sunscreen

یکی از عوامل مؤثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست استفاده از کرمهای ضدآفتاب است. همه ما روزانه در معرض تابش اشعه خورشید قرار داریم و مصرف کرم ضد آفتاب بهترین راه برای محافظت از پوست است. پزشکان تأکید زیادی به مصرف ضد آفتاب در طول سال بهویژه فصلهای گرم و تابستان دارند.

اما احتمالاً برای شما هم پیش آمده که علیرغم استفاده از ضد آفتاب، در برخی از موقعیتها دچار سوزش، سوختگی، حساسیت یا خشکی پوست شده باشید و از خودتان بپرسید که چه عاملی باعث کاهش اثر ضد آفتابتان شده است! این دقیقاً همان موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. همراه ما باشید.

عوامل مؤثر در کاهش تأثیر ضدآفتاب

  • عموم مردم بهدرستی از کرمهای خود نگهداری نمیکنند و همین عامل باعث خراب شدن و کاهش تأثیر ضد آفتابشان میشود. دکتر فردریک اس برنت معتقد است نگهداری از ضد آفتاب در یک فضای گرم باعث کاهش کارایی و عملکرد کرم میشود.
  • این کرمها مانند سایر محصولات مراقبت از پوست تاریخ انقضا دارند و استفاده از آنها بعد از این بازه زمانی به علت کارایی کم توصیه نمیشود. بر اساس برخی از تحقیقات انجام شده در این زمینه کرمهای ضد آفتاب معمولاً تا سه سال عملکرد خوبی دارند اما درصورتیکه کرم شما بو یا رنگ عجیبی دارد بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. لازم است بدانید که استفاده از ضد آفتابها بعد از اتمام تاریخ انقضا، تأثیر زیادی در حفاظت از پوست شما ندارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیماری پسوریازیس و سرطان پوست | انواع، علائم و درمان


  • یکی از عوامل مؤثر دیگر در کاهش تأثیر ضد آفتابها عدم پوشش کامل پوست است به همین علت هنگام مصرف دقت کنید که تمام نواحی پوستتان را بهطور کامل کرم بزنید؛ بهعنوانمثال نواحی لبها، گوشها فک، خط پیشانی و پاها اغلب فراموش میشوند. هنگام استفاده از ضد آفتاب خسیس نباشید و با مصرف کافی این کرم، از پوست خود محافظت کنید.

  • استفاده از لوازم آرایش صورت، موجب کاهش عملکرد کرم ضدآفتاب نمیشود. مصرف این کرم هیچ تضادی با زیبایی شما ندارد و استفاده صحیح از ضد آفتاب در کنار لوازم آرایشی تأثیر آن را کاهش نمیدهد.
  • آیا شما هم فکر میکنید یکبار استفاده از ضد آفتاب از پوست صورت شما در کل روز محافظت میکند؟ این طرز فکر کاملاً اشتباه است. هنگامی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارید باید حداقل دو ساعت یکبار این کرم را تجدید کنید. در صورت تعریق زیاد یا بعد از شنا بافاصله کوتاهتری از این کرم استفاده کنید. شیوه استفاده از کرم با توجه به نوع آن متغیر است.

کلام آخر

برخی از افراد بهاشتباه با پیشبینی وضعیت جوی تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از ضد آفتاب میگیرند درصورتیکه شما باید در تمام فصلها از این کرم استفاده کنید حتی هنگامیکه از خانه بیرون نمیروید. اشعه خورشید میتواند از اکثر ابرها، پنجرهها یا حتی ماشین عبور کند پس بهترین راه برای محافظت از پوست، استفاده روزانه ضد آفتاب است. دقت کنید که برای محافظت بهتر از پوست و افزایش تأثیر ضدآفتاب حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن از این کرم استفاده کنید. اگر بعد از خارج شدن از خانه و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید این کرم را بزنید احتمالاً پوستتان دچار سوختگی میشود.

منبع:

www.webmd.com


بیشتر بخوانید: