راهنمای ترک سیگار با آدامس

آدامس نیکوتینی نوعی نیکوتین درمانی است که برای ترک اعتیاد به سیگار طراحی شده است و کم کم مقدار نیکوتینی را که بدن هر روز از سیگار تأمین می کند کاهش می دهد. آدامس نیکوتین بدون شکر است و دو نوع مصرفی دارد: 2 میلی گرم برای افرادی که در طول روز کمتر از 25 نخ سیگار مصرف می کردند و 4 میلی گرم برای افرادی که میزان مصرف روزانۀ آن ها بیشتر از 25 نخ در طول روز بود. به منظور ترک سیگار با آدامس می توانید آدامس نیکوتینی را بدون نسخه از داروخانه ها با قیمت مناسب تهیه کنید.

برند ها و طعم دهنده های آدامس

آدامس نیکوتینی در برند ها و نام های تجاری مختلفی از جمله Nicorette، Habitrol، Nicotrol و Nicotinell به بازار عرضه می شود. همۀ برند ها در طعم های نعنایی، دارچینی و میوه ای موجود هستند. هیچ تفاوتی بین برندهای مختلف وجود ندارد. اما مصرف کنندگان ممکن است یک برند را به دیگری ترجیح دهند.

نحوۀ استفاده از آدامس ترک سیگار

ترک سیگار با آدامس

برای ترک سیگار با آدامس توصیه می شود تا زمانی که احساس سوزن سوزن خفیف می کنید، آدامس ترک اعتیاد سیگار را به آرامی بجوید. سپس آن را بین گونه و لثۀ خود قرار دهید. بعد از اینکه احساس سوزن سوزن قطع شد، دوباره آن را به آرامی بجوید و مجدداً همین کار را تکرار کنید. این کار را تقریباً به مدت 30 دقیقه و تا زمانی که همۀ نیکوتین آدامس آزاد شود ادامه دهید.

اقدامات احتیاطی

به منظور اینکه از ترک سیگار با آدامس نیکوتینی بیشترین بهره را ببرید، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. برای مدت 15 دقیقه قبل از جویدن آدامس نیکوتینی چیزی نخورید یا ننوشید. این کار باعث کاهش جذب نیکوتین می شود؛ به ویژه اگر غذا یا نوشیدنی اسیدی باشد.
  2. آدامس نیکوتینی را سریع نجوید.
  3. هر بار بیش از یک آدامس نجوید.
  4. آدامس را قورت ندهید.
  5. بیشتر از زمان توصیه شده آن را مصرف نکنید.

نحوۀ نگهداری و دور انداختن

آدامس نیکوتینی را داخل بسته بندی اش، در دمای اتاق و در محیط خشک و تاریک نگهداری کنید. بعد از اینکه آن را تا زمان توصیه شده جویدید، آدامس را داخل کاغذ بپیچید و در سطل زباله بیندازید. آن را داخل توالت نندازید یا جایی قرار ندهید که بچه ها و حیوانات خانگی به آن دسترسی داشته باشند.

طول درمان با آدامس نیکوتینی

به منظور ترک سیگار با آدامس برنامۀ زیر را دنبال کنید:

  1. هفتۀ اول تا ششم هر یک تا دو ساعت یک عدد
  2. هفتۀ هفتم تا نهم هر دو تا چهار ساعت یک عدد
  3. هفتۀ دهم تا دوازدهم هر چهار تا هشت ساعت یک عدد

عوارض جانبی آدامس نیکوتین

ترک سیگار با آدامس

عوارض جانبی مرتبط با ترک سیگار با آدامس شامل موارد زیر می شوند:

  1. زخم های دهان
  2. درد های عضلانی فک
  3. حالت تهوع
  4. سردرد و سرگیجه

در صورت مشاهدۀ هر یک از موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  1. ضربان قلب نامنظم
  2. تشنج
  3. مشکلات عضلات تنفسی
  4. دیگر علائم مصرف بیش از حد نیکوتین

قبل از استفاده از آدامس نیکوتینی در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  1. سابقۀ بیماری قلبی
  2. فشار خون بالای کنترل نشده
  3. مشکلات و بوی بد دهان
  4. تیروئید پرکار
  5. باردار بودن یا قصد بارداری داشتن

قبل از شروع درمان ترک سیگار با آدامس در مورد تمام دارو هایی که مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید.

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد نیکوتین

برای اینکه از مصرف بیش از حد نیکوتین جلوگیری کنید، باید هنگام استفاده از آدامس، سیگار نکشید یا از درمان های جایگزین نیکوتین استفاده نکنید.

