ترازو های عقربه ای و دیجیتالی و تفاوت های آنها

زمانی که شما روی یک ترازوی عقربه ای می ایستید با فشرده شدن فنر داخل ترازو عقربه ی دستگاه حرکت کرده و وزن دقیق شما را نشان میدهد. این ترازو ها اکثرا در مدل های ساده ای طراحی میشوند اما علیرغم دقتی که دارند به دلیل تعداد زیاد اعداد و خطوط در صفحه نمایش آنها؛ خواندن دقیق وزن اندازه گیری شده را سخت و دشوار میکنند همچنین اکثر اوقات در اندازه های بزرگ و جاگیر طراحی میشوند که میتوانند فضای زیادی را اشغال کنند.

با این حال این نوع از ترازو ها به راحتی قابل تنظیم هستند. ترازو های دیجیتالی در اکثر موارد زیبا و باریک و از جنس شیشه های حرارت دیده طراحی میشوند که با استفاده از سنسور های دیجیتالی میتوانند خیلی دقیق اندازه گیری را انجام دهند. به طوری که مقادیر اعشاری وزن اندازه گیری شده را نیز نشان میدهند.

ترازو های دیجیتالی در بیشتر موارد میتوانند وزن بیشتری را نسبت به ترازو های عقربه ای اندازه گیری کنند اما به راحتی قابل تنظیم نیستند. انواع پیشرفته تری از ترازو های دیجیتالی وجود دارند (ترازو های تشخیصی) که میتوانند میزان کالری مصرفی روزانه، میزان متابولیسم بدن در روز، میزان چربی بدن، میزان تراکم استخوان بدن و میزان تناسب قد و وزن (شاخص توده بدنی) را اندازه گیری کنند.


بیشتر بخوانید: مطلبی کوتاه درباره ی ترازوهای تشخیصی


ترازوهای دیجیتالی و عقربه ای در نوع دیگری به نام ترازوهای قپانی نیز طراحی شده اند. این ترازوها از یک پایه و یک بخش اندازه گیری وزن تشکیل شده اند که دو نوع دیجیتال و مکانیکی دارند. نوع مکانیکی این مدل ترازوها ظاهری شبیه باسکول ها دارند و نوع دیجیتالی آنها دارای یک LCD است که دقیق تر از نوع مکانیکی است. نوع دیجیتالی این ترازوها توانایی محاسبه شاخص توده بدنی (bmi) دارد. این شاخص تناسب وزن نسبت به قد را مشخص میکند.

اکنون با تمام این توضیحات این سوال پیش میاید که: نهایتا کدام ترازو میتواند انتخاب مناسبی باشد؟

در جواب این سوال باید بگویم اول از همه انتخاب شما به سلیقه شما بستگی دارد که به کدام نوع تمایل بیشتری دارید. اما اگر به دنبال ترازویی هستید که راحت تر بتوانید عدد آنرا بخوانید و یا اینکه به دنبال ترازوهای تشخیصی و پیشرفته هستید؛ نوع دیجیتالی انتخاب مناسبی است و اگر دقت دستگاه خیلی برای شما مهم نیست و به دنبال دستگاهی با قیمت پایین تر در مدل های هم تراز هستید ترازوهای عقربه ای میتواند گزینه مورد نظر شما باشد. در مطلب بعدی پنج برند برتر سال 2018 را توضیح خواهم داد.

برترین ترازوهای سال 2018

الف)Healthsense PS 126

این ترازو از پلاستیک با کیفیتی ساخته شده که استحکام و ماندگاری دستگاه را ارتقا داده؛ همچنین این مدل از سطح ضد لغزش برخوردار است. منبع تغذیه این ترازو دو باتری قلمی میباشد و با سیستم روشن- خاموش خودکار باعث صرفه جویی در مصرف باتری میشود. این ترازو میتواند از 5 الی180 کیلوگرم را اندازه گیری کند. اندازه محاسبه شده بر روی یک صفحه نمایش LCD با پس زمینه مشکی و اعداد سفید نشان داده شده؛ که این طراحی باعث سهولت در خواندن اعداد میشود. همچنین LCD این مدل؛ علامت اخطاردهنده میزان باتری دارد. طراحی باریک این دستگاه باعث شده تا ظاهری زیبا و وزنی سبک داشته باشد.

ب) Omron HN-286

نکته ای که این ترازو را محبوب کرده وجود 4 سنسور در چهار گوشه آن است که دقت بالایی را در اندازه گیری به وجود میاورد. این ترازو با دقت 100g میتواند تا 180 کیلوگرم را اندازه گیری کند که در صورتیکه بیش از اندازه معین شده روی آن بار قرار دهید علامت اخطار دهنده ی ترازو بر روی LCD دستگاه ظاهر میشود. شیشه ی سطح این ترازو از نوع حرارت دیده میباشد که امنیت و مقاومت بیشتری را به وجود میاورد. منبع تغذیه این مدل یک باتری لیتیومی با عمر بیش از یکسال میباشد و مجهز به سیستم روشن- خاموش خودکار است که از مصرف زیاد باتری جلوگیری میکند.

ج)healthsense soft-grip

این ترازو با سنسورهای قدرتمندی خود که در چهار گوشه دستگاه تعبیه شده به یکی از دقیق ترین ترازوها تبدیل شده همچنین طراحی زیبا و شیک، LCD بزرگ و آلارم اخطار دهنده میزان باتری محبوبیت این دستگاه را دو چندان کرده است. این ترازو میتواند از 5 الی 180 کیلوگرم را اندازه گیری کند و همچنین قابلیت تغییر واحد اندازه گیری را دارد. نکته دیگر این مدل، خطی است که در وسط این ترازو طراحی شده که باعث میشود کاربر با تعادل بهتری از ترازو استفاده کند.

د) Equinox EB-9300

همانطور که در عکس هم مشاهده میکنید این ترازو طراحی زیبا و نازکی دارد که به شما این اجازه را میدهد که هرجای خانه که میخواهید آنرا قرار دهید. این مدل از سیستم روشن- خاموش خودکار برخوردار است که بعد از 5 ثانیه استفاده نکردن از آن به طور خودکار خاموش میشود که باعث صرفه جویی در مصرف باتری میشود. حداکثر وزنی که این دستگاه میتواند اندازه گیری کند 150 کیلوگرم میباشد که دقت بالاتری نسبت به مدل های رقیب خود دارد.

ه) Equinox BR-9201

این مدل با اینکه عقربه ای بوده اما به دلیل ساختار مقاوم و با دوام و دقت بالا در اندازه گیری، توانسته در مدل های برتر سال 2018 جای بگیرد. نکته ای که برای استفاده از این دستگاه باید به آن توجه کنید این است که؛ قبل از استفاده باید عدد صفر ترازو را به وسیله چرخدنده ای که در زیر دستگاه تعبیه شده تنظیم کنید. این ترازو تا 130 کیلوگرم را میتواند اندازه گیری کند.

نکاتی که باید در موقع خرید یک ترازو به آن توجه کنید:

ابتدا باید نوع استفاده خود را از ترازو مشخص کنید. به طور مثال اگر قصد دارید از ترازویی که خریداری میکنید هم در آشپزخانه و هم برای اندازه گیری وزن خود استفاده کنید؛ باید توجه داشته باشید که ترازویی که انتخاب میکنید هر دو ویژگی را داشته باشد. علاوه بر این توجه کنید که ترازویی که انتخاب میکنید مقاومت و دوام بالایی داشته باشد چراکه ترازو دستگاهی است که میتواند سالها مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته قابل توجه دیگر اینست که شما میتوانید ترازویی را انتخاب کنید که قابلیت تغییر واحد اندازه گیری را داشته باشد و در آخرهم باید مشخص کنید که ترازویی که قصد دارید خریداری کنید حداکثر تا چه وزنی را میتواند اندازه گیری کند.

ترازوهای کودکان

یکی از مهمترین بخش های مراقبت از کودکان اندازه گیری وزن آنهاست. زیرا اگر وزن کودکی از حد نرمال خود پایین تر باشد میتواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل: عدم توانایی در ثابت نگهداشتن دمای بدن، کم اشتهایی، در معرض عفونت قرار گرفتن و... بشود. همچنین برای راحت تر شدن کار پدر و مادرها ترازو هایی طراحی شده است که قابل استفاده در خانه هستند و والدین به راحتی میتوانند وزن فرزند خود را اندازه بگیرند. ترازوهای کوکان در دو نوع دیجیتالی و قپانی موجود هستند که بعضی از آنها علاوه بر ترازو، قدسنج هم دارند که این مدل ها بیشتر در بیمارستان ها یا کلینیک ها استفاده میشود.

نمونه ای از ترازوی دارای قدسنج کودکان

نکاتی که قبل از خرید ترازوی کودک باید به آنها توجه کنیم:

الف) ابتدا باید به حداکثر توانایی اندازه گیری وزن دستگاه توجه کنید. به طور مثال باید مشخص کنید که آیا بعد از اینکه کودکتان راه رفتن را یاد گرفت وزن او را میخواهید اندازه بگیرید یا خیر؟

ب) برای اندازه گیری دقیقتر وزن کودکتان ترازویی را انتخاب کنید که طراحی بخش نگهدارنده ی کودک در آن به خوبی انجام شده باشد. چرا که اندازه گیری وزن کودکی که در حال حرکت است نیازمند طراحی خوب و دقیق دستگاه است. همچنین سینی دستگاه باید طوری طراحی شده باشد که کودک بتواند کاملا روی آن بخوابد. بعضی از ترازو ها نیز از جنس فوم میباشند که احساس آرامش بیشتری را به کودک شما میدهد.

ج) توجه کنید که ترازویی که میخواهید انتخاب کنید توانایی حذف وزن لباس، حوله، پتو و هر چیز دیگری که کودکتان را با آن میپوشانید را داشته باشد.

د) گاهی اوقات واحد اندازه گیری ترازوی شما با آنچه که پزشک فرزندتان از شما میخواهد متفاوت است و برای اینکه مشکلی در این زمینه برای شما ایجاد نشود؛ بهتر است ترازویی را انتخاب کنید که توانایی تغییر واحد اندازه گیری شده را داشته باشد.

مدل های برتر ترازوی کودکان در سال 2018

1-Health-o-meter HDC100KD-01 grow with me scale


این مدل حداکثر توانایی اندازه گیری 27 کیلوگرم وزن کودک را دارد که به این معنی است که تا سن 5 یا حتی 6 سالگی کودک میتوانید از این دستگاه استفاده کنید. این مدل طوری طراحی شده که میانگین وزن کودک را در حالی که مشغول بازیگوشی و حرکت است اندازه گیری میکند و این باعث دقت بیشتر دستگاه میشود.


2- Salter digital baby and toddler weighing scale

ویژگی منحصر به فرد این ترازو توانایی حذف وزن لباس های نوزاد میباشد که دقت بالای این دستگاه را میرساند. بخش نگهدارنده ی این مدل طوری طراحی شده که شما مجبور نیستید فرزند خود را نگه دارید تا وزن او را اندازه بگیرید بلکه فقط کافی است کودک را در بخش نگهدارنده دستگاه قرار داده و کمی صبر کنید تا دستگاه وزن دقیق کودکتان را به شما اعلام کند.

حداکثر توانایی اندازه گیری وزن کودک توسط این دستگاه 18 کیلوگرم است و اگر کودک شما تازه راه رفتن را یاد گرفته است این مدل به شما این امکان را میدهد که سینی یا بخش نگهدارنده دستگاه را برداشته و از آن استفاده کنید که در بسیاری از مدل های دیگر این ویژگی دیده نمیشود. همچنین میتوانید از این ویژگی دستگاه برای اندازه گیری وزن اشیاء دیگر نیز استفاده کنید.

3- Hatch baby grow smart changing pad and scale

اگر به دنبال یک ترازوی حرفه ای و پیشرفته هستید این مدل میتواند پیشنهاد خوبی باشد. جنس سطح این ترازو از فوم میباشد بنابراین کودک احساس آرامش بیشتری میکند. همچنین شما میتوانید برنامه این ترازو را روی گوشی موبایل خود نصب کنید که به شما این امکان را میدهد که در زمان قرار دادن کودکتان روی ترازو برنامه به صورت خودکار وزن اندازه گیری شده را نشان دهد. همچنین توانایی ثبت و ذخیره وزن های اندازه گیری شده را دارد.

4- Beurer digital baby scale with comfortable curving platform

سطح این مدل مانند تخت خواب کودک طراحی شده که به شما اجازه میدهد کودکتان را به راحتی روی ترازو قرار داده و وزن اورا اندازه بگیرید. این ترازو حداکثر توانایی اندازه گیری 20 کیلوگرم را دارد. طراحی حرفه ای این ترازو باعث شده با وجود حرکت و تکان خوردن کودک بتوانید وزن دقیق کودکتان را اندازه بگیرید. این دستگاه برای اندازه گیری وزن حیوانات خانگی نیز گزینه خوبی میباشد.

5- AFENDO electronic digital smoothing infant baby and toddler scale

این مدل با حداکثر توانایی اندازه گیری 20 کیلوگرم میتواند گزینه خوبی برای اندازه گیری وزن کودک شما از تولد تا سن 2 سالگی باشد. همچنین از این مدل برای سنجش وزن وسایل آشپزخانه یا حیوانات خانگی میشود استفاده کرد. در این مدل میتوانید هرگاه که کودکتان آرام بود دکمه ترازو را فشار داده و وزن کودک را اندازه بگیرید. این ترازو با حذف وزن لباس کودک با دقت بیشتری وزن او را به شما اعلام میکند. شیار های موجود روی این دستگاه راحتی بیشتری را برای کودک به ارمغان میاورد.

منابع:

Bestweighingmachines.in

Welcomeparenthood.com