تاریخچه و عوارض حجامت

حجامت که به آن بادکش درمانی نیز می گویند یکی از روش های درمانی محبوب در آسیا است. البته این روش درمانی امروزه در بخش هایی از شرق اروپا و آمریکای لاتین نیز رواج دارد. این روش درمانی در واقع روشی شبه علم شناخته شده است و می تواند عوارض مختلفی داشته باشد. ما در این مقاله درمورد اینکه حجامت چیست تاریخچه و عوارض حجامت مطالبی را گرد آوری کرده ایم. حجامت فواید زیادی دارد؛ مانند تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان انواع بیماری ها.

تاریخچه حجامت

عوارض حجامت

حجامت یکی از روش های درمانی طبیعی و جامع است که منشا آن مصر باستان است. طبق مدارک یافت شده تاریخچه اولین حجامت به 1550 سال قبل از میلاد بر می گردد. به همین دلیل است که گفته می شود این روش درمانی هزاران سال است که در دسترس بوده است. حجامت در ابتدا از مصر آغاز شد و پس از آن در خاورمیانه، سپس تمام آسیا، بخش هایی از اروپا و قاره آمریکا رواج یافت.

دوران طلایی اسلام دوران رشد و شکوفایی حجامت است. مسلمانان روش درمانی حجامت را حفظ کردند و بعد ها آن را گسترش دادند. علت آن هم توصیه حضرت محمد (ص) به استفاده از این روش درمانی است.

هرچند روش درمانی حجامت مزایای زیادی دارد، می تواند تاثیرات نامطلوبی نیز روی بدن بگذارد. در ادامه مقاله این عوارض را بررسی می کنیم.

عوارض حجامت

تاریخچه حجامت

به طور کلی اگر حجامت در شرایط مناسب، در یک محیط بهداشتی، توسط متخصصین مجرب و با استفاده از وسایل حجامت استریل شده انجام شود، ایمن است و هیچ عوارض تهاجمی ای ندارد. علاوه بر این ها حجامتی که به درستی انجام شود، برای شما حس آرامش را به ارمغان می آورد.

یکی از عوارض حجامت که اهمیت زیادی هم ندارد، تغییر رنگ موقت در برخی از نقاط بدن است. این تغییر رنگ به دلیل خون مردگی رخ می دهد و علت آن هماتوم (Hematoma که عوارض کمی دارد) نیست. عارضه تغییر رنگ پوست بر اثر حجامت حداقل بعد از 3 روز و حداکثر بعد از 14 روز خود به خود ناپدید خواهد شد.

یکی از عوارضی که حجامت می تواند داشته باشد، قرمزی اطراف ظرف هایی است که برای حجامت از آن ها استفاده می شود. همچنین امکان هیپرمی (Hyperaemia یا افزایش جریان خون بافتی) به دلیل آزاد شدن اکسید نیتریک نیز وجود دارد. این اکسید می تواند عضلات بدن شما را منقبض و شل کند و التهابات بدن شما را کاهش و اتساع عروق را افزایش دهد.

در برخی از شرایط خاص برای از بین بردن عوارض حجامت مانند از بین بردن قرمزی و هیپرمی ممکن است که از روش های متفاوتی استفاده شود. در روش های متفاوت معمولا برش های سریع و کم عمق ایجاد می شود تا قرمزی از بین برود. در این روش ها معمولا مویرگ ها به بافت های اطراف نشت می کنند که این اتفاق کاملا بی ضرر است و هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

بعد از این که حجامت تمام می شود، امکان بروز عواض حجامت هنوز پا بر جاست. این عوارض معمولا مشکلات خاصی ایجاد نمی کنند. بعد از این که حجامت بدن تمام می شود، بدن وارد حالت دفاعی می شود و مکانیسم بقای خود را فعال می کند. در این حالت است که بدن شما در حالت بازیابی قرار می گیرد و می تواند خود را بازسازی کند. عوارضی که این اتفاقات باعث آن ها می شوند ممکن است احساساتی مانند خستگی باشد. احساس خستگی بعد از این کار نیز طبیعی و جزو عوارض حجامت است.

بعد از اتمام حجامت توصیه می شود که بیشتر آب بنوشید، استراحت کنید و دمای بدنتان را خنک نگه دارید؛ زیرا در این زمان بدن شما در حال بازسازی و بهبودی خود از طریق هموستاز (Hemostasis یا خون ایستی) است. هموستاز روشی برای قطع خونریزی است و یکی از بهترین راه ها برای درمان و بازسازی بدن است.

حجامت یا بادکش

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از حجامت ممکن است با آن مواجه شوید، احساس گزگز و خارش است. این مشکلات موقتی هستند و معمولا چند ساعت بعد از حجامت بروز پیدا می کنند. این دسته از عوارض حجامت معمولا به صورت احساسی مانند سوزن سوزن شدن خود را نشان می دهند. دلیل این احساس هم این است که رشته های عصبی که سیگنال های مختلفی را به نخاغ ارسال می کنند، تحریک شده اند. این عارضه کاملا بی خطر است و تنها دلیل آن نیز انبساط عروق خونی شماست. علت دیگر پدیدار شدن این احساس، آزاد شدن ماده ای به نام هیستامین است که مویرگ های شما را گشاد می کند.

یکی از عوارض حجامت که فقط برخی از افراد دچار آن می شوند احساس سبکی در سر است که بلافاصله بعد از حجامت رخ می دهد و می تواند بین 10 ثانیه تا 1 دقیقه طول بکشد. اگر متخصصین حجامت تجربه کافی در این زمینه داشته باشند از شما می خواهند در وضیعتی دراز بکشید که از بروز مواردی مانند غش جلوگیری شود؛ زیرا فرآیند حجامت حداقل 30 دقیقه طول می کشد. قرار گرفتن در یک حالت ثابت به مدت 30 دقیقه می تواند باعث افت فشار خون شود و شما را دچار سرگیجه موضعی و همان احساس سبکی سر بعد از حجامت کند.

برخی از عوارض حجامت که عوارض نادر شناخته می شوند نیز شامل افت فشار طولانی مدت، افزایش حرکات روده، آبریزش بینی، سرگیجه، خستگی و خواب آلودگی، حالت تهوع، جوش و آکنه و افزایش موقت درد در نواحی درمان می شود. این عوارض معمولا در حجامت برای جوانسازی که در آن کل بدن تحت تاثیر قرار می گیرد نمایان می شوند. این عوارض برای مدتی کوتاه همراه شما هستند و بعد از آن ناپدید خواهند شد.

نتیجه گیری

حجامت یکی از روش های باستانی برای درمان بسیاری از بیماری ها است. این روش درمانی را در صورتی که متخصصین مجرب، با استعداد و همراه با تجهیزات لازم و مناسب انجام دهند، هیچ گونه عوارض جانبی مهمی را به همراه نخواهد داشت. حجامت فقط عوارض بسیار کوچک و نه چندان مهمی دارد و که بعد از مدتی کوتاه خود به خود رفع می شوند. با این حال برای این که با عوارض حجامت بیشتر و بهتر آشنا شوید، در این مقاله در مورد عوارض های آن و دلایل این عوارض توضیح دادیم.