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد نیکوتین عبارتند از:

  1. سرگیجه
  2. ناراحتی معده
  3. سردرد شدید
  4. استفراغ
  5. عرق سرد
  6. آب دهان
  7. گیجی
  8. تاری دید
  9. مشکلات شنوایی
  10. ضعف یا غش

اگر مشکوک به مصرف بیش از حد نیکوتین هستید، از آدامس استفاده نکنید و این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

دور نگه داشتن آدامس نیکوتین از کودکان و حیوانات خانگی

نیکوتین سمی است و این آدامس، نیکوتین کافی را برای آسیب زدن به کودکان و حیوانات خانگی دارد. بنابراین بهتر است آن را در یک مکان امن نگهداری کنید.

اعتیاد به آدامس نیکوتین

اعتیاد به آدامس نیکوتین

از آدامس نیکوتین مطابق با نیاز هر فرد استفاده می شود؛ اما برخی از افراد از این محصول سوء استفاده می کنند و برای ترک سیگار با آدامس آن را بیش از حد مصرف می کنند یا بعد از اتمام دورۀ درمان، مصرف آن را کنار نمی گذارند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد و خودسرانۀ این آدامس خطرناک است و باید دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف شود. بعد از اتمام دورۀ تعیین شده، باید مصرف آن را کنار بگذارید.

نکات مهم در استفاده از آدامس نیکوتین

  1. می توانید همراه با آدامس از چسب نیکوتین هم استفاده کنید. اگر برای اولین بار است که مصرف آدامس را شروع می کنید، می توانید از چسب هم استفاده کنید. چسب ها سطح ثابتی از نیکوتین را در بدن فراهم می کنند و می توانند به فرد در ترک سیگار کمک کنند.
  2. اگر حین استفاده از آدامس نیکوتین هوس شدیدی دارید، مطمئن شوید که به اندازۀ کافی از دوز مناسب آدامس استفاده می کنید. در صورت نیاز می توانید تکۀ دوم آدامس را یک ساعت بعد بجوید. اگر به طور منظم سیگار می کشید، بهتر است برای 6 هفتۀ اول هر روز حداقل 9 تکه آدامس را بجوید. همچنین همانطور که در بالا اشاره شد می توانید چسب نیکوتین را هم اضافه کنید.
  3. در صورت وسوسه شدن و سیگار کشیدن مجدد، لازم نیست استفاده از آدامس را قطع کنید. سیگار هایتان را دور بریزید و تلاش کنید مجدداً به مسیر ترک سیگار با آدامس برگردید. آدامس را دوباره طبق دستور ادامه دهید.
  4. اگر طعم آدامس را دوست ندارید، باید گفت که آدامس نیکوتین یک داروست نه یک آب نبات. علاوه بر این، آدامس در طعم های مختلفی مانند دارچین، نعنا، میوه و غیره موجود است. اگر طعمی را که استفاده می کنید دوست ندارید، طعم دیگری را امتحان کنید.
  5. آیا آدامس به لثه یا دندان می چسبد؟ آدامس نیکوتین قند ندارد. اما ممکن است به دندان مصنوعی، کلاهک دندان یا بریج های جزئی بچسبد. در صورت بروز چنین مواردی، در مورد سایر دارو های ترک اعتیاد که ممکن است برای شما بهتر عمل کنند سؤال کنید.

معرفی آدامس ترک سیگار الدر بسته 24 عددی

معرفی آدامس ترک سیگار الدر بسته 24 عددی

آدامس ترک سیگار الدر با دو میلی گرم نیکوتین، از طریق جذب از بافت های دهان به جریان خون منتقل می شود و به ترک سیگار کمک می کند. این محصول مزایای زیادی دارد. برای مثال آدامس ترک سیگار برخلاف آدامس های دیگر قند ندارد و همچنین نه تنها به دندان آسیب نمی رساند بلکه پنجاه میلی گرم کلسیم هم دارد و برای تقویت و سلامت دندان و استخوان مفید است. ویژگی پر رنگ دیگر این محصول این است که به دلیل وجود نیکوتین در آن، علائم جسمانی ترک سیگار در فرد بروز داده نمی شود.

این محصول مفید ساخت ایران است و قیمت مناسبی دارد.

جمع بندی

اگرچه آدامس نیکوتین می تواند در ترک سیگار مؤثر باشد، اما داروی معجزه گری نیست. میزان موفقیت در ترک به خود فرد بستگی دارد. اراده و عزمتان را برای ترک سیگار قوی کنید و مهم تر از همه اینکه صبور باشید. زمان، صبر و حمایت، مهم ترین عواملی هستند که می توانند در درمان و ترک سیگار با آدامس به شما کمک کنند. خودتان را باور داشته باشید و در اواسط دورۀ ترک، مصرف آدامس را بی دلیل کنار نگذارید.