فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری شایع در ایران و دیگر نقاط جهان است که موجب ابتلا به بیماریهای مختلف میشود. متاسفانه این بیماری هر ساله در جهان موجب مرگ 7 میلیون انسان میشود. به توجه به اینکه فشار خون بالا علائم مشخصی ندارد، آن را به عنوان قاتل خاموش میشناسند. تغییر سبک زندگی و جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا، بهترین روش در مقابله با این بیماری است. برای کنترل فشار خون باید میزان آن را با استفاده از فشار سنج دیجیتال یا عقربهای اندازهگیری نمود. در این مطلب قصد داریم تا درباره فشار خون و روشهای جلوگیری از فشار خون صحبت کنیم.

فشار خون چیست؟

جریان خون در عبور از شریانهای بدن به دیواره رگها نیرویی وارد میکند که به آن فشار خون میگویند. فشار خون با دو عدد و واحد میلی لیتر جیوه گزارش میشود. عدد اول فشاری است که در حالت تپش قلب اتفاق میافتد که قلب خون را با فشار زیادی به رگها پمپاژ میکند و به آن فشارخون سیستولیک میگویند. عدد دوم فشار خون در زمان استراحت قلب بوده و به فشار دیاستولیک معروف است.

فشار خون چیست

فشار خون بالا

فشار خون در حالت نرمال بین 60/90 تا کمتر از 80/120 میلیمتر جیوه است. اگر میزان فشار خون از این محدوده فراتر رود، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا شده است. از سویی دیگر مقادیر کمتر از این میزان نیز، تحت عنوان فشار خون پایین در نظر گرفته شده و مشکلآفرین خواهد بود. با توجه به اینکه فشار خون بالا زمینه ابتلا به بسیاری از بیماریها را فراهم میکند، آن را خطرناک میدانند.

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا مشکلی است که با علائم خاص و ویژهای همراه نخواهد بود و به همین دلیل بیماری خطرناکی شناخته میشود. با این وجود از علائم فشار خون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی و بیحالی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • مشاهده خون داخل بینی یا ادرار
  • تپش قلب
  • کم شدن دید یا تاری آن
  • تنگی نفس
  • کرختی دست و پاها

پیشگیری از فشار خون بالا

با توجه به عوارض خطرناک فشار خون، بهترین کار مقابله و پیشگیری از این بیماری است. برای جلوگیری از فشار خون بالا میتوان سبک زندگی را تغییر داده و عادتهای نادرست را ترک کرد. در این بخش به راههای پیشگیری از فشار خون اشاره میکنیم.

ورزش منظم و کاهش وزن

ورزش کردن از جمله فعالیتهایی است که باید در برنامه روزانه تمام افراد قرار بگیرد، زیرا برای سلامت بدن ضروری است. یکی از فواید ورزش روزانه و منظم، کنترل فشار خون و پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا است. به افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا افرادی که در معرض این بیماری هستند، توصیه میشود تا به طور مرتب و روزانه حداقل 30 دقیقه ورزشهای هوازی و شدید مانند دویدن، شنا، دوچرخهسواری و راه رفتن سریع را انجام دهند. اضافه وزن و چاقی نیز بر احتمال ابتلا به فشار خون تاثیر زیادی دارند، به همین دلیل باید از طریق ورزش، از اضافه وزن جلوگیری نمود.

رژیم غذایی سالم

مصرف مواد غذایی سالم و توجه به رژیم غذایی، در کنترل فشار خون نقش مهمی دارد. به طور کلی مواد غذایی که مقادیر پتاسیم بیشتر و سدیم کمتری دارند، در پیشگیری از فشار خون بالا موثر هستند. از مصرف غذاهای فست فود، روغنهای تراریخته، نمک، نوشابه، شکر و شیرینیهای مصنوعی، سسهای کارخانه و سایر مواد غذایی مضر خودداری کنید. از خوردن زیاد گوشت قرمز اجتناب کرده و در عوض سبزیجات و میوهها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

رژیم غذایی سالم

آرامش روانی و مقابله با استرس

استرس، اضطراب و هرگونه ناآرامیهای روانی تاثیرات مخربی بر سلامت بدن داشته و میتواند زمینه ابتلا به بسیاری از بیماریها را فراهم کند. بر طبق تحقیقات استرس و اضطراب بر ابتلا به بیماری فشارخون بالا تاثیرگذار است. برای پیشگیری از این بیماری روشهای مقابله با استرس را بیاموزید و از موقعیتهایی که آرامش روانی شما را برهم میزند، دوری کنید. مقابله با استرس در افراد مبتلا به فشار خون بالا اهمیت بسیار زیادی دارد.

دوری از دخانیات و نوشیدنیهای الکی

همه ما میدانیم که مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان برای بدن مضر است. جالب است بدانید که دود حاصل از آنها بر میزان فشار خون نیز تاثیرگذار بوده و زمینه ابتلا به فشار خون بالا را فراهم میکنند. نوشیدنیهای الکی نیز میتوانند بر فشار خون تاثیر بگذارند. به همین دلیل پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه میکنند که از مصرف نوشیدنیهای الکی و دخانیات خودداری نمایند.

کاهش مصرف نمک و کافئین

نمک از جمله ترکیباتی است که بر میزان فشار خون اثرگذار است و به همین دلیل افراد مبتلا به فشار خون باید از خوردن نمک اجتناب کنند. البته نمک را نمیتوان به طور کلی کنار گذاشت، اما آن را از روی سفره بردارید، زیرا در این صورت حتی اگر نمک غذا در حد مطلوبی باشد، باز هم به اضافه کردن آن به غذا ترغیب میشود.

از مصرف زیاد قهوه و دیگر نوشیدنیهایی حاوی کافئین اجتناب کنید. کافئین میتواند فشار خون را به طور ناگهانی افزایش دهد، در نتیجه مصرف زیاد آن زمینه ابتلا به بیماری فشار خون بالا را فراهم میکند. اگر شما نیز در طول روز عادت دارید که چندین لیوان قهوه غلیظ بنوشید، باید برای ترک این عادت تلاش کنید.

خواب کافی و نوشیدن زیاد آب

هیدارته نگه داشتن بدن در جلوگیری از فشار خون بالا بسیار موثر است، به همین جهت از نوشیدن آب غافل نشوید. در طول روز چندین لیوان آب بنوشید تا در پیشگیری از فشار خون موفق باشید. خواب کافی نیز در تنظیم فشار خون اثر زیادی دارد، به همین جهت برنامه خواب خود را تنظیم کرده و شبها 7 الی 8 ساعت بخوابید.

اندازهگیری ماهانه فشار خون

کنترل فشار خون و سنجش منظم آن به صورت دورهای اهمیت بسیاری دارد. میزان فشار خون خود را به صورت ماهانه اندازهگیری کنید تا بتوان احتمال فشار خون بالا را به سرعت تشخیص داد. با تشخیص سریع فشار خون و رعایت توصیههای ساده اما کاربردی میتوان در کنترل فشار خون موفق بود.

عوارض فشار خون

فشار خون بالا زمینه ابتلا به بسیاری از دیگر بیماریها را فراهم میکند و به همین دلیل جلوگیری از فشار خون اهمیت زیادی دارد. فشار خون بالا در صورت عدم کنترل موجب ابتلا به بیماریهای زیر میشود:

  • سکته قلبی
  • نارسایی قلبی
  • آنوریسم
  • خونریزی شدید در شریان
  • رتینوپاتی هیپرتونیک چشم
  • نارسایی کلیه
  • سکته مغزی

عوارض فشار خون

سنجش میزان فشار خون

با توجه به اینکه فشار خون بالا علائم مخصوصی ندارد، برای کنترل فشار خون باید میزان آن را به طور مرتب اندازهگیری کرد. برای بررسی میزان فشار خون به دستگاه فشارسنج نیاز خواهید داشت. دستگاههای فشارسنج دارای دو نوع کلی عقربهای و دیجیتال هستند. فشارسنجهای عقربهای دقت بسیار زیادی دارند، اما باید روش کار کردن با آنها را آموزش دید. فشارسنجهای دیجیتال برای استفاده در منزل انتخاب مناسبتری هستند، زیرا کار کردن با آنها بسیار آسان است.

برای خرید فشارسنج توجه داشته باشید که باید نمونههای دقیق این محصول را تهیه نمود. برای اطمینان از اصالت کالا و کیفیت آن، به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی برای خرید تجهیزات پزشکی است که بهترین محصولات را از برندهای معتبر عرضه میکند. در این فروشگاه انواع فشارسنج دیجیتالی و عقربهای ارائه شدهاند.