موثر ترین راه های درمان جوش صورت

هیچ چیز مانند یک جوش غیر منتظره که یک شبه ظاهر می شود، روز ما را خراب نمی کند. برخلاف تصور رایج که آکنه فقط در نوجوانان ایجاد می شود، این مشکل می تواند در بزرگسالان به ویژه خانم ها نیز دیده شود.

اما چه چیزی باعث بروز این مشکلات پوستی می شود و چگونه می توان از آن ها جلوگیری کرد؟

علل وجود جوش صورت چیست؟

راه های درمان جوش صورت

قبل از پیدا کردن راه های درمان جوش صورت باید در مورد علل به وجود آمدن این مشکلات پوستی اطلاعاتی داشته باشیم.

آکنه زمانی ظاهر می شود که سوراخ های ریز روی پوست، که فولیکول مو نام دارند، مسدود شوند.

اگر دقت کرده باشید در پوست سوراخ های کوچکی قرار دارد که هر تار مو از آن خارج شده است. به این منافذ کوچک، غدد سباسه گفته می شود که در نزدیکی پوست قرار گرفته و به فولیکول های مو متصل هستند.

غدد چربی یا سباسه، مو و پوست شما را چرب می کنند و از خشک شدن آن جلوگیری می کنند. آن ها این کار را با تولید یک ماده روغنی به نام سبوم انجام می دهند. زمانی که غدد شروع به تولید بیش از حد سبوم می کنند، چربی های اضافی با سلول های مرده پوست مخلوط می شوند و یک پلاگین در فولیکول مو ایجاد می کنند. اگر فولیکول مسدود شده نزدیک به سطح پوست باشد، به سمت بیرون برآمده می شود و به صورت یک جوش سر سفید ظاهر خواهد شد. از طرف دیگر، فولیکول مسدود شده می تواند روی پوست باز شود و یک جوش سر سیاه ایجاد کند.

علاوه بر این، باکتری های معمولی بی ضرری بر روی پوست زندگی می کنند که می توانند فولیکول های مسدود شده را آلوده و عفونی کنند و باعث ایجاد پاپول، پوسچول، ندول یا کیست شوند.

چگونه جوش های صورت را از بین ببریم؟

راه های درمان جوش صورت

خوشبختانه امروزه روش های درمانی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که راه های درمان جوش صورت ، به شدت و دلایل بروز آن بستگی دارد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا علائم آکنه بهبود پیدا کنند؛ بنابراین لازم است در این مسیر کمی صبر و حوصله داشته باشید.

اگر فقط چند جوش سر سیاه، سر سفید و لکه دارید، یک داروساز یا مشاور پوست که در داروخانه حضور دارد، می تواند به شما در مورد روش های موفقیت آمیز رفع آکنه با استفاده از ژل ها و یا کرم های بدون نسخه (درمان های موضعی) حاوی بنزوئیل پراکسید راهنمایی کند.

اگر آکنه شما متوسط یا شدید است، یا داروی های داروخانه ای موثر نبود، می توانید با مراجعه به یک پزشک عمومی مشکل را حل کنید. پزشک عمومی احتمالا دارو های زیر را تجویز می کند:

  • آزلائیک اسید
  • رتینوئید های موضعی
  • قرص های آنتی بیوتیک
  • آنتی بیوتیک های موضعی

اما در صورتی که جوش های صورت شما شدید باشد، پزشک عمومی شما را به یک متخصص درمان بیماری های پوستی ارجاع می دهد.

توصیه پزشکان برای درمان جوش های صورت

توصیه پزشکان برای درمان جوش های صورت

پزشکان معمولا علاوه بر تجویز دارو، برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز مجدد مشکل توصیه هایی به شما خواهند کرد. این توصیه ها در اکثر مواقع به شرح زیر است:

  1. تشخیص درست دلایل بروز جوش

بر اساس گفته پزشکان تنها زمانی می توان جوش صورت را به درستی درمان کرد که علت به وجود آمدن آن درست تشخیص داده شود؛ بنابراین برای دریافت بهترین نتیجه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  1. استفاده از درمان های پزشکی

همان طور که گفته شد راه های درمان جوش صورت بسیار متنوع است. می توان برای آن از کرم ها و محلول های تجویزی یا درمان های خوراکی استفاده کرد. در اکثر مواقع ترکیب هوشمندانه کرم ها و دارو های خوراکی که توسط پزشک انجام می شود، نسبت به استفاده از یک محلول واحد، بهتر جواب می دهد.

  1. به درستی از پوست خود مراقبت کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و روتین مراقبت از پوست خانگی می تواند سلامت پوست صورت و بدن شما را تضمین کند. مراقبت نادرست ممکن است موجب بروز آکنه، روزاسه، POD و یا حتی تشدید آن ها شود.

  1. از درمان های داخل کلینیک استفاده کنید.

امروزه متخصصین بسیاری در کلینیک های زیبایی حضور دارند که می توانند با انواع فشیال پوست و استفاده از امکانات زیادی مانند درمان با نور LED، لایه برداری شیمیایی، لایه برداری انرژی پلاسما و انواع لیزر، مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، روزاسه و... را درمان کنند.

اما به یاد داشته باشید که طبق نظر متخصصین، مرحله اول درمان جوش ها همیشه استفاده از کرم های تجویزی همراه با روش های بهینه سازی مراقبت از پوست است.

چند روش خانگی برای از بین بردن جوش ها

چند روش خانگی برای از بین بردن جوش ها

احتمالاً تا به امروز با بسیاری از راه های درمان جوش صورت در منزل آشنا شده باشید؛ اما همان طور که می دانید، این درمان ها همیشه موثر نیستند و برخی از آن ها حتی ممکن است آکنه را بد تر کنند.

بنابراین به جای قرار دادن خمیر دندان بر روی صورت خود، این نکات را در خانه امتحان کنید تا به از بین بردن آکنه و جلوگیری از جوش های بعدی کمک کنید:

  • از ماسک عسل استفاده کنید.
  • بر روی صورت خود آلوئه ورا بمالید.
  • از دست زدن زیاد به صورت خود اجتناب کنید.
  • برای ماساژ پوست از روغن درخت چای استفاده کنید.
  • در هفته چند بار برای شست و شوی صورت از چای سبز استفاده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده خاطرتان باشد که هرگز جوش ها را فشار ندهید یا تخلیه نکنید. این کار احتمال ایجاد اسکار را بیشتر می کند و همچنین می تواند باکتری ها و چربی اضافی را گسترش دهد.

جمع بندی

صورت یکی از مهم ترین اعضای بدن است که مشکلات ظاهر شده در آن می تواند بسیار آزار دهنده باشد. یکی از رایج ترین مشکلات پوستی مربوط به صورت، جوش و یا همان آکنه است. خوشبختانه امروزه روش های بسیاری برای رفع مشکلات پوستی این چنینی وجود دارد که در مقاله " راه های درمان جوش صورت " در مورد آن ها صحبت شد. اگر فقط چند جوش سر سیاه یا سر سفید کوچک بر روی پوست خود دارید یک مشاور می تواند به شما در رفع آن ها کمک کند؛ ولی در موارد شدید تر حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.