چرا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی میکنم؟

دلایل عمده ی خستگی روزمره

خستگی و خواب آلودگی یکی از شایع ترین مشکلات مردم در سراسر دنیاست. با توجه به حجم بالای مشغله های روزمره و نیاز به داشتن انرژی کافی برای انجام آنها، این مشکل میتواند بیشتر از قبل بزرگ جلوه کند. هیچکس دوست ندارد در پشت میز دانشگاه یا محل کار چرت بزند اما گاهی واقعا با چوب کبریت هم نمیتوان چشمها را باز نگاه داشت. برخی مواقع این خستگی را میتوانیم درک کنیم و دلیل خستگی روزمره ی خود را حس کنیم اما گاهی هم نمیدانیم چرا خسته ایم؟ دلیل این مشکل چیست؟ آیا برخی از افراد واقعا تنبل تر هستند؟! همیشه اینطور نیست. خستگی و خواب آلودگی به دلایل مختلفی میتواند رخ دهد.

در این مطلب میخوام چند مورد از دلایل اصلی خستگی و خواب آلودگی روزمره را بیان کنم و برای هرکدام راه حلی ارائه دهم...

1- عدم خواب کافی:

واضح است که عدم خوابیدن کافی در طول روز، موجب خستگی و خواب آلودگی میشود. کمخوابی میتواند تمرکز و سلامتی شما را مختل سازد. برای افراد بالغ، 7 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه روز ضروریست.

راه حل: هیچ نسخه ی جادویی را نمیتوان بعنوان راه حلی برای کمخوابی معرفی کرد. باید برنامه ریزی کنید، خواب کافی را در اولویت های اول زندگی خود داشته باشید، لپتاپ، تلفن همراه و تلویزیون را از محل خواب خود دور کنید. اگر باز هم مشکل دارید باید به پزشک مراجعه کنید؛ شاید شما دچار اختلال خواب باشید.

2- آپنه تنفسی:

بعضی از افراد "تصور میکنند" که به اندازه ی کافی میخوابند، اما اطلاع ندارند که آپنه تنفسی خواب، مانع خواب کافی آنهاست. بطور خلاصه میتوان گفت که آپنه تنفسی خواب، تنفس شما را در طول خواب قطع میکند و این امر موجب میشود که هر عامل کوچکی شما را برای لحظه ای از خواب بیدار کند، بدون اینکه متوجه این موضوع بشوید. نتیجه اینکه شما به اندازه ی کافی داخل رختخواب هستید اما از خواب کافی محرومید و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی میکنید.

راه حل: اگر اضافه وزن دارید باید وزن خود را سریعا کاهش دهید. سیگار نکشید و تحت معاینه ی پزشک قرار بگیرید. ممکن است به دستگاه های CPAP یا BiPAP نیاز داشته باشید. این دستگاه ها، بصورت اتوماتیک ویژگی های تنفسی شما را تشخیص میدهند و در طول خواب، مانع از توقف لحظه ای تنفس شما میشوند و راه تنفسی شما را همیشه باز نگاه میدارند.

3- سوخت کم!

تغذیه ی خیلی کم موجب ایجاد خستگی و خواب آلودگی در طول روز میشود اما گاهی تغذیه ی بد از کم خوردن مشکل ساز تر است. برنامه ی غذایی شما باید بالانس باشد، به گونه ای که قند خون در سطح نرمال خود حفظ شود و پایین آمدن معمولی قندخون موجب ایجاد حس تنبلی و خواب آلودگی در شما نشود.

راه حل: همیشه صبحانه بخورید و در وعده های ناهار و شام هم از پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنید. برای مثال، تخم مرغ را به همراه یک نان غلات کامل بخورید. خوردن میان وعده برای حفظ انرژی بسیار موثر است پس از میان وعده هم غافل نشوید.

4- کم خونی:

کم خونی یکی از دلایل اصلی خستگی در خانم ها است. قاعدگی در زنان میتواند منابع آهن در بدن را کاهش دهد و خانم ها را تحت ریسک کم خونی قرار دهد.

راه حل: طبیعتا راه حل این موضوع، تأمین نیاز بدن از طریق منابع آهن مانند قرص ها و مواد غذایی سرشار از آهن مانند گوشت، کبد گوسفندی، حبوبات و غلات است.

5- افسردگی:

افسردگی یک مشکل احساسی و روحی است اما خود را در تغییرات فیزیکی هم نشان میدهد. یکی از این تغییرات هستگی و تمایل به خواب بیش از حد در طول روز است. خستگی، سردرد و بی اشتهایی از بارزترین نشانه های افسردگی هستند. اگر به مدت یک هفته یا بیشتر، احساس خستگی میکنید باید به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: افسردگی را با صحبت درمانی یا داروهای خاص درمان میکنند.

6- کم کاری تیروئید:

تیروئید یک غده ی کوچک در زیر گردن است که سرعت تبدیل سوخت به انرژی در بدن را تعیین میکند. کم کاری تیروئید یعنی سوخت و ساز بدن شما بیش از حد آهسته است که این امر موجب کرختی طول روز و افزایش وزن میشود.

راه حل: برای اینکه مطمئن شوید مشکل شما از تیروئید است یا خیر، باید آزمایش خون بدهید و اگر کم کاری تیروئید در آزمایش خون مورد تایید باشد، ترکیبات هورمونی میتوانند این مشکل را حل کنند.

7- مصرف بیش از حد کافئین:

کافئین میتواند هوشیاری و تمرکز شما را در دوز های متوسط بهبود ببخشید. اما مصرف بیش از حد کافئین، ضربان قلب و فشارخون را افزایش میدهد. بعلاوه، پژوهش ها نشان میدهد که مصرف زیاد کافئین برای برخی از افراد اثر معکوس دارد و موجب خستگی غیرطبیعی افراد میشود!

راه حل: اگر مصرف قهوه، چای، شکلات یا داروهای کافئین دار بالایی دارید باید به تدریج و کم کم، مصرف آن را قطع کنید. اگر به یکباره مصرف کافئین را قطع کنید، این امر خود موجب خستگی بیش از حد شما میشود.

8- عفونت مجاری ادراری:

اگر سابقه ی عفونت مجاری ادراری (UTI) را داشته باشید احتمالا با دردهای سوزشی و احساس اضطرار آشنایی دارید. اما عفونت همیشه خود را با این علائم آشکار نشان نمیدهد. گاهی تنها نشانه، خستگی و کرختی طول روز میباشد. آزمایش ادرار میتواند این موضوع را روشن کند.

راه حل: با مصرف آنتی بیوتیک ها، این مشکل برطرف میشود، ضمن اینکه خستگی و خواب آلودگی روزمره هم در طول یک هفته ناپدید میشود.

9- دیابت:

در افرادی که دیابت دارند، مقدار زیادی از قند بدن در جریان خون باقی میماند در حالی که در افراد نرمال، این قند وارد سلول ها میشود تا تجزیه شود و انرژی موردنیاز بدن را تأمین کند. نتیجه اینکه، هرچقدر بخورید بازهم انرژی ندارید و خواب آلوده هستید. اگر خستگی مداوم دارید و برای این خستگی توضیحی نمیتوانید ارائه دهید، به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دیابت بدهید.

راه حل: طبیعتا راه حل این مورد هم راه حل برخورد با دیابت است که شامل تغییر شیوه زندگی از جمله برنامه غذایی، ورزش کردن، انسولین درمانی و استفاده از دارو است.

10- کم شدن آب بدن:

خستگی میتواند نشانه ای از کم آبی بدن باشد. چه در محیط باز یا پشت میز کار کنید، برای عملکرد صحیح بدن و خنک شدن بدن به آب نیاز دارید.

راه حل: ناگفته پیداست که باید در طول روز به اندازه ی کافی آب بنوشید. قبل از فعالیت های بدنی باید حداقل دو لیوان آب بنوشید. در طول فعالیت هم باید جرعه جرعه آب بنوشید و پس از اتمام فعالیت هم دو لیوان دیگر آب بنوشید.

11- مشکلات قلبی:

اگر هرروز در انجام فعالیت های روزمره مانند تمیز کردن حیاط یا هرس کردن باغچه دچار خستگی شدید میشوید احتمالا قلبتان روی فرم درست خود کار نمیکند. اگر برای انجام کارهایی که زمانی برایتان ساده بودند دچار مشکل میشوید، بهتر است برای معاینه ی قلب به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: تغییر شیوه زندگی، داروها و روش های درمانی میتوانند اختلالات قلبی را کنترل کنند و انرژی شما را برگردانند.

12- اختلال خواب کارهای شیفت شب:

کار کردن شبانه میتواند ساعت درونی بدن را مختل کند. شما ممکن است زمانی که باید بیدار باشید، احساس خستگی کنید و در طول روز برای خوابیدن دچار مشکل شوید.

راه حل: با اینکه روز روشن است و شما باید بخوابید، لازم است که شرایط خواب شب را برای خود محیا کنید. اتاق خواب خود را تاریک،آرام و خنک کنید.

13- حساسیت غذایی:

برخی از پزشکان معتقدند که حساسیت غذایی میتواند موجب خستگی و خواب آلودگی فرد شود. اگر بعد از خوردن وعده ی غذایی دچار خستگی میشوید، احتمالا بدن شما تحمل برخی از موادی که در غذای شما بوده اند نداشته است. ممکن است که دچار خارش و کهیر زدن شما نشده باشند، اما موجب خستگی شما شده اند!

راه حل: غذاهای مختلف را تست کنید و خود را بشناسید، همین!

14- سندروم کرختی مزمن (CFS) و فیبرومالژیا

اگر به مدت 6 ماه دچار خستگی هستید، بگونه ای که این خستگی انجام امور روزمره ی شما را با مشکل مواجه کرده است، سندروم خستگی مزمن یا فیبرومالژیا یکی از احتمالات است. این سندروم یک خستگی معمولی نیست، بلکه از یک خستگی مداوم، شدید و بدون توضیح منطقی صحبت میکند.

راه حل: هرچند که راه حل قطعی برای این سندروم وجود ندارد، بیماران معمولا با تغییر برنامه ی زندگی، یاد گرفتن عادات خواب باکیفیت و برنامه ی ورزشی دقیق، خود را در وضعیت بهتری قرار میدهند.

منبع:

www.webmd.com