بهترین راه های رفع بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان یکی از مشکلاتی است که ممکن است اکثر افراد از آن خجالت بکشند و در برخی از مواقع ممکن است فردی که با این مشکل درگیر است، با کمبود اعتماد به نفس مواجه بشود. در قفسه های فروشگاه ها معمولاً آدامس های نعنایی، قرص نعنا، دهانشویه و سایر محصولاتی وجود دارد که به از بین بردن بوی دهان کمک فراوانی می کنند. این محصولات اگرچه بوی بد دهان را از بین می برند، اما موقتی هستند و نمی توانند تمام مشکلات را برطرف کنند. امروزه راه های مختلفی برای برطرف کردن بوی بد دهان به وجود آمده است. راه های رفع بوی بد دهان کمک می کنند تا بسیاری از مشکلات حل شوند. در ادامه عوامل بوی بد دهان، راه های رفع بوی بد دهان توسط دندانپزشک و رفع بوی بد دهان در خانه را توضیح خواهیم داد.

عوامل بوی بد دهان

عوامل بوی بد دهان

عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن بوی دهان می شوند. بوی بد دهان می تواند باعث شرمساری عده زیادی شود. بعضی از غذا ها و شرایط غذایی ناسالم و عوامل مختلف دیگری باعث به وجود آمدن بوی بد دهان می شوند. در بسیاری از موارد، بوی بد دهان هنگامی که بهداشت دندان ها را رعایت کنید و به دندانپزشک مراجعه کنید بهبود می یابد.

اگر از روش های خودمراقبتی استفاده کردید و مشکل بوی بد دهان و دندان از بین رفت، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید و از سلامت دندان های نیش به طرف عقب اطمینان حاصل کنید. بعضی از عوامل اصلی بوی بد دهان وجود دندان های آسیاب خراب است.

بوی بد دهان می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. بعضی از افراد اصلاً دچار بوی بد دهان نمی شوند. بسیاری از افراد با به وجود آمدن بوی بد دهان نگران از دست دادن اعتماد به نفس خود می شوند. بوی بد دهان بر روابط انسان ها هم اثر فراوانی می گذارد.

اگر دهان شما مدام بوی بد بدهد بیشتر افراد از شما فرار می کنند. برای از بین بردن بوی بد دهان بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • به سلامت و بهداشت دهان و دندان های خود اهمیت بدهید.
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید.
  • مدام از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
  • دقت کنید که در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا بوی بد دهان شما از بین برود.

اگر پس از انجام چنین کار هایی باز هم بوی بد در دهان خود احساس کردید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا راه های رفع بوی بد دهان را به شما بگوید.

راه های رفع بوی بد دهان توسط دندانپزشک

رفع بوی بد دهان توسط دندانپزشک

دندانپزشک اول از سلامت دندان شما مطمئن می شود. در اکثر مواقع که افراد از بوی بد دهان خود رنج می برند زمانی که به پزشک مراجعه می کنند، پزشک متوجه می شود که لثه هایشان متورم شده و دچار آبسه شده اند. دندانپزشکان برای درمان این مشکل به بیمار چرک خشک کن می دهند.

چرک خشک کن به از بین رفتن بوی بد دهان کمک فراوانی می کند. یکی دیگر از راه هایی که به فرد توصیه می کنند استفاده مکرر از آب نمک است.

یکی دیگر از عواملی که باعث از بین رفتن بوی بد دندان و بوی بد دهان می شود استفاده از جرم گیر دندان و دهانشویه ها است. دهانشویه کمک فراوانی به از بین رفتن بوی بد دهان می کند؛ اما اگر از دهانشویه ها بیش از حد استفاده شود ممکن است به پوسیدگی دندان ها منجر شوند.

هنگامی که قسمتی از غذا و ذرات غذا در اطراف دهان شما وجود داشته باشد و باکتری ها در دهان شما رشد کنند، بوی بد دهان خودش را نشان می دهد و از این رو غذا به راحتی هضم نمی شود و این بو وارد ریه ها می شود و این گونه بوی بد به بیرون منتقل می شود. اگر از سیگار و تنباکو استفاده می کنید احتمال اینکه بوی بد دهان تان ناشی از تنباکو و سیگار باشد بسیار زیاد است.

رفع بوی بد دهان در خانه

رفع بوی بد دهان در خانه

مصرف سیگار و تنباکو و خوردن الکل را به حداقل برسانید. از مواد غذایی سالم استفاده کنید. در هنگام شب از خوردن غذا های سنگین خودداری کنید. غذا های سنگین هضم بسیار سختی دارند و به همین دلیل باعث به وجود آمدن بوی بد در دهان شما می شوند.

سعی کنید هر وقت که دهانتان خشک بود دهانتان را خیس کنید. بزاق به از بین بردن بو های بد دهان شما کمک فراوانی میکند و خشکی دهان شما را کم می کند و در پی آن، اعتماد به نفس شما را بالا می برد. قبل از اینکه به خواب بروید حتماً از مسواک و آب نمک استفاده کنید.

آب نمک باعث می شود که ترشحات بزاق دهن شما چندین برابر شود و این گونه بوی بد دهان شما از بین می رود. برخی از دارو های مصرفی می توانند باعث به وجود آمدن خشکی دهان شوند. به همین دلیل حتماً عوارض دارو های مصرفی تان را بخوانید و با توجه به آن اقدام کنید.

وجود عفونت و آبسه در لثه های شما می تواند باعث به وجود آوردن بوی بد در دهانتان شود. همچنین اگر در لثه شما آفت و جوش وجود داشته باشد، باعث به وجود آمدن بوی بد می شود. برخی از دارو های شیمیایی می توانند بوی بد را به دهان شما منتقل کنند.

بسیاری از بیماری ها مثل سنگ لوزه باعث به وجود آمدن بوی بد می شوند. اگر سنگ لوزه یا پولیپ بینی و یا سینوزیت دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و از پزشک بخواهید که راه های رفع بوی بد دهان را به شما ارائه بدهد.

برخی از بیماری ها مثل سرطان و اختلالات متابولیک و شیمی درمانی ها باعث به وجود آمدن رفلاکس معده می شوند که در این موارد بهتر است همیشه بعد از انجام شیمی درمانی از قرص نعنا و آدامس نعنایی استفاده کنید. در این مورد به مرور بوی بد دهان شما رفع می شود.

راه های رفع بوی بد دهان

نتیجه گیری

راه های رفع بوی بد دهان بسیار زیاد است. شما اگر از بوی بد دهان رنج می برید ابتدا به غذایی که میل می کنید دقت کنید. هیچ وقت نگذارید که بزاق دهانتان خشک شود. در رابطه با دارو هایی که مصرف می کنید مطالعه کنید. اگر از عوارض شان به وجود آمدن بوی بد دهان بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مصرف سیگار، تنباکو و مشروبات الکلی را به حداقل برسانید. اگر دندان پوسیده ای دارید به دندانپزشکی مراجعه کنید. اینگونه دندان شما درمان می شود و بوی بد دهان شما تا حدود ۹۰ درصد از بین می رود.