معرفی انواع بالابر بیمار

بالابر بیمار یکی از وسایل بسیار مفیدی است که می توانید برای بیماران و سالمندان خود بخرید. این وسیله برای بیماران و سالمندانی که تحرک ندارند و به سختی می توانند تکان بخورند بسیار مفید است. بالابر بیمار می تواند به بیمار کمک کند که از جای خود بلند شود یا روی صندلی بنشیند. اگر بیمار شما توانایی حرکت ندارد، تهیه یک بالابر برای او ضروری است.

مهم ترین سوالات در خصوص بالابر بیمار

انواع بالابر بیمار
  • بالابر دستی بخریم یا برقی ؟

توان بالابر دستی همان طور که از اسمش پیداست، به میزان قدرت کسی که آن را کنترل می کند بستگی دارد. در بالابر های دستی معمولا یک پمپ هیدرولیک برای بلند کردن و کمک به همراه بیمار قرار دارد.

بالابر های برقی از یک موتور برقی استفاده می کنند که از یک باتری قابل شارژ تغذیه می کند. در بین انواع بالابر بیمار مدل های برقی قیمت بیشتری دارند و مدل های دستی به عنوان مدلی اقتصادی محسوب می شوند؛ زیرا مدل های دستی موتور، باتری یا هر وسیله اضافی دیگری ندارند؛ اما با این حال باز هم مفید هستند و می توانند کار بلند کردن و نشاندن بیمار و سالمند را برای شما بسیار ساده تر کنند.

  • دستگاه تا چه ارتفاعی باید بیمار را بلند کند؟

این سوال نسبت به گذشته از اهمیت کمتری برخوردار است؛ زیرا امروزه اکثر بیمارستان ها تخت های قابل تنظیم دارند و می توانید بیماران و سالمندان را به راحتی بلند کنید؛ به همین دلیل نیاز به تحقیق زیاد راجع به انواع بالابر بیمار نیست. اگر از بیمار در خانه نگهداری می کنید و تخت مخصوص بیمار که قابل تنظیم باشد ندارید، اوضاع فرق می کند. اگر قصد دارید برای بیمار در خانه بالابر انتخاب کنید، باید به میزان ارتفاعی که دستگاه می تواند بیمار را بلند کند، دقت کنید.

  • اندازه بالابر بیمار چقدر است؟

بالابر های بیمار به دلیل تنوع بسیار زیاد، اندازه های بسیار متنوعی نیز دارند. برخی از مدل ها آنقدر بزرگ هستند که ممکن است مناسب خانه نباشند؛ به همین دلیل قبل از انتخاب یک مدل در بین انواع بالابر بیمار، به اندازه آن توجه کنید تا بعد از خرید، از انتخاب خود پشیمان نشوید.

انواع بالابر بیمار

  • بالابر بیمار حداکثر چه وزنی را می تواند تحمل کند؟

هر بالابر، چه مدل برقی و چه مدل دستی آن، حداکثر یک مقدار وزن مشخصی را می تواند تحمل کند؛ به همین دلیل در هنگام انتخاب بالابر بیمار، باید مدلی را انتخاب کنید که با وزن بیمار شما همخوانی داشته باشد و بتواند به راحتی او را بلند کند. همیشه سعی کنید در بین انواع بالابر بیمار مدلی را انتخاب کنید که توان آن کمی از وزن بیمار شما بیشتر باشد؛ زیرا بیماری ها باعث کاهش وزن بیمار می شوند. بعد از اینکه بیمار سلامتی خود را کمی به دست آورد، کمی وزن اضافه می کند و در آن زمان است که دستگاه هنوز هم باید توان وزن بیمار را داشته باشد.

انواع بالابر بیمار

بالابر بیمار حداکثر چه وزنی را می تواند تحمل کند؟
  • مدل های مخصوص نشستن

این مدل ها برای نشستن بیمار مناسب هستند. از این مدل ها بیشتر بیمارانی استفاده می کنند که می توانند بالا تنه و سر خود را کنترل کنند؛ اما برای نگه داشتن پایین تنه و پا های خود نیاز به کمک دارند.

  • بالابر های سنگین

این مدل ها در بین انواع بالابر بیمار، بیشترین مقاومت را دارند. این نوع بالابر ها می توانند وزن 1000 پوندی را هم تحمل کنند. در این بالابر ها پایه های بزرگی نصب شده است که می توانند به بیمار کمک کنند بهتر بایستد و حرکت کند.

  • بالابر های حمام

این نوع بالابر ها معمولا از پلاستیک و آلومینیم بسیار مقاوم ساخته می شوند. این مدل ها در برابر میکروب و زنگ زدگی مقاوم هستند. همان طور که از اسم آن ها پیداست، باید در حمام استفاده شوند. این نوع بالابر ها در وان قرار می گیرند. در بین انواع بالابر بیمار، برخی از مدل های این نوع بالابر ویژگی های دیگری هم دارند. برای مثال برخی از مدل های آن می توانند در دراز کشیدن به بیمار کمک کنند.

  • بالابر های استخر

بالابر های استخر همان طور که از اسمشان پیداست، برای بلند کردن و پایین آوردن بیمار در آب ساخته شده اند. این مدل ها در جکوزی ها و استخر ها استفاده می شوند. برخی از آن ها ثابت هستند و در کناره ها نصب می شوند؛ اما برخی دیگر قابل حمل هستند و می توان از آن ها در مکان های مختلف استفاده کرد.

در هنگام خرید بالابر بیمار به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید بالابر بیمار به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • پایه

در بین انواع بالابر بیمار اصلی ترین بخش بالابر، پایه آن است. پایه را می توانید باز یا بسته کنید. همیشه قبل از خرید، مقاوم بودن پایه را چک کنید و از این بابت که پایه می تواند جوابگوی نیاز های شما باشد، اطمینان حاصل کنید.

  • کاستر

کاستر در واقع به چرخ های دستگاه بالابر گفته می شود که در دو مدل تکی و دوتایی موجود هستند. بهترین مدل برای استفاده روی فرش، مدل دوتایی است.

  • بوم

این قطعه به صورت منحنی شکل در بالای دستگاه قرار دارد. این قطعه وظیفه انجام کار های سنگین را دارد و به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از خرید به سلامت آن توجه کنید.

جمع بندی

در این مقاله، در مورد انواع بالابر بیمار صحبت کردیم. همان طور که متوجه شدید، بالابر بیمار وسیله ای است که برای کمک به بیمار زمانی که بیمار نمی تواند حرکت کند ساخته شده است. این وسیله می تواند به تحرک ایمن تر بیمار کمک کند و زحمات همراه بیمار را کمتر کند.

اگر برای اولین بار است که می خواهید بالابر بخرید، علاوه بر مطالعه این مقاله، حتما از متخصص کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.