مزایای استفاده از شامپو بدن چیست؟

همان طور که می دانید پوست بدن نیز به اندازه صورت سزاوار توجه و مراقبت است. شوینده های بدن یکی از بهترین پاک کننده ها برای رفع آلودگی بدن هستند؛ زیرا استفاده از آن ها سریع و آسان است و هیچ آسیبی به پوست وارد نمی کنند. این شستشو دهنده ها به گونه ای طراحی شده اند که بدن را تمیز و خوشبو می کنند.

مزایای استفاده از شامپو بدن بسیار زیاد است با ما همراه باشید تا در این مقاله با آن ها بیشتر آشنا شوید.

شامپو بدن چیست؟

مزایای استفاده از شامپو بدن

قبل از اینکه با مزایای استفاده از شامپو بدن آشنا شویم، بهتر است اطلاعاتی پیرامون این شوینده ها کسب کنیم. شامپو و ژل شستشوی بدن دو دسته اصلی از محصولات پاک کننده مراقبت شخصی هستند که برای پاکسازی پوست بدن فرموله شده اند. اکثر شوینده های بدن به صورت کرم یا ژل ساخته می شوند. آن ها امولسیون یا ژل مایع بر پایه آب هستند که با مواد شوینده و کاربردی دیگر ترکیب شده اند. از آنجایی که شکل و بافت شامپو سر و بدن شبیه یکدیگر است، بسیاری از افراد ممکن است به اشتباه یکی را به عنوان دیگری استفاده کنند. اما باید بدانید که شامپو بدن نمی تواند موهای شما را به خوبی تمیز کند و شامپو سر نیز بر روی پوست احساس لزجی از خود به جا می گذارد. بنابراین هر یک از آن ها کارایی متفاوتی دارند.

شامپو بدن باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • حباب های ظریف و غنی ایجاد کند
  • به راحتی از روی پوست شسته شود
  • ایجاد حداقل سوزش در پوست و چشم
  • بعد از شستشو پوست را نرم و لطیف کند
  • بیش از اندازه چربی پوست را از بین نبرد

هدف اصلی شامپو بدن رفع آلودگی پوست است، اما نباید آن را بیش از حد تمیز کند، زیرا در این صورت چربی طبیعی پوست از بین می رود و آسیب می بیند. به همین دلیل تعدادی از شوینده های بدن حاوی عصاره گیاهان یا افزودنی های دیگر مانند اسیدهای آمینه ابریشم، شیر، ویتامین و مواد معدنی مفید است.

انواع مختلف شامپو بدن

مزایای استفاده از شامپو بدن

در این قسمت از مقاله مزایای استفاده از شامپو بدن ، شما را با انواع مختلف آن آشنا می کنیم.

  • ژل دوش (Shower Gels)

همان طور که از اسم این نوع شستشو دهنده های بدن مشخص است، پایه اصلی آن ها ژل بوده و معمولا با رنگ های روشن عرضه می شوند. محصولات این چنینی برروی تمیز کردن بدن تمرکز دارند و از آنجایی که عنصر اصلی آن آب است، معمولا برای انواع پوست مناسب هستند. از مزایای ژل دوش ها این است که علاوه بوی خوب، پوست بدن را هیدراته نگه داشته و قیمت بسیار مناسبی دارند.

  • کرم های دوش (Shower Creams)

این شوینده های بدن بر پایه کرم هستند و اگر به درستی آبکشی نشوند، بر روی پوست باقی می مانند. قوام، خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی این کرم های دوش فراتر از شوینده های دیگر است و پوست شما را به خوبی تغذیه می کنند. به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس گزینه مناسبی هستند. استفاده روزانه از آن ها می تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند.

  • فوم شستشو (Foam Washes)

این مدل از شستشو دهنده پوست به صورت فوم و یا همان کف بیرون می آید و قوام بسیار خوبی دارد. استفاده از آن بدن شما را به طور کامل تمیز می کند، اما کمی ضعیف تر از شوینده های دیگر هستند و ممکن است برای پاکسازی کامل بدن به مقدار بیشتری از آن ها نیاز داشته باشید. فوم های بدن دارای رایحه های متنوعی هستند و برای پوست های حساس گزینه مناسبی به شمار می آیند.

مزایای شامپو بدن

مزایای استفاده از شامپو بدنتا این قسمت از مقاله با شامپو بدن و انواع مختلف آن آشنا شدیم، اما هدف اصلی ما آشنایی با مزایای استفاده از شامپو بدن است که مهمترین آن ها عبارتند از:

  1. خشکی کمتر پوست

اولین مزیت استفاده از شامپو بدن این است که پوست را بیش از حد خشک نمی کند. این محصولات برای مرطوب کنندگی بیشتر پوست ساخته شده اند و برای این منظور در ترکیبات آن ها اغلب از روغن و کرم های مختلف استفاده شده است.

  1. مقرون به صرفه بودن

صابون ها اغلب خود به خود آب می شوند ولی شامپو بدن داخل بطری هایی ارائه می شود که از بین نمی روند و می توانید از آن ها به اندازه نیاز خود استفاده کنید. فقط چند قطره از این محصول می تواند کل بدن شما را تمیز کند.

  1. بهداشتی بودن

قرار گرفتن صابون در محیط های مرطوب مانند حمام، از نظر بهداشتی درست نیست زیرا می تواند صابون را به محل رشد باکتری ها تبدیل کند. علاوه بر این ممکن است صابون شخصی شما توسط فرد دیگری استفاده شده و موجب انتقال بیماری های پوستی شود.

  1. شستشوی راحت

اگر برای شستشوی بدن خود از مقدار مناسبی شامپو استفاده کنید، به راحتی می توانید کف حاصله را بدون باقی ماندن کوچکترین اثری تمیز کنید.

معایب استفاده از شامپو بدن

معایب استفاده از شامپو بدن

در پاراگراف قبل با مزایای استفاده از شامپو بدن آشنا شدیم، اما این محصولات ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد که البته زیاد نیست. یکی از مهم ترین معایب شامپو بدن ها وجود مواد نگه دارنده در آن ها است. همان طور که گفتیم 90 درصد شوینده های بدن بر پایه آب ساخته می شوند. بنابراین برای حفاظت از آن ها در برابر باکتری ها، به مواد نگه دارنده احتیاج داریم ؛ اینجاست که شامپوهای بدن می توانند کمی دردسر ساز شوند. برای جلوگیری از بروز هر نوع حساسیت در پوست قبل از خرید شامپو بدن مطمئن شوید در ترکیبات آن مواد شیمیایی و مضری همچون پارابن یا نگه دارنده های آزاد کننده فرمالدئید، وجود نداشته باشد.

طریقه مصرف شامپو بدن

طریقه مصرف شامپو بدن

حال که با معایب و مزایای استفاده از شامپو بدن آشنا شدیم، بهتر است طریقه مصرف درست آن را نیز بدانیم. برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف این محصولات ابتدا باید شوینده مناسب پوست خود را انتخاب کنید. موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از شامپو بدن به اندازه کافی و مناسب است. مصرف کم شوینده، بدن شما را تمیز نمی کند و مصرف زیاد آن نیز به سختی شسته می شود و می تواند بر روی پوست باقی بماند. بنابراین سعی کنید با توجه به نیاز بدن خود مقدار مناسبی از آن را بر روی لیف مخصوص ریخته و بعد از تولید کف مناسب، به آرامی پوست بدن را تمیز کنید. از مالش شدید و زیاد بدن با لیف خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث خشکی پوست شود.

جمع بندی

وقتی نوبت به مراقبت از پوست می رسد، پیدا کردن یک پاک کننده مناسب اهمیت بسیاری دارد. به هر حال، پوست مهم ترین اندام بدن است و پاک کننده ها سطح زیادی از آن را پوشش می دهند. در گذشته مردم از صابون برای تمیز کردن پوست خود استفاده می کردند، اما امروزه گزینه های بهتری مانند شامپو بدن نیز وجود دارد که می توانند به خوبی آلودگی های موجود را از بین ببرند. همان طور که در طول مقاله به مزایای استفاده از شامپو بدن اشاره کردیم، این محصولات فرمول ملایمی دارند و موجب حفظ رطوبت و آبرسانی پوست می شوند. وجود روغن های مفید و نرم کننده های طبیعی در آن ها از پوست شما در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند.