روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن چگونه است؟

اولین و مهم ترین کار برای رعایت بهداشت دهان و دندان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. شاید این کار بسیار ساده به نظر برسد؛ اما بسیاری از مردم همین کار ساده را اشتباه انجام می دهند. برای داشتن دندان ها و دهانی تمیز لازم است که اصول مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرید. برای اینکه با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا شوید، لازم است مراحل آن را بدانید.

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

برای مسواک زدن مراحل زیر را طی کنید:

  1. اول از همه مسواک را با زاویه 45 درجه در محل برخورد لثه و دندان خود قرار دهید.
  2. برای مسواک زدن فقط از حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید. این کار را بسیار آرام و با حوصله در خط لثه ها و دندان ادامه دهید.
  3. در آموزش روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خوب است بگوییم که نباید به هیچ عنوان مسواک را محکم فشار دهید؛ زیرا این کار به لثه و مینای دندان آسیب های فراوانی می رساند.
  4. تمام سطح دندان از جمله سمت گونه، سمت زبان و سطحی که با آن غذا می جوید را مسواک بزنید. در هنگام مسواک زدن حتما روی دندان های عقبی خود توجه ویژه ای داشته باشید.
  5. برای اینکه بهتر بتوانید روی دندان را مسواک بزنید، از حرکات عقب و جلو استفاده کنید.
  6. در انتهای کار نیز زبان خود را مسواک بزنید تا تمام قارچ ها، غذا ها و مواد زائدی که در دهان شما وجود دارند از بین بروند.

برای یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها مقداری صبر و حوصله نیاز است. اگر آن را با اصول درست یاد بگیرید، دندان های شما همیشه سالم خواهند ماند.

درست مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن نیز امری ضروری برای سالم نگه داشتن دندان ها است. نخ دندان به خوبی می تواند به نواحی بین دندان ها نفوذ کند و غذا های باقی مانده بین آن ها را از بین ببرد.

دسترسی به این نقاط با استفاده از مسواک نسبتا دشوار است. به همین دلیل است که این نواحی حتی با یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز دست نخورده باقی می مانند و غذا در بین آن ها گیر می کند. برای نخ دندان کشیدن طعم و نوع نخ دندانی که انتخاب کرده اید مهم نیست. فقط نخ دندانی را انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد آسیب به لثه ها نرساند.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

  1. اول از همه یک تکه نخ را به طول حدود 45 سانتی متر برش دهید.
  2. یک سر نخ را دور انگشت میانی دست چپ و سر دیگر را دور انگشت میانی دست راست بپیچید. دست های شما حداقل باید بین 5 تا 10 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.
  3. برای آشنایی با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید بدانید که در حین نخ دندان کشیدن حتما باید نخ دندان را به آرامی بین دندان ها به سمت لثه بکشید.
  4. نخ را به شکل حرف C دور هر دندان منحنی کنید و با احتیاط آن را زیر خط لثه بکشید.
  5. نخ را چندین بار حین کشیدن با احتیاط بالا و پایین ببرید تا تمامی پلاک ها و جرم های بین دندانی پاک شوند. بهترین جرم گیر دندان همین نخ دندان است!
  6. به هیچ عنوان در حین نخ دندان کشیدن آن را بین دندان های خود خارج و داخل نکنید. زیرا امکان التهاب و بریدگی لثه توسط نخ دندان وجود دارد.

چرا باید از مسواک و نخ دندان استفاده کنیم؟

چرا باید از مسواک و نخ دندان استفاده کنیم

حال که با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا شدید، خوب است که با دلایل استفاده از آن ها آشنا شوید. در این قسمت در مورد دلایلی که چرا لازم است از این دو وسیله برای بهداشت دهان استفاده کنید توضیح خواهیم داد.

  1. جلوگیری در از دست دادن دندان

همان طور که گفتیم، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حفظ بهداشت و دندان شما ضروری است. اگر در مراقبت و مسواک زدن دندان های خود سهل انگاری کنید، امکان عفونت، التهاب و پوسیدگی دندان وجود دارد. همچنین در صورتی که مسواک بزنید ولی طبق روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عمل نکنید، باز هم ممکن است که دچار این مشکل ها شوید و دندان های طبیعی خود را از دست بدهید.

  1. جلوگیری از بوی بد دهان

بوی بد دهان یا همان هالیتوز یکی از مشکلاتی است که در صورت مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن دچار آن می شوید. اگر بعد از خوردن غذا مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، غذا برای مدت طولانی در دهان شما باقی می ماند و باعث تجمع باکتری های مختلف می شود. این باکتری ها با گذر زمان تکثیر می شوند و بوی بدی در دهان شما ایجاد می کنند. توجه به روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند دهان و دندان های شما را سالم و پاکیزه نگه دارد و بوی بد آن ها را کاملا از بین ببرد.

  1. زوال عقل

طبق تحقیقات انجام شده توسط جامعه بازنشستگان لاگونا هیلز بین سلامت دندان ضعیف و زوال عقل ارتباط وجود دارد. طبق گفته این موسسه افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، معمولا کمتر دچار زوال عقل می شوند. نتایج این گفته با تحقیق بر روی 5468 فرد 18 ساله به دست آمده است. با انجام تحقیقات روی این تعداد افراد مشخص شد افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند، نسبت به افرادی که روزانه حداقل دو بار مسواک می زنند بین 22 تا 65 درصد احتمال بیشتری دارد که به زوال عقل دچار شوند.

جمع بندی

سلامت دندان و دهان مسئله بسیار مهمی است. اولین قدم برای سالم نگه داشتن دهان و دندان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. شما می توانید با روزانه حداقل دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دهان و دندان های خود را سالم نگه دارید. البته به شرطی که نخ دندان کشیدن و مسواک زدن شما طبق اصول صحیح آن باشد. ما در این مقاله برای اینکه بتوانید بهتر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، در مورد روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توضیح دادیم.