انواع ویتامین‌ها و میزان مصرف مجاز آن‌ها

ویتامینها دستهای از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و باید از طریق مصرف مواد غذایی جذب شوند، زیرا بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست. ویتامینها انواع مختلفی دارند و کمبود هر یک از آنها برای بدن مضر بوده و زمینه ابتلا به برخی بیماریها را فراهم میکند. هر یک از ویتامینها نقش مهمی در بدن دارند و برای سلامت و فعالیت اندامهای مختلف ضروری هستند. در این مطلب قصد داریم تا ابتدا به معرفی انواع ویتامینها بپردازیم و سپس میزان مجاز مصرف ویتامین ها را بررسی کنیم.

انواع ویتامینها

ویتامینها را دستهای از مواد آلی میدانیم که وجود آنها برای سلامت و رشد بدن حیاتی است. ما ویتامینها را با مصرف مواد غذایی دریافت میکنیم، اما در صورت کمبود هر یک از آنها ممکن است پزشک مصرف مکملهای ویتامین را تجویز کند. ویتامینها در 2 گروه محلول در چربی و محلول در آب طبقهبندی میشوند.


انواع ویتامینها


ویتامینهای محلول در چربی

همانطور که از نام این دسته از ویتامینها مشخص است، در بافتهای چربی ذخیره میشوند. این گروه از ویتامینها شامل ویتامین A، D، K و E است. اگر این ویتامینها را بیش از نیاز روزانه بدن مصرف کنیم، در بدن ذخیره میشود، زیرا محلول در چربی هستند. در صورتی که در حال مصرف مکملهای این گروه از ویتامینها هستید، بهتر است آنها را با چربیهایی مانند لبنیات میل کنید تا جذب بهتری داشته باشد.

ویتامینهای محلول در آب

ویتامینهای این گروه، محلول در آب بوده و شامل ویتامینهای گروه B و ویتامین C است. این ویتامینها از مواد غذایی مختلف جذب بدن میشوند و کمبود آنها موجب ابتلا به بیماری میشود. با توجه به اینکه این ویتامینها در مایعات بدن حل میشوند، میزان مازاد مصرف آنها از بدن خارج شده و جذب نمیشود؛ به همین دلیل باید ویتامینها محلول در آب را به صورت روزانه مصرف کرد.

جدول میزان مجاز مصرف ویتامین ها

همانطور که گفته شد جذب ویتامینها از طریق مصرف مواد غذایی انجام میشود. خوردن برخی غذاها برای جذب ویتامینها، ممکن است بر میزان قند خون نیز تاثیرگذار باشد، به همین دلیل بیماران دیابتی باید نگاهی دقیقتر به رژیم غذایی خود داشته باشند و با استفاده از دستگاه تست قند خون، میزان قند خون خود را اندازهگیری کنند.

در جدول زیر میزان مصرف ویتامین های مجاز معرفی شده است و همچنین میزان مورد نیاز مصرف ویتامین در بارداری را مشاهده میکنید.

ویتامین

مقدار مجاز مصرف (افراد معمولی)

مصرف ویتامین در بارداری

ویتامین A

900 میکروگرم

1100 میکروگرم

ویتامین C

90 میلیگرم

90 میلیگرم

ویتامین D

10 میکروگرم

15 میکروگرم

ویتامین E

15 میلیگرم

15 میلیگرم

ویتامین K

100 میکروگرم

110 میکروگرم

ویتامین B1

1/2 میلیگرم

1/4 میلیگرم

ویتامین B2

1/3 میلیگرم

1/6 میلیگرم

ویتامین B3

16 میلیگرم

18 میلیگرم

ویتامین B5

5 میلیگرم

7 میلیگرم

ویتامین B6

1/7 میلیگرم

2 میلیگرم

ویتامین B7

30 میکروگرم

35 میکروگرم

ویتامین B9

400 میکروگرم

600 میکروگرم

ویتامین B12

2/4 میکروگرم

2/8 میکروگرم

ویتامینهای محلول در چربی

پس از معرفی مصرف ویتامین های مجاز و میزان آنها، در این بخش به بررسی بیشتر ویتامینهای محلول در چربی میپردازیم.


ویتامینهای محلول در چربی

ویتامین A

این ویتامین در ساختار لکه زرد چشمی وجود دارد و به همین دلیل برای تقویت بینایی مفید است. همچنین ویتامین A در سلامت استخوانها، تقویت سیستم ایمنی و بهبود وضعیت سلولهای پوستی نقش دارد. این ویتامین در مواد غذایی همچون جگر گوساله، شیر و لبنیات، ماهی و میگو و سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج و کدو تنبل یافت میشود. کمبود ویتامین A موجب عفونت سیستم تنفسی، شب کوری و ابتلا به بیماریهای چشمی مانند آب مروارید، خشکی پوست و جوش و آکنههای پوستی میشود.

ویتامین D

ویتامین D را به عنوان ویتامین آفتاب میشناسیم زیرا این ویتامین در اثر تابش نور خورشید ایجاد میشود. ویتامین D نقش مهمی در سلامت بافتهای استخوانی و دندانها دارد. کمبود ویتامین D در بزرگسالان منجر به دردهای استخوانی میشود و در کودکان نیز بیماریهای مانند راشیتیسم را به دنبال خواهد داشت.

ویتامین K

ویتامین K از طریق مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، جگر گوساله و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم برگ جذب بدن میشود و در فرایند انعقاد خون نقش بسیار مهمی دارد. اگر بدن انسان از نظر ویتامین K دچار کمبود باشد، ممکن است خونریزیهای بی دلیل و کبود شدگی عضلات بدن اتفاق بیوفتد. از دیگر علائم کمبود این ویتامین، مدفوع سیاه رنگ است که به دلیل خونریزی در سیستم گوارشی اتفاق میافتد.

ویتامین E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان محسوب میشود که سطح رادیکالهای آزاد در بدن را کاهش داده و بدین وسیله از تخریب سلولها جلوگیری میکند. این ویتامین را میتوان در مواد غذایی همچون سبزیجات، گندم و غلات مشاهده کرد. کمبود این ویتامین منجر به ضعف بینایی، عدم تعادل و ضعیف شدن سیستم ایمنی میشود.

ویتامینهای محلول در آب

در ادامه درباره دو ویتامین محلول در آب یعنی ویتامین C و ویتامینهای گروه B بیشتر صحبت میکنیم.

ویتامین C

این ویتامین در سبزیجات و میوههای همچون توت فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمهای و اسفناج یافت میشود. مصرف این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماریزا مفید بوده و سرعت ترمیم زخمها را نیز افزایش میدهد. از علائم کمبود ویتامین C میتوان به خستگی و بی حالی، درد و تورم مفاصل، خونریزی لثه، عصبانیتهای بی دلیل و ضعف سیستم ایمنی اشاره کرد.

ویتامین B

ویتامینهای گروه B شامل 9 ویتامین مختلف است که مصرف هر یک از آنها برای بدن ضروری خواهد بود. این ویتامینها در سیستم عصبی، سلامت پوست و مو و تقویت عضلات نقش دارند. ویتامینهای گروه B در برخی میوهها و سبزیجات مانند موز، آووکادو، قارچ و هندوانه وجود دارد. همچنین لبنیات و محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی ویتامینهای گروه B است.

ویتامین B

  • ویتامین B1 (تیامین)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B4 (کولین)
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  • ویتامین B7 (بیوتین)
  • ویتامین B9 (اسید فولیک)
  • ویتامین B12 (کوبالامین)

از مصرف مواد غذایی حاوی انواع ویتامینها غفلت نکنید!

در این مطلب به معرفی انواع ویتامین ها و میزان مصرف ویتامین های مجاز پرداختیم، همچنین میزان مصرف ویتامین در بارداری را معرفی کردیم. به طور کلی مصرف ویتامینها برای سلامت بدن ضروری است، همچنین باید شرایط بدن شامل میزان فشار خون، قند خون و غیره را بررسی نمود تا بتوان احتمال ابتلا به بیماریها را متوجه شد. برای اندازهگیری فشار خون میتوانید از فشار سنج دیجیتال استفاده کنید.

مدلهای دیجیتال در مقایسه با فشارسنجهای عقربهای کاربرد آسانتری داشته و برای استفاده در منزل مناسب هستند. برای خرید فشارسنج و دیگر تجهیزات پزشکی باید به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت محصول خریداری شده مطمئن باشید. سایت درمان کالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و با سابقه برای خرید تجهیزات پزشکی است که باکیفیتترین محصولات پزشکی را از بهترین برندها و با کمترین قیمت ممکن عرضه میکند.