نحوه تربیت فرزندان، یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مسائلی است که مستقیماً بر آینده و سرنوشت آن‌ها تأثیرگذار است. بسیاری از عادت‌ها، اخلاق یا مشکلات افراد در بزرگسالی، معمولاً به آموزه‌هایی که در کودکی فراگرفته‌اند بازمی‌گردد. 

یکی از مشکلات رایج در تربیت فرزندان، عدم توجه والدین به اصول تربیت صحیح و در پیش گرفتن روش‌های غیراصولی، مخرب و اشتباه در تربیت کودک است. بسیاری از این اشتباهات حاصل عدم آگاهی والدین از میزان تأثیرگذاری رفتار و روش تربیتی در اخلاق کودک و آینده اوست.

اکثر والدین اعتقاد دارند که فرزندشان یک مورد کاملاً خاص است که یک روش تربیتی منحصربه‌فرد و نوآورانه مختص خود را می‌طلبد. اما با توجه به این‌که اصول تربیت صحیح فرزندان، دارای اصولی استوار بر شاخصه‌های روان‌شناختی انسان است، برای اکثر کودکان (حتی فرزند شما!!) قابل اجراست و باید مبنای تربیت فرزندان قرار بگیرد.

اشتباهاتی که والدین مرتکب می‌شوند و بر آینده کودکانشان تاثیرگذار است

1- تنبیه کودک در حضور دیگران

mom punish the kid in public

کارهایی که کودکان می‌کنند، گاهی موجب عصبانی شدن و از دست رفتن کنترل والدین می‌شود. یکی از اشتباهاتی که والدین مرتکب می‌شوند، فریاد زدن و حتی تنبیه کردن فرزندان در حضور دیگران است.

شاید برای پدر و مادری که فرزند خود را تنبیه می‌کنند، حضور یا عدم حضور دیگران مسأله بااهمیتی محسوب نشود اما این موضوع برای کودک، یک مسأله بسیار بااهمیت است!

تنبیه کودک در حضور دیگران، موجب تضعیف اعتماد به‌نفس و خجالتی شدن فرزند در آینده می‌شود.

 

2- استفاده از روش‌های تربیتی قدیمی

اینکه در آینده چه نوع والدینی باشیم، از اتفاقاتی که در کودکی مشاهده کرده‌ایم نشأت می‌گیرد!

بسیاری از پدر و مادرها، روش‌های تربیتی والدین خود را بر روی فرزندان خود پیاده می‌کنند و این‌گونه توجیه می‌کنند که:

پدرم این کار را کرد، پس من هم می‌کنم!

این یک توجیه اشتباه است که می‌تواند اشتباهات تربیتی را نسل به نسل منتقل کند!

به جای تکرار اشتباهات والدین خود، به‌دنبال قطع کردن سیکل انتقال این اشتباهات و درس گرفتن از آنها، در جهت اصلاح رفتار خود با فرزندانتان باشید. هیچکس بهتر از شما نمی‌تواند اشتباهاتی که والدینتان در تربیت شما مرتکب شده‌اند را حس کند!

 

3- بیش از حد درگیر خود بودن

اگر فرزندان خود را در آغوش نگیرید، به حرف‌هایشان گوش ندهید یا نسبت به نظرات و دغدغه‌هایشان بی‌تفاوت باشید، آنها را از لحاظ احساسی ایزوله می‌کنید.

بی‌تفاوتی و کم‌توجهی به کودک، موجب تکرار همین رفتار از سوی کودک، با سایر افراد جامعه می‌شود. برای کودکی که با کم‌توجهی والدین مواجه بوده است، صمیمی شدن، دوست‌یابی، اعتماد به دیگران و حتی تشکیل خانواده، با مشکل مواجه خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید: خودشیفتگی!


 

4- عادات بد

والدین برای کودکان الگویی برای تقلید هستند و کودکان معمولاً رفتارهای والدینشان را تکرار می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین عادت‌های مادران و اضافه وزن در کودکان وجود دارد. سبک زندگی سالم در مادر، ریسک ابتلا به چاقی فرزند را 75% کاهش می‌دهد.

 

بهترین عاداتی که به تأثیرات مثبت در کودک منجر می‌شوند:

  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • سیگار نکشیدن
  • عدم استعمال الکل

از سوی دیگر، بازی کردن و وقت گذراندن پدر با کودک، ریسک ابتلا به چاقی کودک را 30% کاهش می‌دهد.

 

5- از آن طرف بوم افتادن!

بیزاری از روش‌های تربیتی که والدین ما قبلاً برای ما به کار برده‌اند، موجب می‌شود که بخواهیم برای فرزندان خود، متفاوت عمل کنیم. گاهی ممکن است این تلاش برای متفاوت عمل کردن، اقداماتی که والدین قدیمی به درستی انجام داده‌اند را هم از رفتارهای والدین جدید حذف کند.

مثلاً در روش‌های تربیتی قدیمی، امر و نهی کردن کودک از سوی والدین، یک امر همیشگی بود که به نهادینه شدن احساس گناه و سرزنش شدن در رفتار کودک می‌شد. والدین امروزی، برای تغییر این رفتار، کودک خود را بیش از حد آزاد می‌گذارند که این هم اشتباه جدیدی است که موجب ایجاد احساس عدم حمایت والدین، در کودک می‌شود.

 

6- هرچی که بخوای فراهمه!

همانطور که پیش‌تر گفته شد، همه والدین، فرزند خود را خاص‌ترین کودک دنیا می‌دانند و می‌خواهند هرکاری برای این کودک استثنائی انجام دهند! اما باید باور کنید که کودک شما برای همه دنیا (به جز شما) یک کودک کاملاً معمولی است.

اگر این تفکر خاص بودن، موجب فراهم کردن تمامی خواسته‌های کودکتان شود، در حال ارتکاب اشتباهی سخت در تربیت فرزند خود هستید. اگر بیش از حد در خدمت خواسته‌های کودک خود باشید، او را به فردی خودخواه، غیر واقع‌نگر و حق‌به‌جانب در آینده تبدیل می‌کنید.

کودکانی که به‌صورت بی‌رویه‌ای به خواسته‌هایشان برسند، در دنیای خارج از خانه بسیار ناامیدکننده عمل می‌کنند و به‌سختی می‌توانند با مشکلات معمول موجود در جامعه روبرو شوند.

از سوی دیگر، والدینی که در مقابل خواسته‌های کودک بیش از حد مقاومت می‌کنند، به‌راحتی او را به فردی ترسو و غیرمسئولیت‌پذیر تبدیل می‌کنند که تمایلی به خارج شدن از لاک خود ندارند و توانایی شروع کاری را در خود نمی‌بینند.

 


بیشتر بخوانید: احساس میکنم گناهکارم که افسرده هستم!


 

 

7- تخریب اعتماد کودک به خود

در هر شرایطی، حتی در اوج نگرانی یا خشم، از ارتباط بین خود و فرزندتان مراقبت کنید و تصویر ذهنی کودک از والدینش را تخریب نکنید.

باید بدانید که اعتماد فرزندان به والدین، علی‌الخصوص در سن نوجوانی، به‌راحتی از دست می‌رود که می‌تواند منجر به تخریب رابطه با والدین، ترسیدن از آنها و پناه بردن به افرادی خارج از فضای خانواده، جهت دریافت حس امنیت شود! لازم است که در همه شرایط، تکیه‌گاه و محافظ فرزند شما، خود شما باشید؛ حتی اگر خود شما از او خشمگین باشید!

 

8- رفتارهای تهاجمی

کودکان در مقابل مشکلات، همان برخوردی که والدینشان داشته‌اند را تکرار می‌کنند. اگر در مقابل مشکلات، خشمگین شوید و تهاجمی برخورد کنید، احتمالاً کودکتان هم در آینده شخصی خشمگین و بدعنق خواهد بود.

لازم است که مهارت‌های کنترل خشم را از همان کودکی به فرزند خود بیاموزید.

 

9- از زیر بار حل کردن مشکلات کودکتان شانه خالی نکنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای "تمام کردن" یک مشکل، فراموش کردن آن و ترک محل است. اما این به معنی "حل شدن" مشکل نیست! چون مشکلات به خودی خود حل نمی‌شوند.

هنگامی که مشاجره‌ای بین شما و فرزندتان شکل می‌گیرد، باید برای درست کردن وضعیت و جلب دوباره اعتماد او تلاش کنید. ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و سپس به‌صورت مساوی صحبت کنید.

 

در هنگام بحث با کودکان، درست گوش کردن و مشاهده مسائل از نقطه نظر او، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این کار علاوه بر تسریع روند حل مشکل، اهمیت دادن شما به موضوع را نشان می‌دهد و موجب آرامش ذهنی کودک می‌شود.

 

بسیاری از والدین باید احترام به کودک خود را یاد بگیرند و از عصبانی شدن یا رفتارهای نامناسب خود عذرخواهی کنند. کودک شما باید مطمئن شود که شما باهم دشمن نیستید و همچنان می‌شود به شما اعتماد کرد.

حرف آخر:

شخصیت انسان، بیشتر از هر چیز دیگر، از شیوه تربیتی و آموزه‌های دوران کودکی نشئت می‌گیرد. اشتباهاتی که والدین در تربیت فرزندان خود مرتکب می‌شوند، بسیار زودتر از آنچه که تصور می‌کنند مهم و تاثیرگذار هستن.د. لذا، آگاهی و پیشگیری از برخی اشتباهات در تربیت کودک، می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های بد و نامناسب را از شخصیت فرزند شما حذف کند.

منبع:

www.brightside.me


بیشتر بخوانید: