مهم ترین نکات هنگام مراقبت از انواع زخم

با انجام برخی کار های آسان می توانید از رخ دادن فاجعه ای بزرگ جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر از یک زخم کوچک و ساده به درستی مراقبت نشود، می تواند مشکلات بسیاری را با خود به دنبال داشته باشد. روش های مختلفی برای مراقبت از انواع زخم وجود دارند. حتی اگر علاقه ای به ملاقات با یک پزشک یا مراجعه به بیمارستان نیز ندارید، شما قادر به استفاده از روش های ساده و خانگی برای این کار خواهید بود.

انواع زخم

مراقبت از انواع زخم
  • ساییدگی: این مدل اغلب با کشیده شدن بر روی یک سطح زبر رخ خواهد داد. در ساییدگی خونریزی زیادی وجود ندارد؛ اما برای جلوگیری از عفونت لازم است زخم به خوبی شسته شود و از برخورد آن با آلودگی جلوگیری شود.
  • پارگی: بریدگی عمیق قسمتی از بدن انسان را با نام پارگی می شناسند. اغلب با چاقو، ماشین های مختلف و غیره رخ می دهد. در این گونه زخم ها خونریزی ممکن است در مقدار زیاد و به طور گسترده شکل بگیرد.
  • سوراخ شدگی: این مدل از زخم ها اغلب به دلیل فرو رفتن یک جسم تیز در داخل بدن رخ می دهند؛ البته گاهی اوقات نیز ممکن است با فرو رفتن یک تیر شکل بگیرند. لازم است بدانید سوراخ شدگی می تواند بسیار عمیق باشد؛ به همین دلیل است که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و از آسیب های پیش آمده جلوگیری کنید.

مراقبت خانگی از زخم های سطحی

مراقبت از انواع زخم

برای بررسی نحوه مراقبت از انواع زخم، لازم است ذکر کنیم که از برخی زخم های سطحی که خطرات جدی به دنبال ندارند می توانید در خانه مراقبت کنید و حتی گاهی اوقات به سادگی آن ها را درمان کنید. تنها لازم است مراحل زیر را به طور دقیق و درست دنبال کنید.

  • ابتدا زخم های جزئی را بشویید و پس از آن با استفاده از وسایل مخصوص، ضد عفونی کنید تا تمام آلودگی ها از بین بروند و موجب عفونی شدن زخمتان نشوند.
  • سپس برای جلوگیری از خونریزی زیاد و تورم می توانید از فشار مستقیم بر روی زخم استفاده کنید و در صورت لزوم آن را کمی بالا تر از سطح معمولی نگه دارید.
  • برای بانداژ کردن زخم مورد نظر، مراقب باشید که پانسمان شما استریل و تمیز باشد تا مشکل جدی ای به وجود نیاورد؛ البته برای بررسی مراقبت از انواع زخم ها، باید بدانید که برخی از زخم های بسیار سطحی خیلی ساده و بدون پانسمان بهبود می یابند.
  • اگر شاهد کبودی و تورم بودید، لازم است از یخ بر روی آن استفاده کنید تا با سرعت بالا تری بهبود یابد. همچنین مراقب باشید که یخ را به طور مستقیم و بدون هیچ پوششی بر روی زخم قرار ندهید. (از کندن قسمت روی زخم به طور جدی خودداری کنید.)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مراقبت از انواع زخم

همانطور که ذکر کردیم برخی از زخم های سطحی را می توانید در خانه با استفاده از جعبه کمک های اولیه درمان کنید؛ اما در صورت مشاهده شرایط زیر لازم است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

  • در صورتی که زخم شما عمق زیادی دارد.
  • خونریزی زخم با فشار مستقیم قطع نشده و شدت یافته است.
  • خونریزی مداوم زخم بیشتر از ۲۰ دقیقه طول کشیده است..
  • پس از یک تصادف جدی و سخت، شاهد زخم بر روی بدن خود یا هر مصدوم دیگری بودید.

مراقبت های پزشکی


هنگامی که برای مراقبت از انواع زخم به پزشک مراجعه می کنید، پزشک مورد نظر شما از روش های مختلفی برای درمان آن استفاده خواهد کرد. به طور کلی به ضد عفونی و شستن زخم پرداخته و پس از اعمال بی حسی، به بخیه کردن آن خواهد پرداخت. همچنین اگر زخمتان از نوع سوراخ شدگی باشد، ممکن است به واکسن کزاز نیز احتیاج پیدا کنید؛ البته لازم به ذکر است که زخم های مختلف، درمان های مختلفی نیز دارند. با توجه به محل آن و مقدار سطحی بودنش، ممکن است حتی از پانسمان نیز استفاده نکنند. همچنین در صورت درد شدید شاید دارو های مسکن یا در صورت بروز عفونت شدید پنی سیلین هم تجویز کنند.

مراقبت از زخم های بریدگی

مراقبت از زخم های بریدگی

برای مراقبت از انواع زخم لازم است به بررسی یکی از نمونه های شایع آن بپردازیم. افراد زیادی در روز با بریدگی سر و کار دارند. اگر سطحی باشد و خونریزی آن قابل کنترل باشد، لازم است آن را ضد عفونی کنید و با فشار مستقیم خون آن را بند بیاورید؛ اما اگر خونریزی قابل کنترل نبود، آن را با یک دستمال تمیز فشار دهید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در بررسی نحوه مراقبت از انواع زخم، اگر بریدگی با کنده شدن عضوی از بدن مانند انگشت همراه بود، لازم است آن را به طور غیر مستقیم در ظرف یخ قرار دهید و خیلی سریع به بیمارستان مراجعه کنید.

چه زمانی برای بریدگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که زخم بسیار عمیق است و به هیچ عنوان نمی شود جلوی خونریزی آن را گرفت، برای مراقبت از انواع زخم، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از زخم های بعد از عمل

هنگامی که عمل جراحی انجام می دهید، با یک زخم تازه و مستعد به آلودگی رو به رو خواهید بود. در این شرایط لازم است به توصیه های پزشک به خوبی گوش فرا دهید و رفتار مناسب در مواقع اورژانسی را رعایت کنید و آرامش خود را حفظ کنید. اغلب نیاز است پانسمان زخم را به طور مداوم تعویض کنید تا آلودگی ها را به خود جذب نکند. همچنین پوست اطراف زخم نیز به نظافت مرتب نیاز دارد تا از عفونی شدن آن جلوگیری شود.

کمک به زخمی ها بر اساس مدل زخم

کمک به زخمی ها بر اساس مدل زخمنباید ها:
  • اگر فرد مصدوم مشکوک به خونریزی داخلی است، نباید خود سرانه کار خاصی برای مراقبت از انواع زخم انجام دهید.
  • اگر یک جسم خارجی درون بدن شما یا فرد دیگری فرو رفته و موجب زخمی عمیق شده است، نباید به آن دست بزنید و اقدام خطرناکی انجام دهید.

باید ها:

  • از مصدوم خود بخواهید برای بهبود خون رسانی، پا های خود را بالا تر از قلب نگه دارد.
  • اگر جسم خارجی در زخم وجود ندارد، با فشار مستقیم، مصدوم را سریعا به بیمارستان برسانید.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با مراقبت از انواع زخم صحبت کردیم و انواع زخم را نامبردیم و برای درمان هرکدام به صورت جداگانه توضیح دادیم. درمان های خانگی را توضیح دادیم و شرح دادیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود. همچنین مراقبت از زخم بعد از عمل را نیز شرح داده ایم و در آخر هم نیز بر اساس نوع زخم باید ها و نباید ها در مواقع ضروری را نام بردیم.