ترموتراپی چیست؟

در طی سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی شاهد روش های متفاوتی جهت درمان انواع مشکلات جسمانی بودیم. تا به حال برایتان پیش آمده است که به دلیل کمر درد یا گردن درد، از حوله گرم بر روی آن نواحی استفاده کنید تا درد و گرفتگی شما را رها کند؟ ترموتراپی نیز عملکردی شبیه به حوله گرم دارد. در پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، لازم به ذکر است که یکی از روش های بسیار کاربردی جهت رفع برخی از مشکلات جسمانی مانند گرفتگی یا کوفتگی ترموتراپی نام دارد.

ترموتراپی به چه معناست؟

ترموتراپی چیست

جهت پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، لازم به ذکر است که این روش با استفاده از اعمال گرما یا سرما (انتخاب گرما یا سرما با توجه به مشکل عضلانی شما انتخاب می گردد) بر روی پوست بدن شما موجب تغییر دمای پوست بدن، مفصل ها و هسته نرم عضلات شما می گردد تا برای بهبود یا جلوگیری از برخی آسیب های اسکلتی-عضلانی موثر واقع شود. اگر دقت کرده باشید، تمام پزشکان کاربلد از گرما و سرما در درمان های مختلف استفاده می کنند زیرا این کار به کاهش درد های مختلف و گاهی اوقات تورم کمک شایانی می کند.

در رابطه با پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، لازم است با عملکرد آن نیز آشنا شوید. نحوه کار آن نیز بسیار ساده است، با اثر معکوسی که بر روی جریان خون بدن شما، متابولیسم بافت ها و غیره می گذارد، نتایج مطلوبی را در اختیار شما قرار می دهند. به عنوان مثال پزشکان معتقد هستند که گرما موجب افزایش گردش خون، افزایش آستانه درد، افزایش فعالیت متابولیک (رساندن اکسیژن بیش تر به عضلات) و... می گردد.

گرمای ایجاد شده باید به مقداری باشد که به سادگی توسط بافت های بدن انسان دفع گردد، به همین دلیل اگر از دمای بسیار بالا استفاده شود ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. پیشنهاد ما به بیماران این است که به محض بالا رفتن بیش از حد دما، سریعا به پزشک خود اطلاع دهند تا از بروز هر مشکلی جلوگیری کنند. از آن جایی که روش های مختلفی برای این کار موجود است، شما می توانید به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و از این خدمات بهره مند شوید.

اهداف و کاربرد های ترموتراپی

ترموتراپی چیست

اگر برایتان سوال پیش آمده است که ترموتراپی چیست، باید بدانید که هدف اصلی از انجام این کار القای پاسخ بیولوژی مطلوب است که این کار به وسیله تغییر دمای یک نقطه از بدن شکل خواهد گرفت. اغلب پزشکان نحوه انجام کار را طوری برنامه ریزی می کنند تا حرارت لازم را به بافت برسد، اما بافت داخلی یا اطراف کم ترین تاثیر را بپذیرند.

1) گرما درمانی: در پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، باید بدانید که قسمتی از این روش پر طرفدار، گرما درمانی است که اغلب به صورت نقطه ای بر روی برخی از قسمت های بدن صورت می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که تمام تاثیراتی که در بافت ها و عضلات شما رخ می دهد، با افزایش دمای پوست رخ خواهد داد.

اهداف

  • جریان خون بدن افزایش یافته و تمام عضلات بدن خون رسانی خواهند شد.
  • برای پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، باید گفت که با بالا رفتن سرعت متابلیستم بدن، شاهد مزایای بی نظیری خواهید بود.
  • همچنین با اعمال گرما، اکسیژن بیش تری توسط بدن شما جذب شده و در نتیجه موجب بهبود سریع تر عضلات آسیب دیده خواهد شد.
  • همچنین برخی از آنزیم ها و کاتابولیک را افزایش داده و بدن شاداب تری را در اختیار شما میگذارد.

2) سرما درمانی: در پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، باید بدانید که سرما درمانی نیز جزئی از این روش است. در واقع تمام اتفاقات زیر به دلیل کاهش دمای پوست رخ خواهد داد.

اهداف

  • هنگامی که دمای پوست کاهش میابد، جریان خون کاهش پیدا کرده و به دنبال آن رگ های خونی نیز گشاد خواهند شد. در نتیجه شاهد آسیب هیپوکسیک نخواهیم بود.
  • بدن ما دارای برخی آنزیم های مخرب مانند کلاژناز، الاستاز، هیالورونیداز و پروتئاز است. با سرما درمانی، فعالیت آن ها کند شده و به مرور مهار خواهد شد.

تاثیرات ترموتراپی بر روی بدن (مزایا و معایب آن)

تاثیرات ترموتراپی بر روی بدن (مزایا و معایب آن)

جهت بررسی دقیق سوال ترموتراپی چیست، لازم است به برخی از ویژگی های مثبت و منفی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهد نیز اشاره کنیم.

مزایا

  • استفاده از روش ترموتراپی می تواند به کاهش درد های حاصل از استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره اولیه و کمردرد کمک شایانی کند.
  • همچنین گاهی اوقات به اثر بخشی درمان های دیگر نیز سرعت بخشیده و تاثیر به سزایی خواهد داشت.

معایب

  • همچنین برای پاسخ به سوال ترموتراپی چیست، لازم به ذکر است که استفاده از این روش در مراحل بهبود بیماری ممکن است موجب بروز مشکلات جدید تر شود یا سرعت بهبود را به تاخیر بیندازد. به همین دلیل است که برخی از پزشکان معتفد هستند، یک بیماری روند طبیعی خود را برای بهبود طی می کند (هموستاز، مرحله التهابی، مرحله تکثیر و مرحله بازسازی) بهتر است بیماران مانع این روند طبیعی نشوند. تنها در صورتی که شاهد مشکلات حاد و جدی یا درد های سرسام آور بودید، می توانید در این روند طبیعی مداخله کنید.
  • همچنین همانطور که ذکر کردیم، درگرما درمانی، حرارت وارد شده باید به نوعی توسط عضلات خارج گردد. در صورت بالا رفتن حرارت، بدن شما شاهد آسیب های فراوانی خواهد بود. همچنین در سرما درمانی اگر کاهش دما برای مدت زمان طولانی صورت بگیرد می تواند در عملکرد رگ های خونی و خون رسانی به بدن اختلال ایجاد کند و موجب مشکلات فراوانی گردد.

معایب

سخن آخر

به طور کلی بهتر است برای انجام این کار به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا در صورت نیاز گرما یا سرما درمانی را بر روی عضلات شما اعمال کنند. امیدواریم با توجه به مطالب بالا و بررسی سوال ترموتراپی چیست، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.