اهمیت تنظیم فشار خون

فشار خون جزء بیماری هایی محسوب می شود که مرگ خاموش را برای بیمار به همراه می آورد. به همین دلیل است که تنظیم فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در سلامتی انسان ها نقش موثری را ایفا می کند. اگر جزء کسانی هستید که از این مشکل رنج می برید، لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و برای کنترل کردن میزان فشار خون خود اقدام کنید.

همانقدر که فشار خون کنترل نشده می تواند برای انسان ها خطر آفرین باشد، به همان اندازه نیز تنظیم فشار خون ساده و با اهمیت است. تنها با یک سبک زندگی سالم و در برخی موارد حاد تر، درمان های دارویی می توانید بر آن غلبه کنید. البته به طور مرتب اندازه گیری فشار خون باعث می شود که اگر خطری شما را تهدید کرد سریع متوجه شوید و پیشگیری کنید.

خطرات فشار خون بالا

خطرات فشار خون بالا

اگر به تنظیم فشار خون خود نپردازید، فشار زیادی به رگ های خونی، مغز، قلب و چشم ها وارد می شود. به همین دلیل ممکن است موجب خطرات جدی شود.

چند مورد از خطرات و مشکلات ناشی از فشار خون :

  1. سکته های مغزی
  2. حملات قلبی
  3. مشکلات مرتبط با کلیه ها
  4. ایجاد مشکل در عملکرد شریان ها
  5. آنوریسم های آئورت

اگر چه لازم به ذکر است که اگر دچار فشار خون بالا هستید، با کاهش مقدار ناچیزی از آن می توانید از مشکلات جدی جلوگیری کنید.

عوامل بالا بودن فشار خون

عوامل بالا بودن فشار خون

برخی از عوامل وجود دارند که ممکن است خطر بالا رفتن فشار خون را افزایش دهند و تنظیم فشار خون را دشوار تر سازند. اگر دارای مشکلات زیر هستید، به احتمال زیاد در معرض ابتلا به فشار خون خواهید بود و بهتر است بیش تر مراقب وضعیت خود باشید. هر چند روز یک بار با استفاده از فشار سنج، فشار خود را چک کنید تا به محض تشخیص خطر، به پزشک مراجعه کنید.

  1. اضافه وزن بالا، ریسک ابتلا به فشار خون را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.
  2. اگر نمک قسمت بسیار مهمی از غذای شما بوده و به طور بی رویه از آن استفاده می کنید، لازم است مراقب باشید. مخصوصا اگر مصرف میوه و سبزیجات را بسیار محدود کرده اید.
  3. خبر خوب برای ورزشکاران این است که احتمال ابتلای آن ها بسیار کم تر بوده و کسانی که از ورزش دوری می کنند، ممکن است خیلی سریع تر به این مشکل دچار شوند.
  4. سبک زندگی غلط مانند استفاده از انواع مواد مخدر یا مصرف نوشیدنی های مضر و کافئین دار می تواند ابتلا به فشار خون بالا را به طور چشم گیری افزایش دهید.
  5. همچنین اگر سن شما بالای ۶۵ سال بوده و خواب مناسبی نیز ندارید، لازم است بسیار مراقب باشید.
  6. فشار خون موروثی جزء عوامل شایع در دنیای امروزی می باشد که اگر از ابتدا تنظیم فشار خون خود را جدی نگیرید، ممکن است دچار مشکلات جدی تری شوید.

تنظیم فشار خون و درمان فشار خون بالا

تنظیم فشار خون

به طور کلی دو راه برای تنظیم فشار خون موثر است. اولین راه اصلاح سبک زندگی بوده و دومین راه استفاده از دارو های مناسب می باشد. انتخاب راهی موثر با میزان فشار خون شما و درصد بالا بودن ریسک خطرات ذکر شده رابطه مستقیم دارد که تنها توسط پزشک قابل تشخیص است. به عنوان مثال اگر فشار خون شما به طور مداوم بالا تر از 140/90 یا 135/85 میلیمتر جیوه می باشد و درصد ایجاد خطرات ذکر شده بالا نباشد، با اصلاح سبک غذایی، همه چیز قابل کنترل خواهد بود. اما اگر فشار خون شما به همان اندازه بوده (یعنی 140/90 یا 135/85 میلیمتر جیوه) ولی درصد ابتدا به مشکلات شایع بیش تر باشد، علاوه بر اصلاح سبک غذایی لازم است به مصرف دارو های مخصوص برای تنظیم فشار خون نیز بپردازید.

راه هایی برای اصلاح سبک غذایی

  1. مصرف نمک را در غذا های خود کاهش دهید. حدودا ۶ گرم در روز (یک قاشق چای خوری) پیشنهاد می شود. حتی اگر قادر به مصرف کم تر از ۶ گرم هم بودید، بسیار عالی خواهد شد.
  2. مصرف چربی را نیز متعادل سازید و از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید.
  3. دست کم سه روز در هفته ورزش کنبد و سعی کنید در روز فعال باشید.
  4. در نهایت با کاهش مصرف نوشیدنی های الکل دار و کاهش وزن خود، می توانید قدم بزرگی در تنظیم فشار خون خود بردارید.

دارو های مناسب برای تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خون

اگر برای تنظیم فشار خون خود به دارو احتیاج داشته باشید، اغلب نمونه های متفاوتی به شما عرضه می شود حتی ممکن است به ترکیب چند نوع دارو نیز احتیاج داشته باشید. حتی دارو هایی که مصرف می کنید با توجه به سن و فعالیت شما انتخاب می گردند. به همین دلیل است که توصیه می شود با توجه به دستور پزشک عمل کرده و به هیچ عنوان چیزی را تغییر ندهید.

پیشگیری از فشار خون بالا و تنظیم فشار خون

  • مصرف غذا های سالم: راه های متفاوتی جهت پیشگیری از ابتلا به فشار خون موجود می باشد که شایع ترین آن را می توان خوردن غذا های سالم دانست. غذای شما باید منبع متعادلی از انواع مواد ضروری باشد. ترکیبی از چربی های مفید، فیبر و سبزیجات، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تنظیم فشار خون باشد.
  • مصرف نوشیدنی های سالم: نوشیدنی های الکل دار و کافئین دار، به مرور زمان موجب افزایش فشار خون شما خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که کالری نوشیدنی ها را نباید دست کم بگیرید و لازم است نمونه های سالم آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • کنترل وزن: هنگامی که وزن شما افزایش پیدا می کند، قلب شما نیز مجبور به پمپاژ سخت تر و سریع تر می گردد. در این صورت فشار بر روی قلب و رگ ها افزایش یافته و موجب بالا رفتن فشار خون شما خواهد شد.
  • فعالیت منظم: افراد بزرگسال لازم است حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته یا همان دو ساعت و نیم در یک هفته، فعالیت داشته باشند تا علاوه بر کاهش وزن به فعالیت قلب و عروق خود و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک ویژه ای کنند. فعالیت هایی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند بسیار کاربردی واقع شود.

سخن آخر

در این مقاله با اهمیت تنظیم فشار خون صحبت کردیم. چند مورد از خطرات و مشکلات ناشی از فشار خون را نام بردیم و عوامل تاثیر گذار بر فشار خون بالا را معرفی کردیم. راه هایی برای تنظیم فشار خون و فشار خون بالا و اصلاح سبک غذایی پیشنهاد کردیم. در آخر هم چندنکته در رابطه با پیشگیری از فشار خون بالا پیشنهاد کردیم.