لبخند زیبا، بدن سالم: اهمیت سلامت دندان در سلامت بدن

 

یک دهان سالم میتواند یک سرمایه ی باارزش باشد!

دندان های ما نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا میکنند. دندان ها در عمل جویدن و هضم غذا نقش اصلی را ایفا میکنند، به فرد در صحبت کردن کمک میکنند و شکل صورت فرد را تعیین میکنند. به همین خاطر است که حفظ سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین موضوعات در حوزه سلامت فردی است. پژوهش های جدید نشان میدهد که میزان سلامت دهان و دندان شما، بازتابی از وضعیت کلی سلامت بدن شماست. شما با توجه خاص به سلامت دهان و دندان خود، برای سلامت کل بدن خود سرمایه گذاری کرده اید. مراجعه ی منظم به دندانپزشک علاوه بر اینکه میتواند سلامت دندان شما را بهبود ببخشد و لبخند شما را زیباتر کند، وضعیت کلی سلامت بدن شما و میزان خطر ابتلا به بیماری های مزمن را هم نشان میدهد. اگر شما دهان و دندان سالمی نداشته باشید باید انتظار بروز مشکلات در بخش های دیگر سلامت بدن خود را هم داشته باشید.

مشکلات لثه و عوارض آن:

بر اساس گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، رابطه ی مستقیمی میان مشکلات لثه و اختلالات قلبی مانند سکته و نارسایی قلب وجود دارد. پژوهشی نشان میدهد که بیشتر از 90 درصد مشکلات سیستمی بدن که در ارگان های اصلی بدن اتفاق می افتد، با تغییری در دهان مانند تورم لثه، زخم دهان، خشکی دهان و مشکلات حاد لثه خود را نشان میدهند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • دیابت
  • سرطان خون
  • سرطان دهان
  • سرطان لوزالمعده
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات کلیه

هنگامی که مشکلی در لثه وجود داشته باشد، باکتری های موجود در دهان وارد جریان خون میشوند و در آنجا پروتئین هایی میسازند که موجب انعقاد بیشتر خون میشوند؛ و این یعنی لخته های خون بیشتر میشود و قلب قادر به دریافت مواد مغذی و اکسیژن موردنیاز خود نیست و ریسک ابتلا به حمله ی قلبی بالاتر میرود. به همین صورت، مشکلات لثه موجب تورم عروق و اختلال در خونرسانی به مغز میشود که خطر ابتلا به سکته ی مغزی را هم افزایش میدهد. پژوهش های جدید نشان میدهد که خطر ابتلا به دیابت هم با افزایش مشکلات دهان، افزایش پیدا میکند.

با سالم نگه داشتن دهان و دندان، خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها، بخصوص در زنان و همچنین زوال عقل، کاهش می یابد. یافته های تحقیقات جدید که به بررسی 65000 زن 54 تا 86 ساله پرداخته است، نشان میدهد، زنانی که سابقه مشکلات لثه داشته اند، 14% بیشتر از زنانی که دهان سالمی داشته اند، به سرطان مبتلا شده اند. 33% این افراد به سرطان سینه مبتلا شده اند در حالیکه ریسک ابتلا به سایر بیماری ها مانند سرطان ریه، دهان، کیسه صفرا و پوست هم داشته اند. همچنین ارتباط مشکلات لثه با بروز آلزایمر هم اثبات شده است.

داشتن نوزاد سالم:

علاوه بر مطالبی که تا به اینجا گفته شد، سلامت دهان و دندان بر مسائل مربوط به مادر و کودک هم تاثیرگذار است. پژوهش ها نشان میدهد، مادرانی که دارای دهان و دندان ناسالمی هستند، 3 برابر بیشتر در معرض به دنیا آوردن نوزاد نارس هستند. این مسأله به دلیل مواد شیمیایی وارد شده به خون، به دلیل مشکلات لثه به وجود می آید.

درد در دهان و صورت: دردی که در نواحی فک، صورت و دهان احساس میشود در اکثر مواقع به دلیل تورم در لثه ها اتفاق می افتد و با توجه به اینکه لثه ها برای دندان ها حمایت و محافظت محسوب میشوند، میتواند به افتادن دندان ها ختم شود. 75 درصد مردم در طول زندگی خود دچار ورم لثه میشوند که بعنوان مرحله ی اولیه ی مشکلات حاد لثه به حساب می آید.

مشکلات هضم: عمل هضم در بدن با فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی در دهان شروع میشود و مشکلات دهان موجب بروز مشکل روده، سندروم روده تحریک پذیر و سایر مشکلات هضم میشود.

حفظ ظاهر خوب:

تمیز نگاه داشتن دندان و سالم نگه داشتن لثه ها در درجه اول، ظاهر صورت و خنده ی فرد را زیبا میکند و در مرحله بعد، بوی بد دهان را از بین میبرد که در روابط روزمره ی افراد مسأله ی کم اهمیتی نیست! بوی بد دهان یک مسأله ی بسیار رایج است که به دلیل تولید پلاک در دندان به وجود می آید و یکی از نشانه های اولیه ی مشکل لثه همین بوی بد دهان است که میتواند روی اعتماد به نفس افراد هم تاثیر منفی بگذارد.

یکی دیگر از مشکلات رایج دندان، زردی دندان است که بصورت طبیعی بر اثر کشیدن سیگار، نوشیدن بیش از اندازه چای و قهوه به وجود می آید. زردی دندان همیشه مسأله ی خطرناکی در سلامت دهان و دندان به حساب نمی آید و در سلامت دندان تاثیر کمی میگذارد. اما از لحاظ روحی میتواند موجب شرمندگی فرد شود و اعتماد به نفسش را کاهش دهد. زردی دندان با تمیز کردن روزانه دندان باید از بین برود اما در موارد حاد لازم است که توسط دندانپزشک جرم گیری شود.

چه میتوانیم بکنیم؟

تحقیقات نشان میدهد که تعداد دندان های هر فرد، با میزان طول عمر او، رابطه ی مستقیم دارد. کسانی که در سن 70 سالگی، 20 دندان یا بیشتر دارند، بطور محسوسی از کسانی که کمتر از 20 دندان دارند، بیشتر عمر میکنند. افتادن دندان ها با افزایش سن یک امر طبیعی است که دلیلی برای آن پیدا نشده است و با مراقبت های اصولی دهان و دندان هم نمیتوان از آن جلوگیری کرد. اما برای اینکه دندان هایتان را به مدت طولانی تری برای خود داشته باشید، هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که از آن خبر نداشته باشید؛ همانطور که بارها شنیده اید، لازم است که روزانه 2 بار دندان های خود را مسواک بزنید. رژیم غذایی کم قند و معاینه منظم نزد دندانپزشک هم برای سلامت دندان و لثه ها ضروری است. دندانپزشک میتواند وضعیت دهان و دندان فرد را در طول زمان بررسی کند و مشکلات احتمالی را تشخیص دهد و ریسک ابتلا به مشکلات لثه و دندان را پایین بیاورد.

پس به طور کلی باید:

1- روزانه دو بار دندان های خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید تمیز کنید

2- بصورت روزانه دندان های خود را با استفاده از دستگاه های جرمگیر یا نخ دندان جرمگیری کنید تا مواد قرار گرفته در لابه لای دندان که برای مسواک قابل دسترس نیستند، از دهان خارج شوند

3- از رژیم غذایی سالم استفاده کنید: برنامه غذایی شما باید شامل ویتامین های ضروری بدن(علی الخصوص ویتامین A و C) باشد و قند پایینتری داشته باشد.

4- از مصرف سیگار و تنباکو خودداری کنید

5- بصورت منظم تحت معاینه ی دندانپزشک قرار بگیرید: این مسأله یکی از مهمترین مسائل در حفظ سلامت دهان است که آنچنان به آن توجه نمیشود.

منابع:

www.dentalhealth.org
www.deltadentalins.com