بیماری دیابت که در گذشته به "مرض قند" شناخته می‍شد، یکی از بیماری‌های شایع در دنیاست که بیش از 420 میلیون نفر در دنیا را درگیر کرده است. این بیماری بر اثر عدم ترشح یا عمل نکردن هورمون "انسولین" در بدن به‌وجود می‌آید. هنگامی که هورمون انسولین به اندازه کافی ترشح نشود یا به درستی کار نکند، قند (گلوکز) دریافت‌شده از مواد غذایی، به درستی به سلول‌های بدن منتقل نمی‌شود و در خون باقی می‌ماند. این موضوع منجر به افزایش سطح قند (گلوکز) خون و بروز بیماری "دیابت" می‌شود.

glucometer and doctors measure blood glucose

در دیابت نوع 1 که معمولا در سنین پایین‌تر و حتی کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود، انسولین به اندازه کافی در بدن ترشح نمی‌شود اما در دیابت نوع 2 که معمولا در سنین بالاتر از 40 سال بروز می‌کند، با وجود نرمال بودن سطح انسولین، بدن توانایی جذب و استفاده از این انسولین را ندارد.

در کشور ما، بیش از 11 درصد افراد بالای 25 سال به بیماری دیابت مبتلا هستند که 7 تا 8 میلیون نفر از جمعیت کشور ما را شامل می‌شود. تشنگی شدید و تکرر ادرار، شایع‌ترین علائم بیماری دیابت هستند؛ با این وجود، علائم این بیماری، علی‌الخصوص دیابت نوع 2، می‌تواند به تدریج در طول زمان بروز کند و یا حتی بروز نکند!! به همین دلیل، بیش از 30 درصد افراد، با وجود ابتلا به این بیماری، از آن بی‌خبر هستند!

علائم بیماری دیابت که نمیشناسید!

1- بی نشانه بودن!

با توجه به این‌که بیماری دیابت در برخی موارد می‌تواند کاملاً بدون علائم باشد؛ بر مبنای شرایط محیطی و ژنتیکی، بروز این بیماری، برای هر فردی و در هر سنی 50-50 است و هیچ کسی نمی‌تواند به‌طور کامل خود را از این بیماری مصون بداند؛ حتی کسی که هیچ نشانه‌ای از این بیماری را نداشته باشد (مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، CDC).


بیشتر بخوانید: توصیه هایی از جنس قند خون!


 

2- خستگی

a man with low energy

بدن ما غذاهایی که دریافت می‌کند را به "گلوکز" تبدیل می‌کند و با ارسال این گلوکزها به سلول‌های بدن، انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت سلول‌ها تأمین می‌شود. بیماری دیابت، با ایجاد اختلال در روند انتقال گلوکز به سلول‌های بدن، تأمین انرژی بدن را دچار مشکل می‌کند که این امر به "خستگی" بیش از حد بدن منجر می‌شود.


بیشتر بخوانید: چرا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی میکنم؟



3- زخم‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند

برای مبتلایان به بیماری دیابت، زخم‌های هرچند کوچک، چالش‌های جدی و آزاردهنده‌ای محسوب می‌شوند. گلوکز اضافی موجود در خون بیماران دیابتی، موجب مزاحمت برای جریان خون‌رسانی و اختلال در روند بهبود زخم می‌شود. بیماری دیابت، ضمن اختلال در روند بهبود زخم، موجب افزایش احتمال عفونی شدن زخم‌های بدن نیز می‌شود.

بروز علائم زیر در زخم‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری دیابت باشد:

  • زخم‌هایی که در ابتدا کوچک هستند اما بعد از چندبار تشکیل لایه رویی زخم، بهبود نمی‌یابند
  • زخم‌هایی که هفته‌ها باقی می‌مانند
  • زخم‌هایی که دارای علائمی از عفونت مانند قرمز شدن، گرم شدن، حساسیت به تماس یا تخلیه ترشحات هستند

4- کاهش وزن ناخواسته

یکی از نشانه‌های بیماری دیابت که باید جدی گرفته شود، کاهش وزن و احساس گرسنگی دائمی، حتی بعد از خوردن یک وعده غذای کامل است. ضمن بررسی منظم تغییرات وزن، کاهش هرچند اندک شاخص توده بدنی (BMI)، می‌تواند به کاهش ریسک بیماری دیابت کمک کند.

کاهش ناگهانی و ناخواسته وزن، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری دیابت پیشرفته باشد و در صورت مشاهده این علامت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

5- لثه‌های متورم، قرمز و حساس

swollen red gum

هنگامی که سطح گلوکز خون به‌واسطه بیماری دیابت بالا می‌رود، سطح قند در بزاق دهان هم افزایش می‌یابد و باکتری‌های موجود در دهان و لثه‌ها می‌توانند از این قند تغذیه کنند. تغذیه شدن این باکتری‌ها، ضمن ایجاد مشکلات لثه، موجب پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شود. به همین دلیل، مشکلات لثه و دهان، در بیماران دیابتی مشکل شایعی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: لبخند زیبا، بدن سالم: اهمیت سلامت دندان در سلامت بدن


از سوی دیگر، بروز مشکلات لثه موجب ایجاد عفونت و افزایش سطح قند خون می‌شود که خود عاملی برای از کنترل خارج شدن بیماری دیابت است. تحقیقات تازه نشان می‌دهد که درمان مشکلات لثه می‌تواند در کاهش سطح گلوکز خون مؤثر باشد.

6- ایجاد پوست تیره و مخملی در محل چروک‌های پوست

dark velvet thick skin of neck

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، ایجاد یک لایه پوست تیره، ضخیم و مخملی در تاخوردگی‌ها و محل چروک‌های پوست، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری دیابت باشد.

این وضعیت موسوم به "آکانتوزیس نیگریکانس"، در افراد چاق هم دیده می‌شود اما احتمال بروز دیابت نوع 2 برای کودکانی که دارای این وضعیت در پوست خود هستند، بیشتر است. با توجه به این‌که اخیراً ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان افزایش یافته است، این تیرگی‌های پوست می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص دیابت نوع 2 در کودکان باشد.

7- تاری دید

 اصلی‌ترین دلیل از دست رفتن بینایی افراد 18 تا 64 سال، دیابت است. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده توسط انجمن دیابت آمریکا (ADA)، معاینه سالانه بینایی، می‌تواند از 95% موارد نابینایی ناشی از دیابت جلوگیری کند.

گلوکز اضافی ناشی از دیابت، مایع چشم را تخلیه می‌کند و موجب تورم عدسی چشم می‌شود. از سوی دیگر، این گلوکز اضافی، در طول زمان، به رگ‌های کوچک موجود در شبکیه چشم آسیب می‌رساند و موجب اختلال یا تاری دید می‌شود.

8- بیش از حد بیمار شدن

با افزایش سطح گلوکز خون، محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود و عفونت‌ها به سرعت بیشتری در بدن گسترده می‌شوند. از این رو، بیماری دیابت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلای بیشتر به بیماری و عفونت‌ها می‌شود. 

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط انجمن کنترل ابتلا یه بیماری‌ها و اپیدمولوژی (APIC) بیشترین عفونت‌های ناشی از دیابت، در قسمت‌های زیر بروز می‌کند:

  • گوش، بینی و گلو (عفونت‌های قارچی)
  • مجاری ادراری
  • پوست ف

عفونت کلیه و مثانه، یکی از شایع‌ترین عوارض مربوط به بیماری دیابت است.


بیشتر بخوانید: 10 راهکار طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن



حرف آخر

با توجه به جاری بودن خون در سراسر بدن، تغییر سطح قند خون ناشی از دیابت، می‌تواند در نقاط مختلف بدن، به شکل‌های مختلفی بروز کند. شناختن علائم این بیماری، می‌تواند به اقدام سریع‌تر برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک کند. با این وجود، تشخیص و درمان این بیماری، باید به صلاحدید پزشک و بر مبنای معاینات اصولی پزشکی صورت گیرد.

منبع:

www.healthcentral.com