حتما در میان شوینده های صورت با محصولات متفاوت رو به رو شده اید. در این بین، انواع جامد پن و صابون از نظر ظاهری دقیقا شبیه به هم هستند اما اگر از تفاوت پن و صابون آگاه باشید متوجه می شوید این 2 محصول اختلاف زیادی دارند. این مطلب کمک می کند بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید و به بهبود وضعیت پوست خود کمک کنید. ریشه کلمه پن یک کلمه ترکیبی است که از ترکیب کلمات "مصنوعی" و "شوینده" ساخته شده است. از نظر فنی پن یک محصول پاک کننده است که با ترکیب مواد شوینده مصنوعی مختلف ساخته شده است.

اگرچه ممکن است کلمه syndet یا همان پن برای بسیاری از افراد جدید باشد، اما اولین قالب syndet ، در سال 1955 معرفی شد. این محصول شوینده برای مصرف کنندگان که تمایل به مراقبت از پوست خود دارند، جذابیت بسیاری دارد.

soap and detergent differences

 

بررسی تفاوت های پن و صابون

پن نامی است که به قالب جامد یا مایع پاک کننده ساخته شده از سورفاکتانت های مصنوعی داده می شود. در واقع تفاوت پن و صابون زیاد است، زیرا کلمه "صابون" در واقع یک تعریف قانونی دارد که توسط FDA ارائه شده است. پن ها با سورفکتانت های مصنوعی ساخته می شوند و با تعریفی که در ترکیبات صابون وجود دارد بسیار تفاوت دارند.

در مورد استفاده از پن ها با PH متعادل و بدون صابون، نظر های مختلفی وجود دارد. نظریه این است که از آنجا که خاصیت قلیایی آن ها کمتر از صابون طبیعی است، به پوست آسیب کمی می رسانند. یکی از نگرانی های مهم در استفاده از صابون واقعی میزان PH آن است.

صابون های دست ساز واقعی، ساخته شده با مواد طبیعی، دارای PH بالا (بازی) هستند که بسته به نوع تهیه آن ها بین 8 تا 10 متغیر است. نکته ای که علاوه بر PH مواد شوینده باید در نظر بگیرید، رنگ ها و نگه دارنده ها و مواد معطری است که در آن ها برای جذابیت بیشتر استفاده می شود اما ممکن است آسیب رسان و حساسیت زا باشند. محصولات فانتزی و خوشبو احتمالا برای مصرف جذاب تر به نظر می رسند، اما به احتمال زیاد برای پوست التهاب ایجاد می کنند، مخصوصا اگر پوست خشک و حساسی داشته باشید.

در مورد تفاوت پن و صابون باید بدانید در حالی که پن ها ممکن است دارای PH خنثی یا کمی اسیدی باشند، اما همچنان پاک کننده هستند و از مواد شوینده مصنوعی ساخته شده اند که با تمیز کردن لایه چربی روی پوست به بافت چربی خود پوست آسیب نمی رسانند.

soap and skin

 

پن های با PH متعادل بهتر هستند یا صابون ها؟

پن مانند شامپو با همان مواد شستشوی مصنوعی مایع ساخته شده است؛ فقط پن ها آب اضافی ندارند. آن ها معمولاً کف زیادی ایجاد می کنند و رنگ ها و رایحه های جالبی دارند.

مطالعه ای که در Dermatology 1997 منتشر شد؛  به این نتیجه رسید که همه عوامل پاک کننده پوست، حتی آب لوله کشی معمولی با 7 PH روی بافت پوست تاثیر می گذارند.

اگر به دنبال پیدا کردن تفاوت پن و صابون هستید، بدانید هدف از هرگونه پاک کننده پوست، اعم از پن با PH متعادل یا صابون طبیعی، از بین بردن لایه چربی است که گرد و غبار و آلودگی ها را در خود نگه می دارد و هر دو نوع محصول یعنی پن و صابون این لایه را به خوبی تمیز کرده و آلودگی ها را از بین می برند.

