wris-digital-blood-pressure-monitor

اندازه گیری فشار خون جزو مراقبت های پزشکی بسیار مهم محسوب می شود، زیرا بیماری فشار خون، مادر بیشتر بیماری های قلبی است. اما اندازه گیری فشار خون، آنقدر ها هم ساده نیست. ابتدا باید یک دستگاه فشار سنج مناسب را برای خود تهیه کنید. انواع مختلفی از فشار سنج ها در بازار ارائه می شوند، مانند فشار سنج عقربه ای، جیوه ای و مچی، با توجه به سطح دانش و نیاز خود می توانید بهترین مورد را انتخاب کنید.

در ادامه مطلب، نحوه کار با فشار سنج مچی را به شما یاد خواهیم داد. فشار سنج های مچی جزو راحت ترین و کاربردی ترین فشار سنج ها محسوب می شوند. فقط کافی است که آن ها را بر روی مچ دست خود ببندید و آن را هم راستا با قلب خود قرار دهید. در ادامه نحوه کار با فشار سنج مچی را به طور دقیق تری بررسی خواهیم کرد.

 

از کجا می توانیم دستگاه فشار سنج مچی را تهیه کنیم؟

قبل از یادگیری نحوه کار با فشار سنج مچی، نیاز است که دستگاه فشار سنج را از یک داروخانه یا فروشگاه تجهیزات پزشکی معتبر تهیه کنید تا از کارکرد دقیق و درست آن اطمینان حاصل کنید.

 

استفاده از فشار سنج مچی

1) در مرحله اول نیاز است که به مدت چند دقیقه بر روی یک صندلی ساده بنشینید، به پشتی آن تکیه دهید و نفس عمیق بکشید تا بدن شما به حالت نرمال خود برگردد و برای اندازه گیری فشارتان آماده شوید.

2) در مرحله دوم برای کار با فشار سنج دیجیتالی مچی، لازم است که آستین خود را بالا بزنید، (به طوری که به دستتان فشار اضافی وارد نکند). در صورت نیاز می توانید آستین خود را به طور کامل در بیاورید. سپس دستگاه فشار سنج مچی را به طوری که مانیتور آن بر روی نبض مچتان قرار بگیرد، بر روی دستتان قرار دهید.

wrist blood pressure monitor

3) توجه کنید که مانیتور حتما باید بر روی داخل مچ دستتان قرار گیرد زیرا سنسور های صفحه نمایش، با استفاده از نبض شما بهتر و دقیق تر عدد فشار خون را متوجه می شود.

4) بازوی خود را خم کنید و کف دستتان را بر روی قلبتان قرار دهید. همچنین می توانید دست خود را صاف بر روی دسته صندلی بگذارید اما باید حواستان جمع باشد که کف آن را به سمت بالا نگه دارید و مشت نکنید تا به آن فشاری وارد نشود.

5) در ادامه، دکمه شروع (start) فشارسنج مچی خود را فشار دهید تا دستگاه شروع به باد شدن بکند. در هنگام باد شدن دستگاه، از هر گونه صحبت و حرکت به طور جدی پرهیز کنید، زیرا این کار موجب به وجود آمدن اختلال در کارکرد دستگاه خواهد شد. به هیچ عنوان حرکت نکنید تا دستگاه فشار شما را اندازه گیری کند و عدد را به شما بر روی مانیتور نشان دهد.

 

نحوه خواندن عدد بر روی مانیتور

وقتی اندازه گیری دستگاه فشار سنج مچی به اتمام رسید، عددی که مانیتور به نمایش گذاشته را بخوانید و در جایی یادداشت کنید. سپس یک الی دو دقیقه صبر کنید و یک بار دیگر آن عدد را بخوانید، در صورت نزدیک بودن دو عدد میانگین آن ها را محاسبه کنید و در نهایت آن عدد را به عنوان فشار خون خود در نظر بگیرید.

در میان خواندن دو عدد، می توانید چند نفس عمیق بکشید. به هیچ عنوان کم تر از دو دقیقه صبر نکنید، زیرا فشار خون شما بعد از هر بار صبر کردن، کمی بالا می رود و برای اینکه عدد آن نرمال شود، باید حداقل دو دقیقه صبر کنید.

 pink wrist blood pressure monitor

 

نکات مهم قبل از استفاده از فشارسنج مچی

برای یادگیری نحوه کار با فشار سنج مچی، لازم است که به یک سری نکات مهم توجه کنید تا دقت اندازه گیری بالا تر برود و هیچ گونه اختلالی در آن به وجود نیاید.

1) نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون خود، از نوشیدن هر گونه نوشیدنی الکلی و کافئین دار خودداری کنید.

2) قبل از اندازه گیری فشار خون خود به هیچ عنوان سیگار نکشید. در کل از استعمال هر گونه دخانیات خودداری کنید.

3) نیاز است که بدانید انجام هر گونه فعالیت بدنی نزدیک به زمان استفاده از فشار سنج، می تواند در کار آن اختلال جدی ایجاد کند.

اندازه گیری فشار خون، مخصوصا در سنین بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. فشار خون بالا، می تواند باعث بروز بیماری های خاص و جدی شود، به همین دلیل است که سالانه تعداد بسیار زیادی از این دستگاه ها به فروش می رسند. توصیه ما به شما این است که اگر برای سلامتی خود ارزش قائل هستید، یک دستگاه فشار سنج را در خانه خود داشته باشید. برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر به سایت درمان کالا مراجعه کنید و با توجه به نیاز و بودجه خود راهنمایی بگیرید.

 


بیشتر بخوانید: