سرما درمانی چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر فردی هستید که به دنبال راهی برای کاهش التهاب، بهبود خلق و خو، افزایش متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید، پیشنهاد می کنیم که سرما درمانی را امتحان کنید. این روش درمانی می تواند بسیاری از مشکلات شما را حل کند. قرار گرفتن در معرض سرما باعث می شود تا بدن شما قوی تر از قبل شود. این روش درمانی تاریخچه طولانی ای دارد و زمان بسیار طولانی است که از آن استفاده می شود.

سرما درمانی چیست؟

سرما درمانی در واقع یک روش درمان است که در آن بدن در یک محیط سرد غوطه ور می شود تا ذهن و بدن انسان از حالت عادی خود خارج شود. این روش درمانی می تواند به روش های مختلفی مانند یک دوش آب سرد در صبح، شنا کردن در آب دریا در طول زمستان، گرفتن حمام یخ، استفاده از کیسه و ژل سرما درمانی یا استفاده از یک اتاقک سرد انجام شود.

شاید در ابتدا استفاده از روش سرما درمانی دیوانگی به نظر برسد. اما خوب است بدانید که بسیاری از ورزشکاران حرفه ای از فوتبالیست های سرشناس تا ستاره های تنیس بعد از ورزش های خود معمولا از حمام یخ استفاده می کنند و به نوعی این روش درمانی را تجربه می کنند.

طبق گفته دانشمندان این روش درمانی می تواند باعث ریکاوری عضلانی شود و به فرآیند برگشت عضله به حالت عادی خود سرعت ببخشد. همچنین در صورت وجود آسیب، استفاده از سرما درمانی می تواند آسیب ها را به سرعت بهبود بخشد.

امروزه در علوم مدرن نیز بسیاری از مزایای این روش درمانی ثابت شده است. البته باید گفت که این روش درمانی روش جدیدی نیست. طبق اسناد به جا مانده، سرما درمانی حتی در 3500 سال قبل از میلاد نیز در پزشکی باستانی استفاده می شده است.

امروزه (در حقیقت از دهه 1980 به بعد) سرما درمانی بیشتر به عنوان وسیله ای برای پیشگیری یا کاهش آسیب های مغزی در حین عمل جراحی و بعد از آن مورد استفاده قرار می گیرد. سرما فواید چشمگیری دارد که می تواند از عوارض جراحی بکاهد. همچنین سرما درمانی می تواند برای درمان بسیاری از آسیب های ورزشی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایای سرما درمانی

مزایای سرما درمانی

  • بهبود سریع تر عضلات و آسیب دیدگی ها

یکی از بهترین مزایای استفاده از این روش درمانی این است که به کمک آن عضلات و آسیب دیدگی ها سریع تر درمان می شوند. طبق تحقیقات انجام شده، برخی از مهم ترین مزایای این روش درمانی شامل موارد زیر می شود:

کاهش درد های جسمانی، بهبود جریان خون در بدن، کاهش التهابات، بهبود اسپاسم عضلانی و نیاز های متابولیک بعد از ورزش و تقویت عضلات.

همچنین طبق تحقیقات دیگری که روی 360 نفر انجام شده است، مشخص شده افرادی که بعد از ورزش شدید از سرما درمانی استفاده کرده اند نسبت به افرادی که فقط استراحت کرده اند یا از آب گرم برای دوش گرفتن استفاده کرده اند، عضلاتشان سریع تر به حالت عادی برگشته است و کمتر دچار درد های عضلانی شده اند. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران بعد از ورزش سنگین از این روش درمانی استفاده می کنند.

  • بهبود التهابات

سرما درمانی

یکی از بهترین مزایای استفاده از این روش درمانی این است که می تواند به بهبود التهابات کمک کند. از آن جایی که این روش درمانی می تواند عضلات شما را ریکاوری کند، منطقی است که بتواند التهابات آن را نیز کاهش دهد.

استفاده از شیوه سرما درمانی باعث می شود تا آدیپونکتین در بدن شما بیشتر تولید شود. این پروتئین به کاهش التهابات بدن کمک زیادی می کند. همین دلیل باعث می شود که بعد از انجام ورزش های سنگین، گرفتن یک دوش آب سرد منطقی باشد.

  • کمک به چربی سوزی

در کنار مزایایی که این روش برای ریکاوری عضلات ورزشکاران دارد، کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز بهتر است که برای یک بار هم که شده سرما درمانی را تجربه کنند. شما می توانید کالری بیشتری مصرف کنید و در ازای آن با قرار گرفتن در معرض سرما چربی های بدن خود را کاهش دهید.

همه ما در بدن خود بافت های چربی قهوه ای (BAT) داریم که انرژی مصرف می کنند و به طور فعال کالری می سوزانند. یکی از کار های بافت های چربی قهوه ای این است که کالری را تبدیل به گرما کنند. به همین دلیل وقتی که در معرض سرما قرار می گیرید، این بافت های چربی برای تولید گرما تحریک می شوند و کالری بیشتری می سوزانند تا بتوانند شما را گرم نگه دارند.

طبق نظرسنجی های انجام شده، افرادی که در معرض سرما قرار گرفته اند، تا 80 درصد افزایش متابولیسم را تجربه کرده اند. نرخ متابولیسم بالا تر به این معنی است که بدن کالری بیشتری می سوزاند. به همین دلیل است که گفته می شود سرما درمانی می تواند برای کاهش وزن و چربی ها روش مناسبی باشد.

همچنین طبق تحقیقات دیگری که روی موش ها انجام شده است، موش هایی که در معرض دمای کم قرار گرفته اند نسبت به موش های در معرض دمای معمولی کالری بیشتری مصرف کرده اند و در انتهای آزمایش وزن کمتری داشته اند.

  • کاهش گلوکز خون

کاهش گلوکز خون

همان طور که توضیح دادیم، این روش درمانی می تواند تولید پروتئین آدیپونکتین را در بدن افزایش دهد. این پروتئین علاوه بر کاهش التهابات بدن به تنظیم سطح گلوکز خون (کاهش قند خون) نیز کمک شایانی می کند. به همین دلیل است که ثابت شده سرما درمانی می تواند پاسخ بدن به انسولین را بهبود بخشد و گلوکز را از خون سریع تر پاک کند.

نتیجه گیری

یکی از شیوه های درمانی ای که قدمت بسیار زیادی دارد، شیوه سرما درمانی است. این شیوه درمانی از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر قدمت، این روش به علت داشتن مزایای بسیار زیاد در بین ورزشکاران و افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار محبوب است. برای اینکه بهتر با این شیوه درمانی آشنا شوید، در مورد مزایای ثابت شده سرما درمانی صحبت کردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.