نبولایزرها

امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا از بیماری های تنفسی رنج میبرند تا جایی که برای بعضی از این بیماری ها مانند آسم، انجمنهای حرفهایی تشکیل شدهاند که به مبتلایان این بیماری خدمت رسانی میکنند. یکی از روش های تعدیل یا درمان آسم استفاده از اسپریهای تنفسی مخصوص میباشد که طرافداران زیادی دارد.

اما در کنار این روش شاید نام دستگاه های نبولایزر را نیز از پزشک خود شنیده باشید. خیلی از پزشکان نه تنها برای بیماریهای تنفسی بلکه برای درمان بعضی دیگر از بیماری ها این دستگاه را پیشنهاد میکنند. به عنوان مثال استفاده از این دستگاه را نسبت به اسپریهای تنفسی ترجیح میدهند چراکه هم از لحاظ اثر بخشی، نتایج بهتری را نشان داده است و هم برای کودکان بسیار مناسب است.

نبولایزرها داروهای مایع را به حالت بخار یا ذرات خیلی ریز قابل تنفس تبدیل میکنند که منبع تغذیه آنها برق شهری یا باتری میباشد. این دستگاه ها در دو سایز قابل حمل و رومیزی طراحی و تولید میشوند و به طور کلی شامل یک مخزن هوا، یک مخزن دارو، لوله ی انتقال و بخش تنفسی هستند.

این دستگاه ها به دلیل تبدیل دارو به هوای قابل تنفس و سرعت بالای عملکرد از خسته شدن کودکان هنگام استفاده از دستگاه جلوگیری میکنند. همچنین بعضی از مدل های آنها طرح های کارتونی و بچهگانه دارند که استفاده از دستگاه را برای بچه ها لذت بخشتر کرده است.

نکته قابل توجه این دستگاهها اثر گذاری سریع آنهاست. از آنجایی که دارو به هوای استنشاقی تبدیل میشود بنابراین از طریق شش ها یا به عبارت دیگر از طریق کیسه های هوایی جذب میشوند. کیسه های هوایی مستقیما با مویرگهای خونی در ارتباط هستند، به همین دلیل داروی تنفس شده به سرعت جذب خون شده و اثرگذاری خیلی بهتری نسبت به روش های دیگر دارد.

بسیار کارآمد برای حمله های بیماری آسم:

مبتلایان بیماری آسم در اثر حملات این بیماری دچار تنگی نفس میشوند. این حالت به دلیل تنگ شدن مجاری تنفسی فرد در هنگام حمله بیماری میباشد. نبولایزرها با کوچک کردن اندازهی ذرات دارو باعث میشوند تا بیمار با نفس کشیدن عادی بتواند به تعدیل و آرام کردن حملات بیماری بپردازد. این در حالیست که در روشهایی مانند اسپریهای تنفسی، فرد باید به طور عمیق نفس بکشد تا مواد دارویی به مجاری تنفسی راه پیدا کنند که میتواند برای بیمار سخت و خسته کننده باشد.

انواع نبولایزرها:

بعد از توضیحات مختصری که داده شد خوب است کمی با انواع نبولایزرها و نحوهی عملکرد آنها آشنا شویم. نبولایزرها در دو نوع کلی تولید میشوند: کمپرسوری و اولتراسونیک.

نبولایزرهای کمپرسوری:

این نوع نبولایزرها از هوای متراکم برای انتقال دارو به ششها استفاده میکنند به این صورت که هوای متراکم را با سرعت بالا به داروی مایع منتقل میکنند و دارو را به حالت بخار تغییر میدهند. وجود کمپرسور در این مدل نبولایزرها باعث شده تا این دستگاه ها وزن و سروصدای زیادی داشته باشند. اما به هر حال، قیمت پایین تر و کارامد بودن این نبولایزرها محبوبیت خاصی را در بین کاربران ایجاد کرده است.

نبولایزرهای اولتراسونیک:

نبولایزرهای اولتراسونیک با تولید امواج صوتی، داروی مایع را به بخار تبدیل میکنند. در واقع بخش اصلی این نبولایزرها یک کریستال است که با جریان متناوب الکتریسیه، امواج صوتی اولتراسونیک ایجاد میکند. امواج اولتراسونیک از محدودهی شنوایی انسان خارج هستند، به همین دلیل این نبولایزرها بسیار کم صدا هستند. این امواج با سرعت زیادی باعث تغییر شکل مولکولهای مایع به بخار میشوند. اما ناگفته نماند که این نبولایزرها برای تبدیل بعضی از داروها به بخار مناسب نیستند زیرا بعضی از انواع داروها در اثر تبدیل به بخار از روش اولتراسونیک، اثر خود را از دست میدهند یا اینکه تاثیرات بد و خطرناکی برای کاربر خواهند داشت.

نبولایزرهای کودکان:

در ساختار نبولایزرهای کودکان، تفاوتهای چندانی نسبت به انواع معمولی آنها دیده نمیشود. اما از نظر ظاهر، نبولایزرهای کوکان در طرح های کارتونی و کودکانه طراحی میشوند که آسودگی خاطر بیشتری را برای کودکان فراهم میکند و از ترس بچهها هنگام استفاده از این دستگاه میکاهد. به طور مثال لولهی تنفسی بعضی از نبولایزرها به صورت پستانک طراحی شده تا کودکان بتوانند راحت تر از این دستگاه استفاده کنند.

همچنین استفاده از نبولایزرهای اولتراسونیک میتواند گزینهی بهتری باشد زیرا صدای کمتر و سرعت عمل بالاتر آنها باعث میشود تا بچهها راحت تر این دستگاه را بپذیرند. اما فراموش نکنید قبل از تهیه نبولایزرهای اولتراسونیک حتما با پزشک خود مشورت کنید چون همانطور که بالاتر ذکر شد، امکان استفاده از این نوع نبولایزرها برای بعضی داروها وجود ندارد.

نبولایزرهای بیمارستانی:

بین نبولایزرهای بیمارستانی و خانگی نمیتوان تفاوت خیلی زیادی قائل شد. نبولایزرهای بیمارستانی قدرت بالاتری در کوچک کردن ذرات دارو و سرعت بیشتری در انتقال آن دارند. بنابراین میتوانند برای بیمارانی که در وضعیت وخیمی هستند بسیار مفید واقع شوند. به طور مثال بعضی از نبولایزرهای حرفه ای میتوانند داروی مایع را به سه اندازه مختلف تبدیل کنند. هر کدام از این اندازهها، مناسب بخش مخصوصی از مجاری تنفسی میباشند. به طور مثال اندازه شمارهی ۱ این دستگاه مخصوص بخش بالایی مجاری دستگاه تنفس میباشد و به همین ترتیب تا اعماق مجاری تنفسی یعنی کیسه های هوایی ادامه پیدا میکند.

روش صحیح استفاده از نبولایزر:

واضح است که میزان تاثیر نبولایزرها به نحوهی استفاده از آن ها بستگی دارد، بنابراین باید توجه لازم را نسبت به این مسئله لحاظ کنید. به همین خاطر در ادامه، لیستی از نکات مهم استفاده از نبولایزرها را با هم بررسی میکنیم:

  • اولین نکته در استفادهی نبولایزرها این است که برنامه ای منظم و بر اساس توصیه پزشک برای خود داشته باشید. با توجه به اینکه استفاده از نبولایزر حدودا ۵ الی ۱۵ دقیقه طول میکشد، میتوانید به راحتی در میان کارهای روزمرهی خود زمانی را به استفاده از این دستگاه اختصاص دهید.
  • نکته بعد که یکی از مهمترین نکات استفاده از نبولایزرهاست، اطمینان حاصل کردن از تمیز و پاکیزه بودن دستگاه و اجزاء آن است.
  • بهترین حالت بدن برای استفاده از نبولایزر، حالت نشسته و به طور کلی حالتی است که قفسه سینه صاف میباشد. به طور مثال میتوانید در هنگام استفاده از نبولایزر تلویزیون نگاه کنید و یا اینکه کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید.
  • اگر از قطعه دهانی دستگاه استفاده میکنید، آن را در بین دندان های خود قرار داده و یا اگر از ماسک استفاده میکنید، آن را به طور کامل روی دهان و بینی خود قرار دهید. در هر دو روش سعی کنید با آرامش نفس بکشید؛ برای تاثیر بهتر میتوانید ۲ الی ۳ ثانیه نفس خود را نگه داشته و سپس عمل بازدم را انجام دهید.
  • استفاده از دستگاه را تا اتمام داروی داخل مخزن ادامه دهید و قطع نکنید. در بعضی مواقع افراد ممکن است دچار سرگیجه یا حالات غیرعادی مانند افزایش ضربان قلب بشوند، در این موقعیت ها بهتر است به مدت ۵ دقیقه به خود استراحت داده و سپس دوباره از دستگاه استفاده کنید. اگر سرگیجه شما ادامه داشت حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • بعد از اتمام استفاده از دستگاه، چند نفس عمیق بکشید تا مجرای دهان و مری شما از دارو پاک شود. در این هنگام ممکن است چند سرفه کنید اما نگران نباشید، سرفه کردن باعث پاکسازی بهتر مجاری تنفسی میشود.
  • در مرحلهی آخر دستان خود را شسته و قطعات دستگاه را با آب گرم به خوبی شست و شو دهید. برای اینکه مخزن و لوله انتقال دهنده دستگاه تمیز شود میتوانید مقداری آب داخل مخزن ریخته و دستگاه را روشن کنید. از این راه آب بخار شده، مخزن و لوله دستگاه را پاکیزه میکند.
  • هر هفته یکبار بهتر است قطعات دستگاه را به مدت نیم ساعت درون محلول آب و سرکه (یک واحد سرکه و دو واحد آب) قرار دهید. محلول استفاده شده را دور ریخته و دیگر از آن استفاده نکنید.

علائم نشان دهندهی نیاز کودکان به نبولایزر:

همانطور که در مطالب قبل هم ذکر شد، کودکان نیز میتوانند از نبولایزرها استفاده کنند. شما میتوانید در صورت مشاهدهی موارد زیر در کودکتان، از پزشک معالج او دربارهی استفاده از نبولایزر مشورت بگیرید:

  • با صدا نفس کشیدن (خس خس کردن)
  • سرفه های زیاد
  • تنگی نفس
  • نفس کشیدن سریع و زیاد
  • درد قفسه سینه
  • طول کشیدن درمان بیماری هایی مانند برونشیت (گرفتگی ابتدای نای و نایژه ها که در سرماخوردگی معمولی اتفاق میافتد).

عواملی که میتوانند نیاز به استفاده از نبولایزرها را در کودکان ایجاد کنند به موارد ذکر شده ختم نمیشوند بلکه اینها مهمترین موارد موجود بودند. به همین خاطر همیشه برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید.

دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید...

با توجه به اینکه نبولایزرها برای درمان بیماری های تنفسی استفاده میشوند، پس در انتخاب مدل مناسب خود باید دقت داشته باشیم تا مجبور به خرید دستگاهی جدید نشویم. برای سهولت در کار شما جدولی را در ادامه ارائه میکنم که میتواند به شما در این امر کمک کند:

نبولایزر کمپرسوری

نبولایزر اولتراسونیک

مدت استفاده طولانی تر حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه

مدت استفاده کوتاه تر حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه

از هوای متراکم برای نبولایز دارو استفاده میکند، در نتیجه نیاز به فیلتر هوا دارد

از امواج صوتی خارج از محدودهی شنوایی انسان برای نبولایز دارو استفاده میکند

در اکثر موارد دارای وزن و حجم زیاد

خیلی سبک و مناسب کودکان

بدون محدودیت دارویی

دارای محدودیت دارویی به دلیل امواج صوتی

قیمت پایینتر

قیمت بالاتر

نبولایزر حیوانات...!

در راستای پیشرفت علم و تکنولوژی، نبولایزرهایی ساخته شده است که برای حیواناتی از جمله اسبها استفاده میشوند. اسب ها حیواناتی باارزش، قدرتمند و در عین حال در معرض بعضی بیماری ها هستند. بیماری های تنفسی در اسب ها اکثرا باعث کاهش قدرت آنها در مسابقات سوارکاری میشود.

راه های درمانی مختلفی از جمله مصرف و یا تزریق دارو برای درمان این بیماری ها وجود دارد اما هر کدام سختی خود را دارند. نبولایزرها کمک میکنند تا در زمانی کم و بدون وارد کردن هیچ گونه استرس به حیوان، به بهبودی و درمان او کمک کند.

این دستگاه ها به روی پوزهی اسب نصب میشود و بدون هیچ گونه سروصدایی فرایند درمان را طی میکند. نمونه ای از این دستگاه را میتوانید در عکس زیر مشاهده کنید:

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov

bjultrasonic.com

asthma.org.uk

justnebulizers.com

aeroflowinc.com

getasthmahelp.org

مشاهده انواع و جزئیات نبولایزرها | فروشگاه اینترنتی درمان کالا