لوازم ورزشی تناسب اندام

برای شروع طیف وسیعی از حرکات ورزشی به خصوص در منزل، نیازی به صرف هزینه زیاد و خرید تجهیزات گران قیمت و حجیم نیست. لوازم ورزشی تناسب اندام کوچک برای تمرینات خانگی می تواند بسیار موثر باشند. این تجهیزات باید از تمرینات کلی پشتیبانی کنند و عملکرد شما را در ورزش و چالش های روزمره بهبود ببخشند.

به کمک چند ابزار ساده و صرف هزینه کم می توانید قدرت بدنی خود را افزایش داده و ثبات، استقامت و تحرک خود را بهبود ببخشید.

خوشبختانه امروزه مجموعه گسترده ای از وسایل تناسب اندام کوچک و ارزان قیمت در دسترس است؛ که می تواند به شما در رسیدن به هدف نهایی و سلامتی کمک کند.

لوازم ورزشی تناسب اندام برای تازه کاران

لوازم ورزشی تناسب اندام

در صورتی که شما یک تازه کار هستید و قصد دارید ورزش خود را در منزل شروع کنید؛ نیازی به خرید لوازم ورزشی تناسب اندام حرفه ای و گران قیمت ندارید. کسانی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند می توانند به کمک ابزارهای همه کاره و کاربردی زیر به هدف خود برسند:

تشک یوگا (Yoga mat): سالن های بدنسازی معمولا با کف پوش های مخصوص ضد لغزش پوشانده شده اند. شما می توانید با خرید یک تشک یوگا کوچک برای خود باشگاه خانگی بسازید. این تشک ها از لیز خوردن و وارد شدن ضربه شدید به مفاصل جلوگیری کرده و از کف پاهای شما محافظت می کنند.

توپ بدنسازی (Gym ball): خرید یک توپ کلاسیک بدنسازی به شما کمک می کند تمرینات پایه مختلفی را اجرا کنید. همچنین این امکان را می دهد که بر روی گروه های عضلانی مختلف کار کرده؛ تعادل و هماهنگی خود را در حین ورزش افزایش دهید.

لوازم ورزشی تناسب اندام

نوار های تناسب اندام (Fitness bands): نوار ها یکی دیگر از لوازم ورزشی تناسب اندام هستند که به آن ها نوارهای الاستیک یا مقاومتی نیز گفته می شود و کاربردهای متفاوتی دارند. وجود مقاومت اضافی هنگام ورزش باعث تشدید حرکات کششی و تمرینات قدرتی می شود. به عنوان مثال می توانید تمرینات بالاتنه خود را به کمک کش های مقاومتی تناسب اندام تقویت کنید. Fitness tubes نوارهای کششی هستند که بدون در هم پیچیده شدن و نیاز به پیچاندن دور مچ دست، ثبات بیشتری را ارائه می دهند.

طناب پرش (Skipping rope): با استفاده از یک طناب پرش ساده می توانید به راحتی استقامت و هماهنگی خود را بهبود بخشیده و یک تمرین قلبی و عروقی موثر را انجام دهید.

رول یا توپ فاسیا (fitness tubes): این رول های ماساژ مخصوص، گردش خون در بدن را تحریک کرده و می تواند از تنش جلوگیری کند. توصیه می شود افراد مبتدی از رول های فاسیا با سختی متوسط استفاده کنند.

لوازم ورزشی تناسب اندام برای افراد پیشرفته تر

لوازم ورزشی تناسب اندام

اگر می خواهید گروه های عضلانی خاصی را تمرین دهید یا به دنبال یک چالش اضافی هستید؛ علاوه بر موارد گفته شده می توانید لوازم ورزشی تناسب اندام زیر را نیز خریداری کنید:

دمبل (Dumbbells): امروزه طیف وسیعی از دمبل ها با وزن های مختلف در بازار وجود دارد. این ابزار ورزشی ساده به راحتی در کف دست شما قرار می گیرند و کنترل تمرین ها را آسان تر می کنند. به کمک دمبل می توان گروه های عضلانی خاصی را تقویت کرد.

کیسه شن (Sandbag): یک کیسه شن کوچک می تواند چالشی اضافی در طول تمرینات قدرتی برای شما فراهم کند. در طول تمرینات مختلف می توانید از آن به عنوان وزنه اضافی برای تقویت عضلات مختلف استفاده کنید. از آنجایی که وزن کیسه شن در مقایسه با دمبل به طور متفاوتی تغییر می کند؛ لازم است به کمک عضلات مختلف با این عدم تعادل مقابله کنید. وزن کیسه شن را می توان با توجه به شدت تمرین مورد نظر، تنظیم کرد.

وزنه مچ دست و پا (Wrist and ankle weights): اگر می خواهید تمرینات خود را تشدید کنید؛ وزنه های مچ دست و مچ پا می توانند گزینه مناسبی باشند. استفاده از آن ها در طول تمرینات قدرتی به شما کمک می کند حرکات را با کنترل و قدرت بیشتری انجام دهید. وزنه های مچ دست و پا برای استفاده در تمرینات با ضربه زیاد مثلاً دویدن مناسب نیستند؛ زیرا فشار زیادی بر مفاصل وارد می کنند.

کتل بل (Kettlebell): کتل بل یک لوازم ورزشی تناسب اندام دیگر است که می توانید بعد از تقویت عضلات خود آن را جایگزین دمبل کرده و تمرینات استقامتی و هماهنگی خود را افزایش دهید. وزن این وسیله بر خلاف دمبل متعادل نیست؛ به همین دلیل انجام حرکات ورزشی با آن می تواند چالش برانگیز باشد و به تکنیک های پیشرفته تری نیاز دارد.

کتل بل

میله بارفیکس (Pull-up bar): یک میله بارفیکس گزینه ای آسان و مقرون به صرفه برای انجام تمرینات موثر بالاتنه است که در آن عضلات بازو ها، شانه ها، پشت و سینه تقویت می شوند. میله های بارفیکس را می توان به راحتی بر روی دیوار، سقف یا چارچوب در نصب کرد.

توپ بالانس ورزشی (Balance trainer): Balance trainer یک توپ یا تخته تعادل است که نه تنها هماهنگی و واکنش شما را تقویت می کند؛ بلکه بر روی عضلات عمیق موجود در بدن نیز تمرکز می کند. این وسیله ورزشی عضلات مرکزی و پشت را قوی تر کرده و بدن شما را پایدارتر و متحرک تر می کند. این کار از بروز تنش اضافی در عضلات جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این، می توانید به راحتی بیشتر تمریناتی که با وزن بدن انجام می شود را به کمک یک توپ بالانس ورزشی انجام دهید.

لباس ورزشی برای ورزش در خانه

لباس ورزشی برای ورزش در خانه

لباس های ورزشی نیز یکی دیگر از لوازم ورزشی تناسب اندام هستند که اهمیت بسیاری دارند. اگر معمولا در خانه تمرین می کنید؛ به اندازه ورزش در فضای باز، تحت تاثیر عناصر پیرامون خود قرار نمی گیرید. با این حال، انتخاب لباس های مناسب می تواند کیفیت تمرین را افزایش داده و لذت ورزش کردن را برای شما بیشتر کند.

بنابراین حتی برای ورزش در منزل نیز بهتر است لباس هایی انتخاب کنید که قابلیت تنفس، تنظیم حرارت و تبخیر بهینه رطوبت اضافی بدن را تضمین کرده و از گرم شدن بیش از حد شما جلوگیری کنند.

جمع بندی

برای رسیدن به اندام و وزن ایده آل در خانه، نیازی به خرید لوازم ورزشی تناسب اندام گران قیمت نیست. شما می توانید با رعایت قانون کیفیت بر کمیت، بهترین ابزار تمرینی را برای خود تهیه کنید.

داشتن یک لباس تنفس پذیر، کفش مناسب و ابزار ورزشی محدود مانند تشک یوگا، توپ بدنسازی، نوارهای تناسب اندام، طناب پرشی، رول یا توپ فاسیا و ... که در طول مقاله به آن ها اشاره کردیم؛ می تواند به شما در انجام حرکات ورزشی متفاوت و رسیدن به تناسب اندام کمک کند.

تمرینات فشرده تر را می توانید با انتخاب لوازم پیشرفته که عضلات شما را به خوبی تحت تاثیر قرار می دهند؛ انجام دهید و به کمک این ابزار ورزشی مقرون به صرفه، مسیر رسیدن به اهداف تمرینی خود را هموارتر کنید.