یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروزه «محافظت از پوست در برابر نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های دیجیتالی و خورشید» است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و سایر امکانات دیجیتالی افراد استفاده بیشتری از کامپیوتر یا تلفن همراه دارند و همین امر علاوه بر خستگی بیشتر چشم باعث آسیب رساندن به سلامت پوست می‌شود. نور آبی جز طیف نورهای مرئی است که علاوه بر نور خورشید، توسط دستگاه‌های الکترونیکی یا دستگاه‌های روشنایی داخلی هم ساطع می‌شود. اگر شما به پوست خود اهمیت می‌دهید و به دنبال راه حل‌های کاربردی برای محافظت از پوستتان در برابر نور موبایل هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

 

 

 

5 راه حل آسان برای محافظت از پوست در برابر نور موبایل (نور آبی)

بر اساس آمارهای به دست آمده نسل جدید نسبت به نسل‌های قبل بیشتر در معرض نور آبی قرار دارند، به‌طور میانگین هر فرد روزانه حدود ۱۱ ساعت با رسانه‌های دیجیتال درگیر است! این نور علاوه بر خستگی و پیری چشم باعث بیماری‌های مختلفی مانند خشکی چشم یا اختلال در چرخه خواب می‌شود. در قسمت بعد بهترین روش‌های مقابله با نور آبی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

 1- یک راهکار مؤثر برای جلوگیری از خستگی چشم «پلک زدن مداوم» است همچنین می‌توانید از پاشیدن مقداری آب به چشم‌های خود یا اشک مصنوعی هم استفاده کنید. نگاه طولانی مدت به صفحه نمایش دستگاه‌های الکترونیکی باعث خشکی چشم می‌شود به همین علت سعی کنید هنگام کار با کامپیوتر یا گوشی موبایل راهکارهای گفته شده را تکرار کنید.

 

 

 2- پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا اغلب گوشی‌های هوشمند «صفحه نمایش ضد بازتاب» داشته باشند اما درصورتی‌که گوشی شما فاقد این قابلیت است سعی کنید چنین صفحه‌ای را برای آن تهیه کنید تا از آسیب رساندن به چشم‌هایتان تا حد زیادی جلوگیری کنید.

 

 
3- شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های مختلف میزان نور موبایل (نور آبی) را کاهش دهید.

 


بیشتر بخوانید: 3 راهکار عملی برای از بین بردن خشکی چشم


 
4- به‌طور کلی چشم انسان عادت دارد برای چند دقیقه به چیزی در فاصله نزدیک نگاه کند و بعد از مدتی نگاهش را به چیزی در فاصله دور تغییر دهد، این عادت باعث می‌شود تا وقتی ساعت‌های طولانی به چیزی در فاصله نزدیک نگاه می‌کنید چشمانتان اذیت شود! بر اساس قانون ۲۰/۲۰/۲۰ انسان باید بعد از ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به شی‌ء در حداقل فاصله ۲۰ متری نگاه کند!

 

 

 
5- توصیه می‌شود بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه کار با دستگاه، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. ترجیحاً این چند دقیقه استراحت بدون نگاه کردن به هرگونه صفحه نمایشی و همراه با کمی ورزش باشد تا خستگی چشم به‌خوبی رفع شود.

 

 

کلام آخر

اجتناب از کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند یا تبلت تا حدودی غیرممکن است اما محدود کردن این وسایل و استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند به سلامت بیشتر بدن کمک کند. شما می‌توانید میزان کنتراست، روشنایی و اندازه حروف صفحه نمایش خود را مطابق با استانداردها تغییر دهید. برخی از افراد با کوچک کردن بیش از حد اندازه حروف در گوشی‌های هوشمند خود، چشمانشان را خسته می‌کنند و کیفیت دیدشان را کاهش می‌دهند.

 

منبع:

www.ucdavis.edu

 


بیشتر بخوانید: