مراقبت از دهان و دندان یکی از مهم ترین کارهایی است که هر فرد باید برای رعایت بهداشت و سلامت خود انجام دهد. دندان ها جزو مهم ترین عضو های صورت می باشند که تاثیر زیادی بر روی چهره و زیبایی افراد دارند. از مسواک گرفته تا دهانشویه ها، نخ دندان ها و خلال دندان ها همگی جزو راهکار های تمیز کردن دندان به شمار می روند.

یکی از راه های تمیز کردن دندان، دهانشویه ها هستند. برخی از افراد برایشان این سوال پیش می آید که چگونه از دهانشویه استفاده کنیم؟ اگر میخواهید دهانشویه ها را به چرخه مراقبت از دهان خود اضافه کنید، یا اگر دندان‌پزشک شما دهانشویه را برای شما یا یکی از اعضای خانواده شما توصیه کرده است، پس بهتر است که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 

toothbrush and smile

 

دهانشویه چیست؟

دهانشویه ‌ها یک مایع شستشو دهنده دهان و دندان هستند که با بوی بد دهان مبارزه میکنند و همچنین به بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان شما کمک می کنند. غرغره کردن یک مایع شستشوی نعناع باعث می شود تا نفس شما تازه شود، بوی بد دهانتان از بین برود و همچنین باعث می شود تا با اعتماد بنفس بیشتری روز خود را شروع کنید.

 

how to use mouthwash

 

دهانشویه ها به دو دسته تقسیم می شوند: دهانشویه های زیبایی و درمانی.

دهانشویه های زیبایی فقط برای خوشبو کردن دهان و تنفس افراد و ایجاد درخشانی دندان مورد استفاده قرار میگیرد، اما برای از بین بردن باکتری ها یا کاهش پلاک دندان طراحی نشده اند.

دهانشویه های درمانی اما متفاوتند. همانطور که از نام آنها پیداست نه تنها دارای طعم هایی هستند که نفس را تازه می کنند، بلکه دارای ترکیباتی هستند که می توانند به کاهش پلاک دندان، جلوگیری از التهاب لثه و حفره کمک کنند. برخی از دهانشویه های درمانی دارای خواص ضد میکروبی می باشند و بهترین گزینه برای تکمیل بهداشت دندان می باشند.

  mouthwash

 


این محصول را مشاهده کنید: دهان شویه نانوسیل M1 حجم 250 میلی لیتر


 

چگونه از دهانشویه استفاده کنیم؟

برای استفاده بیشتر از دهانشویه ها باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• در صورت لزوم دهانشویه را رقیق کنید: حتما برچسب هر مارک دهانشویه ای که خریداری می کنید با دقت بخوانید. مارک های مختلف غلظت های متفاوتی دارند و برخی ممکن است توصیه کنند که آنها را با آب رقیق کنید. به یاد داشته باشید اگر بر روی برچسب صحبتی از رقیق کردن دهانشویه نشده است، پس این کار را انجام ندهید.

 

• دهانشویه جایگزین نیست: لازم است به خاطر داشته باشید که هیچ دهانشویه ای جایگزین روال منظم مراقبت از دهان و مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن نیست! بنابراین حتی اگه دندانپزشک دهانشویه را توصیه یا تجویز کرد، شما همچنان باید از روال کامل مراقبت از دهان خود برای حفظ سلامتی دندان ها پیروی کنید.

 


بیشتر بخوانید: 7 اشتباه متداول در مسواک زدن که همه مرتکب میشویم!


 

 

blue dental floss

 

• زمان بگیرید: یکی از کلید های استفاده صحیح از دهانشویه ها این است که آن را برای مدت زمان مناسب در دهان خود بچرخانید. برچسب محصول را بخوانید. در اکثر این برچسب ها توصیه شده است که دهانشویه را به مدت سی ثانیه الی یک دقیقه در دهان خود غرغره کنند.

 

فواید دهانشویه

دهانشویه ها مزایای بالقوه ای دارند که عبارتند از:

  • کاهش پلاک
  • کاهش التهاب لثه
  • سفید کردن دندان ها
  • ضد میکروب
  • برطرف کننده خشکی دهان
  • ارائه فلوراید برای تقویت مینای دندان
  • خوشبو کننده دهان

 

دهانشویه ها چگونه عمل می‌کنند؟

پاسخ به این سوال که دهانشویه ها چه می کنند، بسته به نوع دهانشویه متفاوت است. برخی از آنها نفس را تازه میکنند، برخی دیگر فلوراید برای تقویت مینای دندان را تامین می کنند، برخی خاصیت ضدمیکروبی یا میکروب کشی دارند، برخی از تجمع پلاک روی دندان جلوگیری می کنند.

دهانشویه ها دارای مواد فعال برای مصارف خاص هستند. این دهانشویه ها باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود را از بین می برد‌. با داشتن ویژگی های ضد میکروبی به سالم تر ماندن و تسکین اثرات خشکی دهان کمک می کنند. دهانشویه هایی وجود دارند، که برای از بین بردن لکه های سطحی و سفید تر شدن دندان طراحی شده اند. لکه های سطحی می تواند ناشی از غذاهای بسیار رنگی یا اسیدی،قهوه، سس گوجه فرنگی و ... باشد.

برخی از دهانشویه ها هم می توانند با مرطوب کردن لثه ها، دندان ها و بافت های دهان به تسکین خشکی دهان کمک کنند. دهانشویه های حاوی فلوراید می تواند مینای دندان را تقویت کند و در کل به سلامتی و بهداشت دهان و دندان شما کمک کند.

 

dental care equipments

 

مراحل استفاده از دهانشویه ها:

در این مرحله یاد میگیرید که چگونه از دهانشویه استفاده کنید:

• از مقدار مناسبی از مایع دهانشویه استفاده کنید(میزان مشخص شده آن بر روی برچسب نوشته شده است.)

• مایع را در دهان غرغره کنید. دهان خود را بسته نگه دارید و شستشو را با توجه به برچسب ادامه دهید.

• دهانشویه خود را قورت ندهید. اگر مقدار زیادی از دهانشویه را ببلعید فلوراید موجود در آن برای شما سمی خواهد بود. اگر بچه های شما از دهانشویه استفاده می کنند مطمئن شوید که آن را از دهان خارج کرده اند.

 

mouthwash and toothbrush

 

برای انتخاب دهانشویه حتما این نکات را در نظر داشته باشید:

  • الکل:

الکل جزو  مواد تشکیل دهنده  دهانشویه ها و شستشو دهنده های دهان است که اگر مقدار زیادی از آن بلعیده شود، می تواند مشکل ساز شود. اگر میخواهید یک دهانشویه قابل اعتماد و خوب را برای خانواده انتخاب کنید، بهتر است که سراغ دهانشویه های بدون الکل بروید. شما گزینه های زیادی دارید و دهانشویه های بسیاری وجود دارند، تا بتوانند به شما در سلامت دهان و دندان کمک کنند.

  • حساسیت:

برخی از افراد مواد موجود در دهانشویه را تحریک کننده می دانند، به ویژه افرادی که دارای لثه های حساس هستند. افرادی که لثه های حساسی دارند، ممکن است پس از مدتی متوجه حساس تر شدن لثه های خود شوند. اگر لثه یا دهان حساسی دارید، بهتر است که یک دهانشویه بدون الکل یا طبیعی را در نظر بگیرید. معمولا دهانشویه های طبیعی حاوی موادی مانند آلوئه ورا و بابونه برای آرامش بخشی می باشند.

  • کنترل پلاک:

اگر می خواهید دهانشویه ای  خریداری کنید که نه تنها بوی بد دهان را کنترل کند، بلکه از ایجاد پلاک روی دندان نیز جلوگیری کند بهتر است که به دنبال دهانشویه هایی که حاوی مواد ضد پلاک هستند باشید. اگر نمی دانید که چه نوع دهانشویه ای برای دندان شما مناسب است، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

 


بیشتر بخوانید: