راهنمای انتخاب فشارسنج دیجیتالی

فشارخون بالا، که به قاتل خاموش معروف است، علنا هیچ نشانه ی آشکاری ندارد؛ با این وجود، در سراسر دنیا، از سیگار، دیابت و چاقی کشنده تر است! پس در این وضعیت، اندازه گیری فشارخون در خانه، با استفاده از دستگاه های اندازه گیری فشارخون مطمئن، یک راه مهم و راحت برای رسیدگی به وضعیت سلامتی شماست. درست است که شما برای خرید یک دستگاه اندازه گیری فشارخون نیازی به تجویز پزشک ندارید، اما بهتر است قبل از اینکه هزینه کنید، این مطلب را بخوانید تا نیاز واقعی خود را بشناسید؛ سپس اقدام به خرید کنید.

با هر انقباض قلب، فشارخون شما بالا میرود و سپس با بازگشت قلب به حالت عادی، فشارخون پایین می آید. فشارخون شما میتواند به دلیل مسائل ساده ای مانند نحوه ی ایستادن، ورزش کردن، تغذیه، استفاده از دارو یا خواب، بالا یا پایین رود؛ به همین دلیل است که میزان فشارخونی که در مطب پزشک اندازه گیری میشود میتواند درست نباشد! (به دلیل داشتن استرس). پس فشارسنج های دیجیتالی خانگی با توجه به کاربری ساده و امکان اندازه گیری فشارخون در خانه و شرایط کم استرس، میتوانند برای بسیاری از افراد مناسب باشند.

فشارخون های دیجیتالی دو نوعند: فشارسنج های دیجیتالی بازویی و مچی. در ادامه به بررسی ویژگی های هرکدام از این دو نوع و سپس به فاکتورهای مهم در خرید فشارسنج دیجیتالی میپردازیم.

فشارسنج های دیجیتالی بازویی :

در این نوع فشارسنج ها، کاف بصورت اتوماتیک پرباد شده و نتایج نمایش داده میشود. اکثر این نوع فشارسنج ها دارای نشان دهنده های ریسک بالا هستند که در صورتی که نتیجه ی شما بالاتر از حد نرمال باشد، به شما هشدار میدهند. برخی از این نوع فشارسنج ها امکان دانلود نتایج و به اشتراک گذاشتن آنها با پزشک را میدهند. برخی از مدل های این دستگاه امکان ذخیره ی اطلاعات چند کاربر را باهم میدهند و این خاصیت میتواند یک فشارسنج را به یک فشارسنج خانواده تبدیل کند! در انتخاب فشارسنج های بازویی فیت بودن کاف با دور بازو مهم است و در صورتیکه سایز کاف مناسب نباشد میتواند دقت اندازه گیری را کاهش دهد. در انتخاب سایز کاف، به بزرگسال یا اطفال بودن کاف اکتفا نکنید؛ بلکه سایز کاف را از طریق اندازه ی دقیق (برحسب سانتی متر) با اندازه ی بازوی خود مطابقت دهید.

فشارسنج های دیجیتالی مچی :

این فشارسنج ها کاملا اتوماتیک هستند و کاربری بسیار ساده ای دارند اما نسبت به فشارسنج های بازویی دقت پایینتری هم دارند. سبک بودن، اشغال فضای کم و قابل حمل بودن از ویژگی های مثبت این نوع فشارسنج های دیجیتالی است. با توجه به اینکه در این نوع فشارسنج ها اندازه گیری از طریق مچ انجام میشود، حساسیت بالایی در مورد نحوه ی قرارگیری دست برای این نوع فشارسنج ها وجود دارد و این مسأله علاوه بر اینکه دقت اندازه گیری را تحت تاثیر قرار میدهد، میتواند استفاده از دستگاه را برای کاربر محدود و سخت کند.

فشارسنج دیجیتالی (بازویی یا مچی) برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که در حال درمان فشارخون بالا هستند؛ برای بررسی میزان موفقیت روش درمانی
  • کسانی که به مراقبت هایی بیشتر از مراقبت های معمولی و مراجعه های معمول به پزشک نیاز دارند. مانند افرادی که دچار مشکل در عروق کرونری قلب هستند، کسانی که دچار اختلالات کلیه هستند و افراد  مبتلا به دیابت
  • خانم های باردار
  • افرادی که فشارخون آنها نزد پزشک بالا نشان داده شده است و لازم است نسبت به داشتن فشارخون بالا اطمینان حاصل کنند
  • کسانی که از دکتر رفتن میترسند و اسم دکتر برای آنها استرس به همراه می آورد!

نکته: برای افرادی که سابقه ی سکته ی قلبی، بی نظمی ضربان قلب و سایر اختلالات مربوط به قلب را دارند، استفاده از فشارسنج های دیجتال توصیه نمیشود

برای خرید یک فشارسنج دیجیتالی خوب (مچی یا بازویی) به این نکات دقت کنید:

  • در قدم اول به برند فشارسنج توجه کنید. مطمئن شوید که مدل مورد نظر شما توسط یک کمپانی معتبر که سابقه ی مشخص و مثبتی در این صنعت دارد ساخته شده است. در غیر اینصورت، ممکن است پول خود را صرف خریدن فشارسنجی کنید که فقط به درد کشوی آخر کمد میخورد!
  • به دنبال فشارسنجی باشید که توسط موسسات معتبر دنیا تایید شده است. تاییدیه های یک آژانس بین المللی، با بررسی های سخت گیرانه ی تخصصی اعطا میشود و شما را از بررسی بیشتر بی نیاز میکند.
  • به دنبال مدلی باشید که ضربان نامنظم قلب را تشخیص دهد. حتی اگر شما مشکل ضربان نامنظم قلب ندارید هم از مدلی استفاده کنید که این مشکل را بتواند تشخیص دهد. زیرا ضربان نامنظم قلب، نرم افزار فشارسنج هایی که قابلیت تشخیص ضربان نامنظم قلب ندارند را گیج میکند؛ که منجر به پایین آمدن دقت اندازه گیری میشود.
  • اگر قابل حمل و کوچک بودن فشارسنج برای شما اهمیت بالایی ندارد، فشارسنج بازویی بخرید. بطور کلی دقت اندازه گیری فشارسنج های دیجیتال نسبت به فشارسنج های عقربه ای و جیوه ای پایینتر است. اما بازهم نتایج اندازه گیری با فشارسنج بازویی دقیق تر از فشارسنج مچی است. فشارسنج های مچی برای افرادی توصیه میشود که اندازه ی  بازوی آنها بیش از حد بزرگ باشد یا اینکه شرایط آنها بگونه ای باشد که دائما در حال مسافرت باشند.
  • اگر بودجه ی کافی دارید، فشارسنج تمام اتوماتیک بخرید. زیرا تمام اتوماتیک بودن فشارسنج (به خصوص باد شدن خودکار کاف) موجب کمترین تحرک در فرد هنگام اندازه گیری میشود و باعث میشود که نتیجه ی اندازه گیری به نتیجه ی واقعی بیشتر نزدیک باشد.
  • برخی از فشارسنج های دیجیتالی، فشار را در سه مرحله ی پی در پی اندازه گیری میکنند و سپس میانگین این سه نتیجه را اعلام میکنند. اگر بودجه ی کافی دارید، از این نوع فشارسنج ها بخرید. زیرا این روش اندازه گیری دقت اندازه گیری را به شکل قابل توجهی بالا میبرد و موجب میشود که خطاهای ناشی از شرایط ایستادن و... که قبلا ذکر شد، بر روی نتیجه ی نهایی تاثیر نگذارد.
  • باز هم اگر به اندازه ی کافی بودجه دارید (!)، فشارسنجی را خریداری کنید که قابلیت اتصال به کامپیوتر یا گوشی هوشمند موبایل را داشته باشد. واضح است که ثبت کردن نتایج، رسم نمودارها و بررسی روندها در اندازه گیری فشارخون بسیار میتواند مفید و بااهمیت باشد. این کار به وسیله ی نرم افزارهای کامپیوتری یا گوشی های هوشمند انجام میشود. شما نتایج را به دستگاه هوشمند خود منتقل میکنید (اگر فشارسنج شما این قابلیت را داشته باشد) و بررسی میکنید که در طول یک دوره ی زمانی خاص چه تغییراتی در فشارخون شما به وجود آمده است و دلیل این تغییرات میتواند توسط پزشک تفسیر شود
  • فشارسنجی را خریداری کنید که گارانتی معتبر داشته باشد. پیشنهاد میشود که حداقل دو سال گارانتی برای یک دستگاه فشارسنج دیجیتالی وجود داشته باشد. امروزه تکنولوژی های ساخت فشارسنج های دیجیتالی تا جایی پیشرفت کرده اند که بعضی از دستگاه ها توسط کمپانی سازنده تا بیشتر از 5 سال ضمانت میشوند.

برخی از ویژگی هایی که به نظر مهم می آیند اما کم اهمیت تر هستند:

  • داشتن حافظه ی جانبی: اینکه یک فشارسنج دیجیتالی حافظه ی جانبی داشته باشد، یک قابلیت خوب است اما ضروری نیست! و اگر برای شما محدودیت بودجه وجود دارد، میتوانید از این قابلیت صرف نظر کنید و طبیعتا هزینه ی کمتری بپردازید. اگز از فشارسنجی استفاده میکنید که دارای حافظه است، حتما دقت کنید که نتایج بر اساس تاریخ و ساعت اندازه گیری ذخیره شوند. ثبت نتایج بدون تاریخ و ساعت، ارزش بسیار کمتری دارند زیرا قابلیت تحلیل را تا حد زیادی محدود میکنند.
  • داشتن آداپتور AC : برای حالتی که در طول روز به طور منظم میخواهید از فشارسنج استفاده کنید (مانند برخی پزشکان)، داشتن آداپتور برای وصل کردن فشارسنج به برق میتواند بااهمیت باشد. در غیر اینصورت میتوانید برای داشتن یا نداشتن آداپتور وسواس به خرج ندهید.

  • نشان دهنده ی فشارخون ناشتا: ویژگی خوبی است که به تازگی برخی از برندها آن را به محصولات خود اضافه کرده اند اما اصلا ضروری نیست. فشارسنج هایی که نتایج را با توجه به ساعت و تاریخ ذخیره میکنند، همین قابلیت را از قبل در درون خود دارند.
  • نشان دهنده ی فشارخون بالا برای زنان باردار: فشارخون برای زنان باردار مقداری متفاوت است. برخی از دستگاه ها پس از اندازه گیری فشار نشان میدهند که فشار اندازه گیری شده بطور خاص برای زنان باردار میتواند خطرناک باشد یا خیر. این قابلیت برای همه ی افراد ضروری نیست.

 منابع:

www.semedicalsupply.com

www.consumerreports.org

 فشارسنج های دیجیتال سایت درمان کالا را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید:

فشارسنج بازویی | فروشگاه اینترنتی درمان کالا

فشارسنج مچی | فروشگاه اینترنتی درمان کالا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.semedicalsupply.com/category-s/269.htm

https://www.consumerreports.org/cro/blood-pressure-monitors/buying-guide/index.htm

 

http://www.nursetheory.com/best-sphygmomanometers/