در حالی که از بین بردن این لایه چربی به ما احساس تمیزی می دهد، این چربی ها بخش مهمی از حفاظت طبیعی پوست ما را انجام می دهند، پس مهم است که شوینده مناسب انتخاب کنیم تا این لایه محافظ به کلی تخریب نشود. توجه داشته باشید تمامی تجارت ها در تلاش هستند تا به ما بگویند محصولات شوینده با PH متعادل به پوست آسیب نمی رسانند؛ اما همیشه این طور نیست و با هوشمندی باید محصول مخصوص پوست خود را انتخاب کنید، زیرا محصولات با  PH متعادل به دلیل استفاده از مواد شوینده مصنوعی، گاها برای پوست مضر هستند.

 

فرق پن و صابون در اثرگذاری بر پوست

برای درک تفاوت پن و صابون مهم است بدانید PH پوست پس از شستشو با آب 1.1 درجه، پس از شستشو با صابون قلیایی 1.2 درجه و پس از شستشو با پن که شوینده مصنوعی است، 0.98 افزایش می یابد. برخی می گویند استفاده طولانی مدت از صابون های قلیایی، آسیب جبران ناپذیری به پوست وارد می کند. مطالعه ای بر روی دو گروه از افراد انجام شد. به مدت ۵ سال یک گروه از صابون معمولی (PH حدود 10) و گروه دوم از پاک کننده اسیدی استفاده کردند. این مطالعه به این نتیجه رسید که استفاده طولانی مدت مداوم از صابون واقعی بر توانایی پوست در حفظ PH طبیعی اسیدی تأثیر نمی گذارد.

 برخی معتقدند یک تفاوت پن و صابون این است که صابون معمولی چربی های طبیعی را از سطح پوست پاک می کند و آب رسانی پوست را کاهش می دهد. برای آزمایش این امر، مطالعه ای انجام شد که پوست نوزادان را با شستشو توسط آب و شوینده های اسیدی و قلیایی مقایسه کردند. هر سه پاک کننده ، چربی طبیعی پوست را کاهش داده و PH را افزایش می دهند. با این حال، هیچ تفاوتی در هیدراتاسیون پوست وجود نداشت. بنابراین اساساً، همه چیز روی PH پوست، حتی آب تأثیر می گذارد.

soap and syndet differences

 توجه داشته باشید در تفاوت پن و صابون باید اشاره کرد، پن ها یکسان نیستند و از نظر ساختار شیمیایی و سازگاری با پوست بسیار متفاوت هستند و لزوماً کمتر از صابون ها تحریک کننده نیستند. به نظر می رسد مطالعه ای که بر روی "پتانسیل تحریک" پن ها و صابون ها با اعداد مختلف PH انجام شده است، نشان می دهد که چیزی بیش از PH یک است که باعث تحریک پوست می شود. همچنین باید بدانید که کیفیت یک صابون طبیعی دست ساز بر اساس تکنیک یا فرآیند مورد استفاده، محتویات اصلی، مواد افزودنی، میزان تاثیر بر چربی پوست متفاوت است.

حالا که می دانید پن با صابون چه فرقی دارد، به عوامل زیادی از جمله PH و مواد سازنده شوینده خود باید دقت کنید. توجه داشته باشید که محصولات نسبت به هم از تمام جهات برتری ندارند و هر محصول مزایا و معایب خاص خود را دارد. در تفاوت پن و صابون علاوه بر خصوصیات محصول باید به میزان چربی و خشکی پوست خود دقت کنید. این که محصول شوینده سازگاری با پوست شما داشته باشد، مهم ترین عامل در انتخاب شما خواهد بود پس تمامی مواد تشکیل دهنده را به خوبی مطالعه کرده و با خصوصیات پوست خود بسنجید.

 


بیشتر بخوانید: