افسردگی (depression) یکی از معضلات شایع انسان امروزی است؛ با این وجود، خیلی وقتها، افسردگی به درستی شناخته نشده و با غمگین بودن معمولی و نرمال انسان اشتباه گرفته میشود. از سوی دیگر، باورهای غلط زیادی در مورد افسردگی و روشهای کمک به فرد افسرده وجود دارد. بنابراین بد نیست در کنار همه اطلاعاتی که در مورد این بیماری مطرح است، به برخی افسانهها و باورهای غلطی که در مورد افسردگی وجود دارد بپردازیم.

depressed woman

باور غلط 1: کار زیاد افسردگی را شکست میدهد

تقریباً یک نفر از هر شش نفر در برههای از زندگی خود افسردگی را تجربه میکنند، در نتیجه درمانهای سنتی و ناقص زیادی برای این بیماری یافت میشود. مثلاً اینکه خودتان را درگیر کار زیاد کنید تا حالتان بهتر شود. شاید این پیشنهاد در موارد خفیف افسردگی کارساز باشد، اما کار زیاد خودش میتواند نشانهای از افسردگی بالینی خصوصاً در مردان باشد.

باور غلط 2: افسردگی یک بیماری واقعی نیست

افسردگی یک بیماری پزشکی جدی و مهمترین علت ازکارافتادگی در بزرگسالان است، اما با غمگین بودن و اندوه معمولی اشتباه گرفته میشود. شواهد بیولوژیکی این بیماری از مطالعات ژنتیکی، هورمونها، گیرندههای سلول عصبی و عملکرد مغز ناشی میشود. به نظر میرسد مدارهای عصبی در مناطقی از مغز که وظیفه تنظیم خلقوخو را برعهده دارند، هنگام افسردگی عملکرد طبیعی ندارند.

باور غلط 3: افسردگی فقط ترحم به خود است.

فرهنگ ما اراده راسخ و مقاومت ذهنی را تحسین میکند و به کسی که از خود ضعف نشان دهد، برچسب شاکی و ناراضی میزند. اما افرادی که مبتلا به افسردگی بالینی هستند، افراد تنبلی نبوده و برای خود دلسوزی نمیکنند. افسردگی یک بیماری پزشکی و مشکل سلامت ناشی از تغییرات مرتبط با مغز بوده و مانند سایر بیماریها، فرد با دریافت درمان مناسب بهبود مییابد.

باور غلط 4: برای درمان افسردگی باید تا آخر عمر دارو مصرف کرد.

مصرف دارو تنها یکی از راههای رفع افسردگی است. درخواست کمک لزوماً به معنای درخواست تجویز دارو نیست، اما مصرف دارو اغلب برای درمان افسردگیهای شدید توصیه میشود. مطالعات نشان میدهد که تأثیر گفتگو درمانی در درمان افسردگیهای خفیف تا متوسط همانند مصرف دارو است. حتی اگر از داروهای ضدافسردگی استفاده کنید، احتمالاً دورهای بوده و مادامالعمر نخواهد بود. پزشک به شما کمک میکند تا زمان مناسب قطع دارو را تعیین کنید.

باور غلط 5: افراد افسرده زیاد گریه میکنند.

همیشه اینطور نیست. بعضی از افراد وقتی افسرده هستند گریه نمیکنند یا حتی طوری رفتار نمیکنند که ناراحتیشان مشخص باشد. در عوض آنها از نظر احساسی خالی هستند و ممکن است احساس بیارزشی یا بیفایده بودن کنند. حتی بدون وجود علائم چشمگیر، افسردگی درماننشده مانع داشتن یک زندگی عادی شده و به بنیان خانواده آسیب میرساند


بیشتر بخوانید: احساس میکنم گناهکارم که افسرده هستم!


باور غلط 6: افسردگی بخشی از روند پیری است.

بیشتر افراد بدون ابتلا به افسردگی چالشهای پیری را پشت سر میگذارند. اما در صورت ابتلا، ممکن است آن را نادیده بگیرند. افراد مسن ممکن است غم و اندوه خود را پنهان کنند یا علائم مختلف و مبهمی داشته باشند؛ مثلاً غذا دیگر طعم خوب سابق را نداشته باشد، دردها وخیمتر شود یا الگوی خواب تغییر کند. مشکلات پزشکی میتواند افسردگی را در سالمندان تحریک کند و افسردگی نیز ممکن است روند بهبودی بعد از حمله قلبی یا جراحی را کند کند.

باور غلط 7: صحبت کردن در مورد افسردگی اوضاع را بدتر میکند

doctor help to depressed woman

در گذشته به مردم توصیه میشد که در مورد مشکلاتشان با کسی صحبت نکنند. اما امروز شواهدی وجود دارد که صحبت با یک متخصص را میتواند اوضاع را بسیار بهتر کند. انواع مختلف رواندرمانی با پرداختن به الگوهای تفکر منفی، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات مربوط به روابط، به درمان افسردگی کمک میکنند.

جمعبندی

افسردگی چهره ندارد و افراد مختلف به شیوههای متفاوتی ممکن است آن را تجربه کنند و حتی گاهی جامعه به نادرست به افراد برچسب افسرده بودن میزند. برای جلوگیری از این پیشداوریها و ممانعت از آزار افراد و کمک به آنها، مهم است که باورهای نادرستی که در این زمینه مطرح است را بشناسیم، با آنها مقابله کرده و در رواج اطلاعات درست بکوشیم.

منبع:

www.webmd.com


بیشتر بخوانید: