترین عوارض تاثیر استرس روی پوست عبارت هستند از:

ایجاد آکنه

تاثیر استرس روی پوست

زمانی که فرد به هر دلیلی استرس دارد، بدن او مقدار زیادی هورمون کورتیزول ترشح می کند. این یکی از عوارض تاثیر استرس روی پوست است. کورتیزول باعث می شود بخشی از مغز شما که به نام هیپوتالاموس شناخته می شود، هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین (CRH) تولید کند. تصور می شود که CRH ترشح چربی از غدد چربی را در اطراف فولیکول های مو تحریک کند. این غدد بیش از حد روغن تولید می کنند و می تواند منافذ شما را مسدود کنند و منجر به آکنه شوند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فقط چند تحقیق ارتباط استرس و آکنه را بررسی و اثبات کرده اند. با این وجود اکثر متخصصان تصور می کنند نتایج این مطالعات کاملا درست است.

تاثیر استرس بر کیسه های زیر چشم

کیسه های زیر چشم را در صورت وجود ورم یا پف می توانید مشاهده کنید. هر چقدر سن افراد بالاتر رود این کیسه ها بیش از پیش نمایان خواهند شد؛ زیرا ماهیچه هایی که در اطراف چشم وجود دارد و از این کیسه ها حمایت می کنند با بالا رفتن سن ضعیف می شوند. افتادگی پوست نیز می تواند یکی از دلایل نمایان شدن این کیسه ها باشند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استرس می تواند علائم پیری پوست در افراد را افزایش دهد. این علائم می تواند شامل ایجاد خطوط ریز در صورت، افتادگی پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی شود. یکی دیگر از موارد تاثیر استرس روی پوست کاهش خاصیت ارتجاعی است که موجب می شود تا کیسه های زیر چشم فرد قابل مشاهده باشد.

داشتن پوست خشک

تاثیر استرس روی پوست

لایه بیرونی پوست سرشار از پروتئین و لیپید هایی است که می توانند سلول های پوست را سالم و زنده نگه دارند. این لایه در واقع یک محافظ برای لایه زیرین است. استرس می تواند به طور مستقیم روی این لایه بیرونی تاثیر بگذارد و زمانی که این لایه نتواند به خوبی عمل کند و وظیفه خود را انجام دهد، پوست دچار خشکی و خارش می شود.

بثورات پوستی

همان طور که اشاره شد استرس موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و ضعیف شدن سیستم ایمنی تاثیر استرس روی پوست را به دنبال دارد. در پی ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن باکتری های روده و پوست با عدم تعادل رو به رو می شوند. زمانی که این عدم تعادل در پوست اتفاق می افتد، پوست فرد دچار قرمزی و بثورات می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته استرس یکی از عواملی است که موجب ایجاد بثورات یا تشدید برخی بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و غیره می شود.

ایجاد چین و چروک

استرس می تواند روی پروتئین های پوستی تغییراتی ایجاد کند و همان طور که اشاره شد خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد که در پی آن چین و چروک های زیادی بر روی پوست ایجاد می شوند. به علاوه باید گفت داشتن استرس موجب انحراف مکرر ابرو می شود که در نهایت باعث به وجود آمدن چین و چروک ها خواهد شد.

تاثیر استرس روی سفید شدن مو و ریزش مو

تا این جا تاثیر استرس روی پوست را بررسی کردیم. همه ما می دانیم که استرس می تواند موجب سفید شدن مو ها شود. دلیل این امر این است که برخی سلول ها به نام ملانوسیت رنگدانه های ملانین را تولید می کنند که این رنگدانه ها موجب می شوند تا مو های ما رنگی بماند. استرس مزمن موجب می شود تا سلول های ملانوسیت از بین بروند و زمانی که این سلول ها نباشند، سلول های جدید رنگ نخواهند داشت و رنگ مو خاکستری می شود.

به علاوه باید گفت استرس مداوم می تواند چرخه رشد مو را دچار اختلال کند و فرد پس از مدتی دچار ریزش موی شدید شود. در این شرایط مدت زمانی طولانی نیاز است تا مو ها بتوانند رشد طبیعی داشته باشند و حالت اولیه خود را به دست آورند.

تاثیر استرس روی سفید شدن مو و ریزش مو


چگونه استرس را کنترل کنیم؟

برخی از عوامل ایجاد کننده استرس مانند از دست دادن برخی موقعیت ها، از دست دادن خانواده یا دوستان و سایر موارد برای مدتی غیر قابل درمان هستند. اما می توان با استفاده از تکنیک های مختلف این استرس را مدیریت و تا حدودی کنترل کرد. ما در این بخش برخی از راه هایی کنترل استرس را به شما معرفی می کنیم.

برنامه ریزی

زمانی که برای انجام فعالیت های روزانه خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید احساس آرامش به شما منتقل می شود و این موضوع موجب می شود تا استرس شما کاهش یابد. سعی کنید یک برنامه ریزی سبک و خلوت برای خود تنظیم کنید تا بتوانید به خوبی آن را انجام دهید.

حفظ عادات سالم

زمانی که در این شرایط قرار می گیرید و دچار استرس می شوید، عادت های سالم زندگی خود را حفط کنید و اجازه ندهید استرس مانع انجام آن ها شود. برای مثال حفظ رژیم غذایی سالم و یا خواب کافی کمک می کند تا استرس شما تا حدودی کنترل شود.

فعال بودن

با انجام فعالیت های مختلف مانند ورزش کردن می توانید استرس خود را تا حد زیادی کاهش دهید. انجام تمرینات ورزشی می تواند ذهن شما را از موضوعات مختلف دور کند. در مقابل برای نتیجه گرفتن از این فعالیت ها باید مصرف مواد مخدر و الکل را قطع کنید؛ زیرا این مواد می توانند سطح استرس شما را افزایش دهند.

فعال بودن

نتیجه گیری

استرس یکی از عواملی است که می تواند بر پوست شما اثراتی منفی بگذارد. استرس می تواند باعث ایجاد آکنه، کیسه های زیر چشم، بثورات پوستی، چین و چروک شود. همچنین استرس پوست شما را خشک می کند و موجب سفید شدن مو های شما می شود. برای کاهش استرس بهتر است برنامه ریزی کنید، عادات غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید. ما در این مقاله تاثیر استرس روی پوست را بررسی کردیم. شما با رعایت برخی نکات می توانید سلامتی پوست خود را تضمین کنید.