اسپری ضد تعریق چیست ؟

در پاسخ به این سوال که اسپری ضد تعریق چیست؛ لازم است بگوییم که اسپری ضد تعریق و دئودورانت امروزه دو محصول فراگیر و پر استفاده هستند که به ما در کنترل عرق بدن و بوی بد کمک می کنند. اکثر افراد ممکن است ضد تعریق را با دئودورانت به اشتباه یکی بدانند. اما این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام ویژگی ها و کاربرد های خودش را دارد.

اسپری ضد تعریق یکی از انواع محصولات مراقبت از پوست است که به کاهش تعریق کمک می کند. اسپری ضد تعریق را نباید با دئودورانت اشتباه گرفت. دئودورانت فقط برای مبارزه با بوی بد به کار می رود.

نحوه کار اسپری ضد تعریق به این گونه است که منافذ لایه های بیرونی پوست را مسدود می کند و میزان عرقی که به سطح پوست می رسد را کاهش می دهد. در میان این موارد نقش آلومینیوم چیست؟ در واقع این نمک آلومینیوم است که باعث کاهش عرق کردن می شود.

این ماده خروجی غدد عرق را مسدود می کند و در نتیجه ترشح عرق دشوارتر می شود. نمک آلومینیوم باکتری های مرتبط با تولید بو را کاهش می دهد و می تواند باعث کم شدن بوی عرق بشود.

دئودورانت ها با کم کردن باکتری هایی که از چربی و پروتئین عرق تغذیه می کنند؛ از بوی بد بدن جلوگیری می کنند. ضد تعریق ها هم باکتری های ایجاد کننده بوی بد را کاهش می دهند و هم منافذ عرق را مسدود می کنند.

بیشتر خانم ها از اسپری های ضد تعریق دو چیز را می خواهند: 1- تعریق را کاهش دهد 2- بر روی لباس هایشان لکه نیاندازد. قبل از هر بار استفاده، ضد تعریق باید به خوبی تکان داده شود تا بتواند به صورت کامل اثر کند. برای اثر بخشی بیشتر بعد از دوش شبانه و قبل از رفتن به رخت خواب از ضد تعریق استفاده کنید.

باید توجه داشت که اسپری ضد تعریق نباید بر روی پوست تحریک شده یا آسیب دیده استفاده شود. همچنین پیشنهاد می شود که بعد از خشک شدن اسپری لباس پوشیده شود.

تفاوت میان دئودورانت و اسپری

اسپری ضد تعریق و دئودورانت دو محصول آرایشی بسیار پر طرفدار در میان آقایان و خانم ها هستند. اما تفاوت بین این دو در چیست؟ اسپری ضد تعریق و دئودورانت چند تفاوت اصلی دارند. دئودورانت بو را محو می کند. اما ضد تعریق میزان عرق را کاهش می دهد.

هر دوی این محصولات برای تمامی قسمت های بدن استفاده می شوند اما بیشتر افراد برای زیر بغل خود از آن استفاده می کنند. گاهی اسپری دئودورانت را با ضد تعریق ترکیب می کنند و در قالب یک محصول عرضه می کنند. دئودورانت در دسته محصولات آرایشی و بهداشتی قرار میگیرد اما اسپری ضد تعریق در دسته دارو ها دسته بندی می شود.

به همین دلیل استاندارد های ضد تعریق توسط سازمان غذا و دارو تعیین می شود. این به این معنی است که اسپری های ضد تعریق از سیاست های این سازمان پیروی می کنند و روی آن ها تاریخ تولید و انقضا درج شده است.

دئودورانت به دو روش بوی بدن را می پوشاند. اول با کم کردن باکتری های سطح پوست بوی عرق را تا سطح مطلوبی کاهش می دهد. دوم، عطری است که درون اسپری وجود دارد و سایر بو ها را در خود محو می کند. در مقابل، ضد تعریق خروجی غدد عرق را مسدود می کند و میزان عرق روی پوست را کاهش می دهد.

اسپری ضد تعریق این کار را با استفاده از موادی بر پایه آلومینیوم انجام می دهد. هر دوی این محصولات برای مصرف روزانه مناسب هستند و عوارض جانبی ایجاد نمی کنند. اما با این وجود، مواد طبیعی در حال جایگزین شدن با آلومینیوم و پارابن هستند.

مزایای دئودورانت ها و ضد تعریق ها

مزایای دئودورانت ها: عرق کردن یک واکنش طبیعی بدن در برابر گرماست. اما گذشته از آن بویی که عرق بدن می دهد باعث آزار دیگران است. دئودورانت به پوشاندن این بو کمک می کند و به خاطر رایحه هایی که در آن به کار رفته، عطری خوب به پوست بدن شما می دهد. مخصوصا افرادی که به باشگاه های ورزشی می روند به خاطر تعریق زیاد حتما به این محصول نیاز خواهند داشت.

فواید اسپری ضد تعریق: ضد تعریق به خاطر عملکردی که دارد می تواند مزیت بیشتری نسبت به دئودورانت داشته باشد. ضد تعریق با جلوگیری کردن از خروج عرق به کاهش بو کمک می کند. البته اثر این محصول موقتی است و برای اثر بخشی بیشتر به استفاده مجدد آن نیاز است. حمام کردن و شستن بدن ضد تعریق را از روی بدن پاک می کند و غدد عرق همانند سابق می توانند به کار خود ادامه بدهند.

مراحل استفاده و دیگر نکات

در ادامه روش هایی برای بیشتر شدن تاثیر اسپری ضد تعریق آورده شده است.

  1. سعی کنید تا شب ها به حمام بروید. همچنین سعی کنید تا پوست خود را با صابون ملایمی که باکتری ها را از بین می برد بشویید. انواع مختلفی از این صابون ها در بازار موجود هستند.
  2. سعی کنید حتما ضد تعریق را پس از خشک شدن کامل پوست استفاده کنید.
  3. قبل از پوشیدن هر لباسی ابتدا اجازه دهید تا ضد تعریق کاملا خشک شود.
  4. برای تاثیر بیشتر یک لایه اسپری ضد تعریق یا دئودورانت را صبح بمالید.

برای تاثیر بیشتر ضد تعریق، باید سعی کنید تا شب ها از آن استفاده کنید. اگرچه شب ها کمتر عرق می کنید اما اگر ضد تعریق صبح روی لایه ای از عرق روی پوست استفاده شود چندان تاثیرگذار نخواهد بود. هنگامی که بدن عرق می کند؛ یک واکنش زنجیره ای بدبو شروع می شود که منجر به بوی بد بدن می شود. اسپری ضد تعریق این واکنش زنجیره ای را در ابتدای کار متوقف می کند.

ضد تعریق زمانی موثر است که روی پوست تمیز و خشک استفاده شود. اگر صبح ها بلافاصله پس از حمام از ضد تعریق استفاده کنید؛ ممکن است پوست هنوز کمی مرطوب باشد و اسپری به درستی عمل نکند. همچنین اگر با عجله از خانه خارج می شوید و از ضد تعریق استفاده می کنید؛ ممکن است اسپری زمان کافی برای اثر کردن نداشته باشد.

نتیجه گیری

اسپری ضد تعریق و دئودورانت دو محصولی هستند که به ما در محل کار یا هر زمان دیگری کمک می کنند. اسپری ضد تعریق با کاهش تعریق و داشتن رایحه لطیف از بوی بد بدن جلوگیری می کند. البته دئودورانت با ضد تعریق تفاوت دارد و هرکدام از آن ها کاربرد های خودش را دارد.