واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

سؤالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که واریس چیست؟ واریس در واقع متورم شدن سیاهرگ ها یا رگ ها را می گویند که سبب می شود سرخرگ ها با شریان بسیار زیادی به نقاط دیگر بدن برسند.

واریس چیست؟

واریس چیست

همانطور که می دانید تا وقتی که انسان زنده است، قلب می تپد و خون از طریق یک سیستم رگی به سیستم های مختلف بدن می رسد. رگ ها لوله های توخالی ای هستند که انعطاف پذیری بالایی دارند و سبب می شوند که خون ها در قسمت هایی از بدن پمپاژ شوند.

هنگامی که ماهیچه افراد منقبض می شود، دریچه ای به قلب باز می گردد و سبب می شود که خون در رگ ها حرکت کند. هنگامی که ماهیچه ها منقبض می شوند دریچه قلب بسته می شود و جریان خون در رگ ها حفظ می شود. خون هنگامی که به قلب نزدیک می شود در قسمت های مختلفی از بدن سریع تر پمپاژ می شود و رگ ها خون را از قسمت های شکم و پا عبور می دهند. اگر به هر دلیلی دریچه های داخلی آسیب ببینند ممکن است به طور کامل بسته نشوند و خون ها به سمت عقب جریان پیدا کنند.

سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که واریس چیست ؟ واریس می تواند در قسمت های مختلفی از بدن از جمله بازو ها، پا ها، اندام های داخلی مثل روده، طحال، اندام های لگن، کبد، مغز و ریه ها به وجود بیاید. به طور کلی هنگامی که خون در رگ ها لخته شود واریس اتفاق می افتد. واریس ها لخته های خونی هستند که در قسمت های مختلفی از بدن اتفاق می افتند و اگر درمان نشوند ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشند. واریس متورم شدن رگ ها را به دنبال دارد که با درد زیادی نیز همراه است و تا حدودی زندگی فرد را مختل می کند.

دلایل ایجاد واریس چیست ؟

دلایل ایجاد واریس

در این مقاله معنای واریس را برای شما توضیح دادیم و حالا می خواهیم به دلایل به وجود آمدن واریس بپردازیم. دلایل مختلفی در به وجود آمدن واریس نقش دارند. یکی از آن ها رگ های برآمده است، رگ های پیچ خورده و متورم همانند طناب که اغلب در رنگ آبی و بنفش وجود دارند.

واریس در سطوح مختلف از قسمت های پا و مچ پای افراد ظاهر می شود. این بیماری می تواند به صورت خوشه ای یا عنکبوتی در بدن افراد ظاهر شود. واریس سبب می شود که در عضلات پا احساس خستگی، سنگینی یا سستی کنید و بعد از فعالیت بدنی، رگ های واریسی تان به رنگ های کبود و بنفش خودشان را نشان دهند. اطراف رگ های واریسی معمولاً احساس خارش، زیاد است.

پا ها ممکن است درد بسیاری را تحمل کنند. درد یکی از عوامل به وجود آمدن واریس است. این درد ها عضلات زانو را تحریک می کنند. تغییر رنگ و انواع زخم های پوستی اگر درمان نشوند ممکن است به واریس منجر شوند.

اکثر رگ های واریسی در قسمت های زیر زانو ایجاد می شوند. همچنین این بیماری در افرادی که بچه دار شده اند می تواند رخ دهد. واریس معمولاً اگر در بیضه ها رخ دهد باعث به وجود آمدن ناباروری در آقایان می شود و فرد توان بچه دار شدن را ندارد. رگ های واریسی در قسمت های مختلفی از بدن بر روی پوست به وجود می آیند. با استفاده از مراقبت های بهداشتی تا حدود زیادی می توان رگ های واریسی را درمان کرد.

روش های درمان واریس چیست ؟

روش های درمان واریس

درمان واریس روش های مختلفی دارد. یکی از راه های درمانی برای از بین بردن واریس ارتفاع است. ارتفاع باعث می شود جریان خون افزایش پیدا کند. می توانید پا های خود را در طول روز چندین بار بالا ببرید و به مدت ۳۰ ثانیه آن ها را بالا نگه دارید. جوراب های واریسی یا جوراب های فشرده یکی از محصولاتی است که به درمان واریس کمک می کند و فشرده سازی رگ ها را به دنبال دارد.

یکی دیگر از راه های درمان واریس، فیزیوتراپی است که یکی از راه های بسیار بهداشتی است. فیزیوتراپی واریس رگ ها را از بین می برد و در نهایت آن ها را به بافت های اسکار تبدیل می کند و در کمترین زمان زخم ها را درمان می کند. روش دیگری هم وجود دارد که لیزر درمانی است.

جراحی وریدی یکی از روش های بسیار خوب است و به از بین بردن رگ های واریسی کمک فراوانی می کند.

از ایستادن طولانی مدت جداً خودداری کنید. برای اینکه جریان خون به صورت منظم در قسمت هایی از بدن شما صورت بگیرد بهتر است پا های خود را بکشید و مدت زمان طولانی نایستید. پا های خود را بالا بیاورید، بالا بردن پا ها کمک زیادی به از بین بردن واریس و درمان آن می کند.

حتماً از جوراب های فشاری واریس استفاده کنید؛ زیرا این جوراب ها به گونه ای طراحی شده اند که رگ های واریسی را در کمترین زمان از بین می برند. رگ های واریسی درد بسیار زیادی دارند و افراد درد بسیار زیادی را تحمل میکنند. اگر موارد گفته شده را انجام دهید و به یک پزشک متخصص مراجعه کنید بسیاری از درد هایتان درمان می شود.

نتیجه گیری

واریس چیست؟ در این مطلب شما را با مفهوم واریس و راه های درمان آن آشنا کردیم. واریس یکی از بیماری هایی است که با متورم شدن رگ ها به وجود می آید. هنگامی که خون به راحتی در بدن گردش نکند، واریس به صورت خوشه ای یا تار عنکبوتی افزایش پیدا می کند.

اگر به واریس مبتلا شدید بهتر است از محصولاتی مثل جوراب های واریسی استفاده کنید. اینگونه بیماری شما درمان می شود. برای اینکه واریس شما درمان شود بهتر است در طول روز پا های تان را به صورت مداوم بالا بگیرید. این گونه خون در بدن شما جریان می یابد و بیماری تان درمان می شود.