بروز آکنه یکی از متداولترین بیماریهای پوستی است که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند. آکنهها در اشکال، اندازهها و رنگهای مختلفی وجود دارند و حتی گاهیاوقات روی سطح پوست هیچنوع لکه واضحی دیده نمیشود.

هرچند آکنهها در دوران بلوغ بیشتر ظاهر میشوند اما بروز آنها محدود به شرایط سنی و جنسیت نیست. در این مقاله سعی داریم بهترین و بدترین راهها برای خلاصی از جوشهای سرسیاه و آکنهها را بررسی کنیم.

بهترین راههای درمان جوش سرسیاه

در این قسمت به معرفی چند راهکار برای ازبینبردن جوش سرسیاه که موردتایید متخصصان پوست قراره گرفته است، میپردازیم. اما اگر هنوز گرفتار این معضل پوستی نشدهاید باز هم با ادامه مطلب همراه ما باشید چرا که بعضی از شیوههای ارائه شده جنبه پیشگیری دارند.


1- از محصولات با اسید سالیسیلیک استفاده کنید

یک ماده اصلی برای ازبینبردن جوش سرسیاه، اسید سالیسیلیک است که باعث افزایش بازسازی سلولها و بسته شدن منافذ پوست میشود. تحقیقات زیادی نشان میدهد که اسید سالیسیلیک در درمان آکنه موثر است.


2- یک رتینوئید به روتین خود اضافه کنید

رتینوئیدها، که با نسخه پزشک (مانند Retin-A) و نسخه بدون نسخه (مانند Differin) در دسترس هستند، روشی مطمئن برای از بین بردن جوش سرسیاه است. طبق گفته متخصصان پوست، رتینوئیدها در کاهش چسبندگی سلولهای پوستی بسیار موثر هستند.

رتینوئیدها علاوهبر اینکه به بهبود آکنه کمک میکنند، خاصیت ضدپیری و بازسازی پوست هم دارند. تنها با مصرف 4 هفته رتینول (رتینوئید با غلظت كمتر)، تولید کلاژن افزایش مییابد و با مصرف 12 روز از آن، شاهد کاهش قابلتوجهی از چینوچروکهای صورتتان خواهید بود.

پیشنهاد ما این است که ابتدا از محصول بدون نسخه رتینوئید مانند Differin استفاده کنید و اگر کمکی نکرد برای تجویز نسخه به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: 5 عاملی که تأثیر ضدآفتاب شما را کم می کنند!


3- اسیدهای هیدروکسی آلفا را در نظر بگیرید

متخصصان بر این باورند اسیدهای هیدروکسی آلفا، مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک نیز مفیدند، اما اسید سالیسیلیک برای کمک به رفع منافذ پوستی بهتر عمل میکند.


4- درمان در مطب را انتخاب کنید

رجوع به یک متخصص پوست میتواند برای ازبینبردن آکنه و جوش سرسیاه پوست موثر باشد. روشهای درمانی در مطب وجود دارد که میتواند به کاهش منافذ پوست کمک کند. روشهایی نظیر سطحدهی غیرنسبی (روشهای درمانی با لیزر) شامل لیزر Fraxel یا لیزر Clear + Brilliant یا میکرونیدلینگ میتواند بسیار اثربخش باشد. متخصصان میگویند قیمتها و تعداد جلسات حضور برای رفع جوش سرسیاه و بهبود شرایط پوست برای مراجعان مختلف، متفاوت است.


بیشتر بخوانید: 10 توصیه اولیه برای پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه


بدترین راههای درمان جوش سرسیاه

1- استفاده از اسکرابهای خشن

گرچه لایه بردارهای شیمیایی (مانند AHA) میتوانند برای رهایی از جوش سرسیاه مفید باشند، اما از انجام لایهبرداری بیش از حد با اسکراب گرانول اجتناب کنید. اسکرابهای خشن میتوانند روغنهای طبیعی پوست شما را از بین برده و روغن بیشتری ایجاد کنند. به طور کلی متخصصان پوست، بسته به محصولی که استفاده میکنید و نوع پوست، توصیه میکنند حداکثر هفتهای سهبار لایهبرداری انجام دهید.


2- خارج کردن با دست

متخصصان پوست میگویند اگر جوش سرسیاه خود را فشار دهید، میتوانید باعث پارهشدن فولیکول و پس از آن موجب ایجاد یک ضایعه التهابی یا كیست شوید. به این ترتیب یک جوش سرسیاه را تبدیل به یک بیماری پوستی بسیار جدی میکنید.

3- استفاده از دستگاههای مکش

شاید در وهله اول استفاده از دستگاههای مکش سموم پوست برای خلاصی از آکنه سرسیاه جذاب بهنظر برسد اما این محصولات ممکن است بیش از سود، زیان در پی داشته باشند.

درواقع متخصصان پوست استفاده از دستگاههای مکش را به افرادی که پوست ظریفی دارند توصیه نمیکنند زیرا میتواند موجب شکستگی رگهای خونی بهویژه در ناحیه بینی و اطراف آن شود.


کلام آخر

در نهایت باید بگوییم متخصصان پوست بیشتر بر پیشگیری تاکید دارند. و همانطور که در مطالب فوق هم بیان کردیم استفاده از رتینوئیدها که هم جنبه درمانی برای پوست دارند و هم از ایجاد جوش سرسیاه جلوگیری میکنند، یکی از بهترین گزینههای پیشگیری بهشمار میرود. اما چنانچه دچار عارضهای در پوستتان شدید حتماً برای معالجه حرفهای از متخصص پوست کمک بگیرید.

منابع:

www.everydayhealth.com


بیشتر بخوانید: