امروزه بسیاری از مردم برای راحتی بیشتر در زندگی از ترازو های دیجیتال استفاده می کنند. تقریبا هر خانوار در ایران یک ترازو دارد. از ترازو های آشپزخانه برای اطمینان از درستی مقدار مواد اولیه یک دستور پخت غذا استفاده می شود و ترازو در حمام برای کسانی که می خواهند وزن خود را اندازه گیری کنند و با ترازو های تشخیصی اطلاعات دقیقی درباره شاخص های مختلف بدن خود دریافت کنند، به کار می رود.

برخی نیز مواد غذایی را که می خواهند بخورند، اندازه گیری می کنند تا از چاق شدن خود پیشگیری کنند یا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند. ترازو ها در انواع مختلف برای استفاده های گوناگون وجود دارند. مثلا استفاده از ترازو برای کسانی که در تجارت جواهرات و طلا و سنگ های قیمتی هستند اهمیت فراوانی دارد؛ یا در صنایع بزرگ و ابزارهایی در مقیاس عظیم وجود ترازو ها الزامی است.

use of medical digital scale

محبوبیت روز افزون ترازو های دیجیتال دلایل مختلفی دارد. ویژگی هایی مثل قابلیت حمل تا اندازه گیری دقیق تر و... باعث می شود تا ترازو های دیجیتال مهم باشند و ترازوهای عقربه ای را کنار بگذارند. ممکن است با خود بگویید که چگونه با ترازوی دیجیتال کار کنیم یا اصلا ترازوی دیجیتال چگونه کار می کند؟ اگر این سوال ها برایتان پیش آمده، بهتر است که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 

ترازوها در طول زمان چه تغییراتی کرده اند؟

بیایید به طور مختصر به تاریخچه ترازو های دیجیتال نگاهی بیندازیم. ما همیشه به اندازه گیری وزن وسایل نیاز داشته ایم، در حقیقت سابقه این نیاز به قدمت بشر برمی گردد اما در قرن بیستم ترازو هایی به تولید رسیدند و روانه بازار شدند که دارای فناوری پیشرفته ای بودند. آنها بسیار حساس، فوق العاده دقیق و فوق سریع اند. علاوه بر آن این ترازو ها قابل حمل و همه کاره هستند. تکامل ترازو ها به حل برخی از چالش هایی که مردم با ترازو تجربه کرده اند کمک می کند و برای استفاده از فناوری مدرن در اندازه گیری وزن،‌ مفید است.

digital scale and fruits

 

تعریف وزن و جرم

هنگام صحبت در مورد وزن، دو اصطلاح رایج وزن و جرم به ذهن می آید. بسیاری از مردم یکی را با دیگری اشتباه می گیرند در حالی که دانستن معنای دقیق آنها به ما کمک می کند بدانیم چگونه با ترازوی دیجیتال کار کنیم . معمولا بین مردم اندازه گیری برحسب کیلوگرم، گرم، انس و پوند برای اشاره به وزن استفاده می شود. در حالی که این ها، واحد های اندازه گیری جرم هستند. اگر بخواهیم به تعریف وزن بپردازیم، به زبان ساده می توان آن را نیروی گرانشی که بر جسمی با جرم خاص وارد می شود،‌ تعریف کرد. وزن یک جسم صرف نظر از جرم آن، از مکانی به مکان دیگر کمی تغییر می کند. از نظر علمی وزن اجسام در اینجا روی زمین بیشتر از مریخ است و به این خاطر است که نیروی جاذبه بیشتری روی زمین وجود دارد.

 

ویژگی های یک ترازوی دیجیتال

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چگونه با ترازوی دیجیتال کار کنیم، پس باید در ابتدا با برخی معانی و مفاهیم آشنا شوید و در گام اول اجزای اصلی آن را بشناسید.

 

  • ساختار: ساختار ترازوی دیجیتال به چه صورت است؟ ساختار ترازو عمدتا سطحی است که بار را تحمل می کند. همانطور که می توانید تصور کنید که مدار الکترونیکی و همچنین سلول بار در داخل ساختار ترازو های دیجیتال وجود دارد . ساختار ترازو های دیجیتال بسته به نام تجاری (برند) در طرح های مختلف تولید و ارائه می شوند.
  • LCD  نشانگر وزن: تمامی ترازو های دیجیتال دارای یک صفحه هستند که وزن بدست آمده در آن نمایش داده می شود.
  • سلول بار: یک مبدل است که عملکرد مهم آن در ترازو، تبدیل نیروی وارد شده به وسیله اندازه گیری به یک سیگنال الکتریکی است. برخی از ترازوهای دیجیتالی بزرگ بیش از یک بار سلول دارند و ترازوهای کوچک یا کم ظرفیت فقط یک بار سلول دارند.
  • تنظیم کننده سیگنال: این بخش الکترونیکی ترازوی دیجیتال است. وظیفه این بخش کارهایی مثل تغذیه سلول بار، دریافت سیگنال الکتریکی توسط سلول بار و تبدیل آن به اعداد قابل فهم است که خروجی دیجیتال نامیده می شود.

 

digirtal scale

 

نحوه کار با ترازوی دیجیتال

حالا سوال اصلی اینجاست که چگونه با ترازوی دیجیتال کار کنیم؟ ما در این بخش به چند نکته مهمی که باید هنگام کار با ترازوی دیجیتال رعایت کنید اشاره می کنیم.

  • همیشه مطمئن شوید که تجهیزات به درستی کالیبره شده اند. بررسی کنید که آیا خطای صفر وجود دارد یا خیر. اگر چنین خطایی وجود دارد سعی کنید دستگاه را ریست کنید تا خطا پاک شود یا هنگام ثبت رقم نهایی، خطا را در نظر بگیرید.
  • ترازو های دیجیتال بسیار حساس هستند. عوامل خارجی مانند باد، گرد و غبار و موارد دیگر می توانند در خواندن وزن اختلال ایجاد کنند. با توجه به آنچه که اندازه گیری می کنید، گاهی باید اقداماتی انجام دهید تا از تداخل عوامل محیطی در نتایجتان جلوگیری کنید. به عنوان مثال ترازوهای دیجیتالی مورد استفاده در آزمایشگاه های پزشکی، دارای یک محافظ هستند تا مانع تاثیر عوامل محیطی، بر اندازه گیری شوند.

 

medical scales

 

  • همیشه مطمئن شوید که ترازوی دیجیتال شما در یک سطح مسطح و صاف قرار دارد. ترازو های دیجیتال در صورت عدم تعادل، دچار اندازه گیری های اشتباه می شود. به پایه های آن نگاه کنید تا به صورت درست بر زمین قرار گرفته باشند. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از اندازه گیری قسمت زیرین ترازو را تمیز کرده باشید تا هیچ زباله ای در زیر دستگاه جمع نشود و در اندازه گیری اختلال ایجاد نکند.
  • مراقب خطا ها باشید. وقتی می خواهید وسایلی را با استفاده از ترازوی دیجیتال وزن کنید، به هیچ وجه آن را در گوشه های ترازو قرار ندهید! زیرا باعث می شود تا نتیجه پر از خطا باشد. برای اینکه بتوانید از این خطا جلوگیری کنید وسایل خود را درست وسط ترازو بگذارید، اینگونه شانس دقیق خواندن وزن توسط ترازو بیشتر می شود.

ترازو های دیجیتال نسبت به ترازو های دیگر در بازار گران تر اند. علاوه بر آن اگر به دنبال ترازو های دیجیتالی با قابلیت های بسیار هستید، پس باید هزینه بسیار بیشتری را پرداخت کنید، زیرا قابلیت های بیشتر هزینه بیشتری را در برمی گیرد. حالا که بهتر می دانیم چگونه با ترازوی دیجیتال کار کنیم سعی کنیم ترازو ها را درست مطابق با نیاز های خود خریداری کنیم. شما می توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره ترازوهای دیجیتال به سایت درمان کالا مراجعه کنید و با ما در ارتباط باشید.

 


بیشتر بخوانید: