چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است ؟

چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است ؟ این سوال بسیاری از پدرومادرهای جوانی است که اولین فرزند خود را به دنیا آورده اند و حالا نوبت از پوشک گرفتن فرزندشان رسیده است. در ابتدا باید به شما بگوییم که از پوشک گرفتن کودکان می تواند یک نقطه عطف در زندگی روزمره آن ها باشد.

به صورت کلی کودکان در سنین 18 تا 30 ماهگی آماده توقف استفاده از پوشک هستند، اما این مطمئناً برای همه بچهها صدق نمی کند. زیرا دیده می شود برخی از کودکان تا سن 4 سالگی به طور کامل از پوشک گرفته نمی شوند.

آمادگی رشد کودک نقش مهمی در تعیین سنی ایفا می کند که آنها می توانند استفاده از پوشک را متوقف کنند، اما نحوه برخورد مراقبین آنها با آموزش پوشک نیز نقش مهمی ایفا می کند. به دلیل اهمیت این موضوع و اهمیت اطلاع از بهترین روش برای انجام دادن آن ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است و همچنین چگونه باید این کار را انجام داد.

چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است؟

چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است

از آنجایی که هر کودک با سرعت خاص خود رشد می کند، برای پاسخ به سوال چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است ، نمی توان عددی قطعی تعیین کرد. زیرا این عدد می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که آموزش خیلی زود یا خیلی دیر در زندگی کودک می تواند منجر به پسرفت یا تاخیر شود، اما زمان بندی برای هر کودک متفاوت است.

اگرچه مطالعات نشان می دهد که اکثر کودکان از نظر جسمی و عاطفی آماده هستند تا در سنین 18 تا 24 ماهگی شروع به آموزش برای استفاده از توالت کنند، سن تنها عاملی نیست که باید در مورد تصمیم گیری در مورد اینکه آیا واقعاً زمان مناسبی برای کنار گذاشتن پوشک است در نظر گرفته شود.

آیا کودک اماده است؟ نشانه ها

چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است

برای اینکه بدانید آیا زمان آن رسیده است که استفاده از پوشک را کنار بگذارید و آموزش توالت رفتن را شروع کنید، به دنبال علائم آمادگی در کودک خود باشید، این علائم شامل موارد زیر می شود:

  1. کودک شما پوشک خیس یا کثیف را دوست ندارد.

در برخی مواقع، پوشک خیس یا کثیف برای کودک ناخوشایند می شود.

اگر کودک شما مدام پوشک کثیف خود را می کشد، یا کلاً آن را برمی دارد، ممکن است نشانه هایی از آمادگی او برای لباس زیر باشد.

  1. کودک شما هنگام پر کردن پوشک خود را پنهان می کند.

آیا کودک نوپای شما در حین انجام کار خود کمی به خود حریم خصوصی می دهد؟ این مورد نیز می تواند نشانه ای واضح از آمادگی او برای از پوشک گرفتن باشد.

  1. فرزند شما به دیدن استفاده دیگران از توالت علاقه مند می شود.

بچه ها با مثال یاد می گیرند. اگر آنها به تماشای دیگران در هنگام دستشویی رفتن علاقه پیدا می کنند این مورد نیز می تواند نشانه ای از آمادگی آن ها باشد.

  1. فرزند تان زمان کثیف شدن پوشک را به شما می گوید.

اگر کودک شما می تواند به شما بگوید که چه زمانی پوشک خود را خیس یا کثیف می کند، این نشانه بسیار خوبی است که او آماده شروع آموزش استفاده از توالت است.

  1. پوشک برای مدت طولانی تری خشک می ماند.

اگر متوجه شده اید که نسبت به قبل پوشک فرزندتان بیشتر خشک می ماند نیز نشانه ای از این مورد است.

  1. کودک شما می تواند لباس را در بیاورد و بپوشد.

اگرچه لازم نیست، اما اگر فرزند شما بتواند به تنهایی لباس را پایین بکشد و بالا بیاورد، واقعا مفید است. اگر هنوز بر این مهارت مسلط نشده اند، به تمرین ادامه دهید.

از جمله دیگر نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودک شما می تواند لباس را در بیاورد و بپوشد

  • توانایی پیروی از دستورالعمل های ساده
  • خشک ماندن هر بار به مدت دو ساعت
  • نشان دادن علاقه به استفاده از توالتمقال
  • توانایی نشستن بر روی صندلی آموزشی
  • درخواست تعویض پوشک کثیف
  • کارکرد منظم روده و دستگاه گوارش
  • نشان دادن علاقه به پوشیدن لباس زیر

گاهی اوقات شکست های آموزشی کمتر به سطح مهارت یا آمادگی کودک مربوط می شود و بیشتر به عملکرد شما به عنوان والدین مربوط خواهد بود. اینکه کودک به پوشک دسترسی داشته باشد یا نه، می تواند روی مدت زمانی که او واقعاً از پوشک استفاده نمی کند و شروع به استفاده از توالت میکند تأثیر بگذارد.

اگر فرزند شما بخواهد از پوشک خود استفاده کند، مشکل حتی بدتر می شود، زیرا در این صورت شما به عنوان والدین باید تصمیم بگیرید که آیا این درخواست را برآورده کنید یا نه. تسلیم نشدن می تواند منجر به عصبانیت شود، اما تحویل دادن پوشک می تواند باعث تاخیر بیشتر در آموزش استفاده از دستشویی گردد.

دور نگه داشتن پوشک از دید کودک می تواند به رفع این مشکل کمک کند. اگر فکر می کنید که کودک شما واقعاً آماده است تا پوشک را کنار بگذارد، آنها را در جایی نگهداری کنید که کودک شما نتواند آنها را ببیند یا به آنها دسترسی نداشته باشد.

بایدها و نبایدها در از پوشک گرفتن بچه ها

بایدها و نبایدها در از پوشک گرفتن بچه ها

قبل از اینکه مراحل از پوشک گرفتن کودک تان را آغاز کنید باید از یک سری موارد اطمینان خاطر داشته باشد.

به طور مثال اینکه کودک شما به صورت کلی آمادگی پذیرش یک سری دستورات را از جانب شما دارد.

آیا کودک شما برای مدت 3 تا 4 ساعت می تواند پوشک خود را خشک نگاه دارد.

آیا می تواند شلوار خود را بدون کمک کسی بالا و پایین بکشد یا خیر؟

اگر پاسخ تمام این سوالات کم و بیش بله بود، می توانید بدون هیچ نگرانی فعالیت خود را شروع کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چه سنی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است. در مورد سن و نکاتی که در هنگام از پوشک گرفتن باید رعایت کنید، صحبت کردیم. اما در هنگام انجام دادن این کار نکته بسیار مهم این است که اشتباهات رایج را نیز مرتکب نشوید. در مورد این اشتباهات نکات بسیاری وجود دارد، برخی کارشناسان می گویند، بهتر است از شلوارهای آموزشی استفاده نکنید. یا کارشناسان می گویند تمرین های آموزشی را شب ها انجام ندهید و بیشتر طی روز روی انجام تمرینات متمرکز باشید.